نوسان شدید قیمت ارز؛ دلار تا بالای ۶۰ هزار تومان رفت و برگشت

6

نرخ ارز هم در بازار آزاد ایران و هم در «مرکز مبادله ارز و طلا» این کشور با نوسان شدید مواجه شد. قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد به بیش از ۶۰ هزار تومان هم رسید ولی پس از ساعاتی نرخ آن چند هزار تومان پایین آمد.

بر اساس اعلام نرخ در بازار آزاد ایران، هر یورو در معاملات اولیه امروز به حدود ۶۳ هزار تومان و هر پوند انگلیس به بالای ۷۰ هزار تومان رسید که در ادامه روز شاهد افت بود.

در مرکز مبادله ارز و طلا که حدود یک هفته از تولد آن می‌گذرد و با هدف ثبات قیمت ارز تاسیس شده است در معاملات اولیه روز نرخ دلار حدود هزار تومان نسبت به دیروز افزایش قیمت داشت و به ۴۲۶۸۰ تومان رسید.

بازار سکه و طلا هم امروز به پیروی از بازار ارز شاهد افزایش بود و در ابتدای روز قیمت سکه تمام (طرح جدید) به بالای ۳۷ میلیون تومان رسید؛ ولی با کاهش نرخ ارز، قیمت سکه هم پایین آمد.

تلاطم شدید در بازار ارز و سکه در حالی در جریان است که بعضی مقام‌های جمهوری اسلامی کماکان نرخ ارز در بازار آزاد را انکار می‌کنند و این ارقام را «غیرواقعی» می‌دانند.

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران با اشاره به کاهش ارزش ریال گفته: «ما اتفاقات اخیر کشور در بحث ارز را یک توطئه می‌دانیم. ما فقط مسائل اقتصادی را در التهابات بازار ارز دخیل نمی‌دانیم، توطئه‌ای است که دشمن دنبال می‌کند.»

ناکارآمدی دولت ابراهیم رئیسی در کنترل بحران ارزی تیم اقتصادی دولت را دیروز به مجلس کشاند؛ یکی از نمایندگان مجلس به نقل از معاون اول ابراهیم رئیسی گفته: «بهتر از ما برای اداره امور ارزی کشور پیدا نمی‌کنید، ما هم بهتر از شما پیدا نمی کنیم. یعنی هر دو بهم می آییم.»

آقای مخبر در ادامه گفته: «همینی که هست.»

کمتر از یک هفته پیش و در حالی که نرخ دلار در بازار آزاد به تازگی مرز ۵۰ هزار تومانی را رد کرده بود، بانک مرکزی ایران از راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا خبر داد.

هدف از ایجاد این مرکز «ایجاد مرجعیت قیمت، افزایش حجم معاملات رسمی و سهولت دسترسی متقاضیان بازار ارز و طلا» اعلام شده بود.

انتظار بر این بود که با شروع بکار این مرکز از تلاطم بازار آزاد کاسته شود و نرخ ارز در بازار آزاد معادل نرخی شود که به صورت حواله و اسکناس در مرکز مبادله تعیین می‌شود.

محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران پیش از راه‌اندازی مرکز جدید نرخ ارز در بازار آزاد را «غیرقابل قبول» دانسته و گفته بود: «نرخی که در مرکز مبادله ارز و طلا کشف و اعلام می‌شود نرخ مبنا و مرجع قیمت گذاری در بازار خواهد شد.»

اما قیمتها در بازار آزاد بعد از شروع به کار این مرکز هم به افزایش خود ادامه داد؛ پس از روزهای اول که نرخهای ارائه شده در این مرکز از ثبات نسبی برخوردار بود امروز همزمان با بازار آزاد ۱۰۰۰ تومان بر قیمت دلار افزوده شده است.

در زمان انتصاب محمدرضا فرزین، به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی در دی ماه امسال نرخ دلار حدود ۴۳ هزار تومان بود که ظرف همین مدت کوتاه حدود ۱۶ هزار تومان بالاتر رفته است.

فعالان بازار دلایل متعددی را برای جهش بی‌سابقه قیمت ارز معرفی کرده‌اند که مهمترین مورد آن به افزایش تقاضا برمی‌گردد.

محدودیت‌ ورود ارز از بازارهایی نظیر عراق و بالا رفتن نرخ حواله درهم و قیمت دلار در بازارهای همسایه ایران هم از مواردی بوده که به آنها اشاره شده.

افزایش انتظارات تورمی و نبود چشم‌انداز اقتصادی هم باعث شده بسیاری از مردم بازارهای موازی نظیر ارز و طلا را برای حفظ ارزش دارایی‌های خود انتخاب کنند که این روند بعد از اعتراضات سراسری در این کشور تشدید شد.

دولت ایران البته متهم به «نوسان گیری» برای جبران کسری هم بودجه هم شده است؛ هر چند مقامهای دولتی آن را رد می‌کنند.

گوشت

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، رسانه‌های ایران هفته پبش گزارش داده بودند قیمت هر کیلو گوشت قرمز در بازار تهران به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده

شتاب نجومی قیمت کالاهای خوراکی

گزارش‌ منابع مختلف از ایران حکایت از افزایش قیمت نجومی اقلام خوراکی اساسی حکایت دارد.

قیمت هر کیلو مرغ تا حدود ۶۷ هزار تومان هم پیش رفته؛ نرخ مصوب دولت برای هر کیلو مرغ ۶۳ هزار تومان است.

قیمت ران گوسفند به بالای ۵۰۰ هزار تومان و ران گوساله به حدود ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

رسانه‌های ایران هفته پبش گزارش داده بودند قیمت هر کیلو گوشت قرمز در بازار تهران به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده که بازتاب گسترده‌ای هم داشت.

وزارت جهاد کشاورزی هفته پیش عرضه گوشت لخم در بسته‌بندی‌های لوکس را پس از انتشار تصویری از قیمت گوشت بسته بندی شده ممنوع کرد.

جهش اخیر قیمت دلار باعث بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی شده است؛ دلاری که قیمت آن در بازار آزاد به لحظه شده است.

مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه بهمن ماه را ۴۷/۷ درصد اعلام کرده؛ منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین قیمت در یک سال منتهی به بهمن، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است..

نرخ تورم نقطه به نقطه گروه «خوراکی‌ها، اشامیدنی‌ها و دخانیات» در بهمن ماه امسال به بالای هفتاد درصد رسیده است.

در گزارش تازه مرکز آمار ایران انواع گوشت از جمله اقلامی بوده‌اند که شاهد بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل(دی ماه) در گروه خوراکی‌ها بوده‌اند.

با کاهش قدرت خرید شهروندان ایرانی طی سال‌های اخیر مصرف سرانه گوشت در ایران رو به کاهش گذاشته است، با افزایش قیمت گوشت، مرغ به همراه ماهی جایگزین گوشت قرمز شده که قیمت آنها هم شاهد افزایش قیمت بوده‌اند.