نه روز بی‌آبی در شهرکرد؛ معترضان علیه رئیسی و مسئولان شعار دادند

3

در نهمین روز قطعی آب در شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری، شهروندان معترض در برابر ساختمان استانداری تجمع کردند و علیه مسئولان شعار سر دادند.

ویدیوهایی که از این تجمع منتشر شده نشان می‌دهد که معترضان به «وعده‌های دروغ‌» مسئولان درباره رسیدگی به وضعیت آب شهر اعتراض دارند.

معترضان در این تجمع  شعارهایی مانند «مرگ بر رئیسی»، «استاندار حیا کن، صندلی را رها کن» و «فقط کف خیابون، به دست می‌آد حقمون» سر دادند.

بعد از بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیل در نقاط مختلف استان چهارمحال و بختیاری، آب چشمه کوهرنگ، یکی از منابع اصلی تامین آب شهرکرد، گل‌آلود و از مدار آب‌رسانی خارج شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) این مسئله باعث «ایجاد تنش آبی در هفت شهر و ۳۴ روستا» در این استان شد.

از روز یکشنبه گذشته که قطعی آب شروع شده، تصاویر و ویدیوهای زیادی از  کیفیت آب لوله‌کشی و وضعیت بی‌آبی در شهرکرد و شکایت مردم از بی‌توجهی مسئولان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

از جمله شکایت‌هایی که با هشتگ #شهرکرد_آب_ندارد در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شد این بود که چنین بحرانی در شهرهای مرکزی و بزرگ خیلی زودتر مورد توجه رسانه‌ها و مسئولان قرار می‌گرفت.

در این مدت آب‌رسانی از طریق تانکرهای آب در محله‌های مختلف شهر انجام شده است.

توضیح ویدیو، توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

دلیل این وضعیت چیست؟

علاوه بر نبود زیرساخت‌ و تصفیه‌خانه‌های مناسب، کارشناسان محیط زیست از بین رفتن پوشش‌های گیاهی را که مانعی طبیعی برای جلوگیری از گل‌آلود ماندن آب است، از جمله دلایل به وجود آمدن این وضعیت در استانی می‌دانند که از آن به عنوان «آب‌خیزترین استان کشور» یاد شده است.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در سفر به شهرکرد گفت به دلیل آن که «تصفیه‌خانه‌ای مابین چشمه و شبکه مصرف وجود نداشت، در تامین آب شرب مردم خلل به وجود آمد».

پروژه‌های انتقال آب چهارمحال و بختیاری به استان‌های دیگر از جمله اصفهان هم یکی از مواردی است که ساکنان این استان به آن اعتراض دارند.

آب‌رسانی در شهرکرد با تانکر انجام می‌شود

منبع تصویر، IRNA

در چند روز اخیر و با بالا گرفتن اعتراض‌ها، مسئولان محلی و کشوری و همین طور رسانه‌های دولتی و حکومتی از «تلاش‌های بی‌وقفه» برای حل این مشکل خبر داده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری روز دوشنبه گفت «تاکنون ۱۵ حلقه چاه برای جبران بخشی از کمبود آب شرب در شهرکرد به کار گرفته شده که برای اتصال این چاه‌ها به شبکه توزیع ۲۰ کیلومتر لوله‌گذاری شده است.»

با وجود این احمدرضا محمدی می‌گوید در شهرکرد و نقاط دیگر استان «همچنان با کسری آب روبرو هستیم و تا زمانی که طرح‌های پدافندی اجرا و کدورت چشمه برطرف شود، مشکل کمبود آب به طور کامل برطرف نمی‌شود».

غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری گفته است که  برای تامین آب شرب «سه طرح پدافندی» در نظر گرفته شده که شامل استفاده از تصفیه‌خانه‌ها و منابع آبی جایگزین است.