نمایشگاه دفاع امارات؛ دولت میلیاردها دلار از تولیدکنندگان داخلی سلاح خرید

۰۰

امارات عربی متحده این هفته با تاکید بر فاصله گرفتن از تامین‌کنندگان غربی،  میلیارد‌ها دلار به شرکت‌های تولید تسلیحات داخلی خود در نمایشگاه ابوظبی اختصاص داده است.

بنابر گزارش خبرگزاری امارات، دولت این کشور در روز جمعه ۲۴ فوریه و در پایان این نمایشگاه پنج‌ روزه بیش از ۵۰ قرارداد به ارزش ۶/۳ میلیارد دلار امضا کرد که حداقل ۵/۹ میلیارد دلار از این قرارداد‌ها در نمایشگاه بین‌المللی دفاع و نمایشگاه دفاع و امنیت دریایی با شرکت‌های داخلی به امضا رسیده است.

این به منزله پشتیبانی قاطع امارات عربی متحده از شرکت‌های داخلی از جمله گروه EDGE است. این کشور پیش‌تر هم با سرمایه‌گذاری ۵/۷ میلیارد دلاری در دور قبلی نمایشگاه تسلیحات حمایت خود را از شرکت‌های داخلی نشان داده بود.

بر اساس آمار موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، امارات عربی متحده در ده سال گذشته بیش از ۴۰ درصد از واردات تسلیحات خود کاسته و از جایگاه سوم به جایگاه نهم بزرگترین واردکننده سلاح در جهان تنزل یافته است.

AFP
نمایشگاه بین‌المللی دفاع امارات متحده عربیAFP

این موسسه همچنین می‌گوید امارات عربی متحده که در بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ دومین مشتری بزرگ آمریکا بوده است و اکنون در رتبه هشتم قرار دارد.

از زمان به قدرت رسیدن شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۴ که خود خلبان نیروی هوایی است و در مدرسه نظامی سندهرست بریتانیا تحصیل کرده است، این متحد معروف به «اسپارتای کوچک» ایالات متحده در جنگ یمن شرکت کرده، نیروهایی را در سومالی آموزش داده و به پشتیبانی نظامی از نیروهایی در مصرو لیبی پرداخته است.

ژان لو سمان، محقق ارشد موسسه خاورمیانه دانشگاه ملی سنگاپور، این معاملات اخیر را نشان‌دهنده تاکید فزاینده امارات عربی متحده بر برنامه‌های داخلی به جای نمونه‌های خارجی آن می‌داند و می‌گوید: «امارات عربی متحده صنایع دفاعی خود را به عنوان ابزاری برای تقویت خودکفایی و کاهش وابستگی به متحدان امنیتی غربیش می‌داند.»

در حال حاضر امارات عربی متحده به هجدهمین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان و سومین در خاورمیانه پس از اسرائیل و ترکیه تبدیل شده است.