نشت آب آلوده به ماده رادیواکتیو از یک نیروگاه هسته‌ای در آمریکا

11

مقام‌های ایالت «مینه‌سوتا» در آمریکا می‌گویند عملیات پاکسازی در پی نشت ۴۰۰ هزار گالن آب آلوده به ماده رادیواکتیو از یک نیروگاه هسته‌ای را زیر نظر دارند.

شرکت «اکسل انرژی» که مدیریت این نیروگاه هسته‌ای را در دست دارد، تاکید کرده که نشت آب آلوده به ماده رادیواکتیو محدود به محل نیروگاه است و در جای دیگری اثری از آن به دست نیامده است.

به گفته «اکسل انرژی» نشت آب آلوده از نظر ایمنی و سلامت، خطری برای عموم پدید نیاورده است. نشت آب‌های آلوده از این نیروگاه اولین بار در ماه نوامبر دیده شد اما مقام‌های ایالتی تا روز پنج‌شنبه به طور علنی این حادثه را اعلام نکرده بودند.

آبی که از این نیروگاه نشت کرده، آلوده به تریتیوم است که تولید آن در فرایندهای هسته‌ای رواج دارد. تریتیوم یکی از ایزوتوپ‌های هیدروژن است که به طور طبیعی در فرایندهای هسته‌ای تولید می‌شود و آلودگی رادیواکتیو به همراه دارد.

نیروگاهی که آب آلوده از آن نشت کرده، در حدود ۵۰ کیلومتری شهر مینیاپولیس، پرجمعیت‌ترین شهر ایالت مینه‌سوتا در شمال آمریکا واقع شده است.

شرکت «اکسل انرژی» می‌گوید یک روز پس از آگاهی از نشت آب آلوده از نیروگاه، مراتب را به کمیسیون فدرال نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای اطلاع داده است.

اداره بهداشت ایالت مینه‌سوتا نیز اعلام کرد که نشت آب آلوده از نیروگاه به رودخانه می‌سی‌سی‌پی یا منابع تامین آب آشامیدنی نرسیده است. به گفته مقام‌های این ایالت، روند نشت آب آلوده از نیروگاه اکنون متوقف شده است.

شرکت «اکسل انرژی» تخمین زده است که تاکنون حدود ۲۵ درصد از تریتیوم نشت‌کرده را بازیابی کرده باشد. محل نشت آب آلوده از این نیروگاه، لوله‌ای بوده که بین دو ساختمان نیروگاه قرار داشته است.