نگاهی به تظاهرات و وقایع امروز ایران

Screen Shot 2022-10-30 at 12.16.07 PM

شبکه تلویزیونی آرته بازداشت گزارشگر خود در ایران را تایید کرد

شبکه تلویزیونی «آرته» روز ۷ آبان با صدور بیانیه‌ای بازداشت وحید شمس‌الدین‌نژاد، خبرنگار خود، در ایران را تایید کرد و گفت که او با وجود گذشت یک‌ماه همچنان در بازداشت و تحت بازجویی است.

این بیانیه تاکید کرده که فعالیت این خبرنگار ایرانی مقیم فرانسه که رویدادهای ایران را برای شبکه آرته پوشش می‌داد، کاملا قانونی و با اطلاع مقام‌های جمهوری اسلامی بوده است.

بر اساس این بیانیه، بازداشت آقای شمس‌الدین‌نژاد چهار روز پس از آن صورت گرفت که او اعتبارنامه رسمی و همچنین مشخصات کارت خبرنگاری خود را در اختیار مقام‌های جمهوری اسلامی قرار داده بود.

پخش مسابقات فوتبال جام جهانی در اراضی عباس‌آباد و برج میلاد

سخنگوی شهرداری تهران از پخش مسابقات فوتبال جام جهانی در اراضی عباس‌آباد و برج میلاد با همکاری فدراسیون فوتبال و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد.

عبدالمطهر محمدخانی با اعلام تدارک این برنامه ویژه گفت: «حتی در فضای جانبی هم برنامه‌های تفریحی همچون برگزاری مسابقات گل‌کوچک و … طراحی شده است».

او افزود: «علاوه بر این برنامه‌ها شهرداری آماده است که در تمام فرهنگسراها، اماکن فرهنگی و حتی اکران شهری و خیابانی مسابقات فوتبال، همراهی کامل را داشته باشد».

هنوز شرایط برگزاری و حضور در این ویژه‌برنامه اعلام نشده و مشخص نیست که با توجه به تداوم اعتراضات مردمی در نقاط مختلف تهران، مسئولان شهرداری پایتخت به چه ترتیبی این طرح را اجرایی خواهند کرد.

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به میزبانی قطر قرار است از ۲۹ آبان تا ۲۷ آذر سال جاری برگزار شود.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد روز یک‌شنبه سنندج صحنه رویارویی دانشجویان و جوانان معترض با ماموران جمهوری اسلامی بود.

در ویدئوهایی که از صحنه درگیری ماموران امنیتی با دانشجویان ضبط شده است، صدای تیراندازی نیز به گوش می‌رسد.

با آغاز هفته هفتم اعتراضات سراسری در روز ۷ آبان، التهاب و جو امنیتی در دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور تشدید شده است و تجمعات دانشجویان معترض همچنان ادامه دارد.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در توئیتر و گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، شماری از خانواده‌های دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شمال شامگاه یکشنبه در مقابل این دانشگاه حضور پیدا کردند.

تجمع این خانواده‌ها در پی محبوس کردن دانشجویان در داخل این دانشگاه صورت گرفته است. در ویدئوهایی که از فضای دانشگاه آزاد تهران شمال در روز یکشنبه منتشر شد، نیروهای بسیج و لباس شخصی به سوی دانشجویان معترض این دانشگاه حمله کردند و آن‌ها را با شلیک گلوله و گاز اشک‌آور مورد حمله قرار دادند.

شعاردهی دانشجویان معترض دانشگاه الزهرا علیه رهبر جمهوری اسلامی

همزمان با تداوم اعتراضات دانشجویی در هفته هفتم از اعتراضات سراسری در ایران، دانشجویان دانشگاه الزهرا تهران روز یک‌شنبه در تجمعی اعتراضی شعار «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» سر دادند.

این دانشگاه ویژه زنان و دختران که تا پیش از انقلاب ۵۷، دانشگاه «فرح پهلوی» نام داشت در هفته‌های گذشته در موارد متعددی صحنه اعتراضات دانشجویان علیه جمهوری اسلامی بوده است، از جمله روز ۱۶ مهر زمانی‌که ابراهیم رئیسی برای سخنرانی در آن‌جا حضور پیدا کرد.

سازمان حقوق بشر ایران: دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان از مطالبات دانشجویان ایرانی حمایت کنند

مدیر سازمان حقوق بشر ایران از «دانشگاه‌ها و مراکز علمی سراسر جهان» خواست با حمایت از مطالبات دانشجویان ایرانی به «تجاوز گسترده مقامات جمهوری اسلامی به حریم دانشگاه‌ها» واکنش نشان دهند و آن را محکوم کنند.

این سازمان همچنین در گزارشی که روز یک‌شنبه هشتم آبان منتشر کرد، اعلام کرده که «طی روزهای اخیر با تداوم و گسترش اعتراضات سراسری مردم ایران، نیروهای سرکوب به‌طور سیستماتیک دانشگاه‌ها را هدف قرار داده‌اند» و بر اساس اسناد بسیار «علاوه بر یگان ویژه سرکوب، نیروهای لباس‌شخصی نیز که بعضا مسلح بوده‌اند، در پوشش‌هایی مانند بسیج دانشجویی به ضرب و جرح دانشجویان و حتی ربایش آنان از خوابگاه‌ها دست زده‌اند».

بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر ایران، روز هفتم آبان بیش از ۵۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در بیش از ۲۰ شهر ایران شاهد تظاهرات دانشجویان بوده است که به‌طور مسالمت‌آمیز خواسته‌های خود را با شعارهایشان مطرح می‌کردند، اما این اعتراض‌ها به ضرب‌وجرح و بازداشت بسیاری از آنان ختم شد.

در ادامه گزارش این سازمان به حمله نیروهای نظامی و لباس شخصی به حریم دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی از جمله خوابگاه ۲۲ گولان سنندج اشاره شده است که دانشجویان آن هدف شلیک مستقیم گلوله‌های ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور قرار گرفته و بازداشت شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، اعتراضات دانشجویی در شمار قابل توجهی از دانشگاه‌ها در روز هشتم آبان ادامه داشته و بسیاری از این اعتراض‌ها با سرکوب خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی روبرو شده است.

.