نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات: دولت آمریکا قبل از احیای برجام با کنگره مشورت کند

Screen Shot 2022-09-01 at 9.41.46 PM

همزمان با ابراز خوش‌بینی رئیس جمهور فرانسه نسبت به احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در آینده نزدیک، ۵۰ نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا، ضمن ابراز نگرانی نسبت به احیای برجام، از او خواسته‌اند قبل از امضای این توافق با کنگره مشورت کند.

جاش گاتیمر ، نماینده دموکرات از ایالت نیوجرسی، و اندرو گاربارینو، نماینده جمهوریخواه از ایالت نیویورک این نامه را تدوین کرده‌اند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه

بیشتر در این باره:

امانوئل مکرون ابراز امیدواری کرد برجام در «چند روز آینده» احیا شود

این اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه خود به جو بایدن نوشته‌اند: «از دولت شما می‌خواهیم که متن کامل هر پیشنهادی برای پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای ایران، موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، از جمله هرگونه توافق جانبی را به کنگره ارائه دهد» و دولت قبل از امضای برجام با نهاد قانونگذار ایالات متحده درباره بازگشت به این توافق مشورت کند.

نویسندگان این نامه تصریح کرده‌اند، «عمیقاً نگران» موارد متعددی هستند که ممکن است در متن توافق نهایی «با دولت اصلی حامی تروریسم در جهان» گنجانده شود.

این نمایندگان «قویا» از جو بایدن خواسته‌اند که اجازه ندهد اورانیوم غنی شده ایران به روسیه منتقل شود، و همچنین مسکو حق انجام همکاری هسته‌ای با جمهوری اسلامی، از جمله قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری برای توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای ایران٬ را نداشته باشد.

این نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در ادامه گفته‌اند: «نباید اجازه دهیم ولادیمیر پوتین جنایتکار جنگی٬ ضامن توافق یا نگهدارنده مقادیر زیادی اورانیوم غنی شده ایران باشد. ایران از جنگ غیرقانونی در اوکراین حمایت می‌کند و پهپادهایی را برای کشتن اوکراینی‌ها در اختیار روسیه قرار داده است.»

در حالی این نامه منتشر شده است که پیشتر در این روز امانوئل مکرون٬ ئیس‌جمهوری فرانسه نیز گفت٬ امیدوار است که توافق احیای برجام در چند روز آینده به نتیجه برسد.

رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرده بود که متن نهایی تهیه شده توسط اتحادیه اروپا برای احیای برجام، از فقدان توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران «بهتر است.»

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم نهم شهریور ابراز امیدواری کرده بود که برجام «ظرف روزهای آینده» احیا شود.

در همین زمینه، رسانه‌های بین المللی در هفته جاری در گزارش‌هایی در خصوص پیش نویس توافق ایران و آمریکا برای بازگشت متقابل به برجام منتشر کردند.

روزنامه هاآرتص روز یکشنبه در گزارشی نوشت که پیش‌نویس توافق شامل یک چارچوب زمانی ۱۶۵ روزه و چهار مرحله‌ای برای ایجاد اعتماد بین طرفین است که از زمان امضای توافق شروع می‌شود و تا اجرایی شدن کامل آن ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، مرحله اول «روز صفر» نام دارد که روز امضای توافق است. قرار است پیش از امضای توافق، طرفین قرارداد آزادی تعدادی از زندانیان از زندان‌های ایران در ازای آزادسازی پول مسدودشده تهران در حساب‌های بانکی مختلف بین‌المللی و کاهش اولیه تحریم‌ها را نهایی کنند.

همچنین بر اساس جزئیاتی که از این پیش‌نویس منتشر شده، همزمان با این تحولات، ایران ملزم خواهد بود تا همه موارد نقض برجام را متوقف کند، اما می‌تواند ذخایر اورانیومی را که تاکنون انباشته کرده، حفظ کند.

هاآرتص نوشت پنج روز پس از امضای توافق احیای برجام، این توافق به کنگره آمریکا ارسال خواهد شد و اعضای کنگره به مدت سی روز می‌توانند آن را مطالعه و در این دوره، امکان کاهش تحریم‌هایی که متضمن قانون‌گذاری است، وجود نخواهد داشت.