نگاهی به خبر ها درایران

Screen Shot 2023-03-22 at 11.50.46 AM

شبکه گذار، متشکل از ده‌ها چهره دانشگاهی، حقوقدان و فعالان مدنی، اعلام موجودیت کرد

گروهی با عنوان «شبکه گذار» که به گفته موسسان آن متشکل از ده‌ها چهره دانشگاهی، حقوقدان، کارآفرین و فعالان مدنی است، روز چهارشنبه به‌طور رسمی اعلام موجودیت کرد.

در بیانیه اعلام موجودیت این شبکه گفته شده که متخصصین و فعالانی با گرایش‌های سیاسی و باورهای اجتماعی گوناگون از داخل و خارج ایران گرد هم آمده‌اند تا به بررسی راهکارهای مشترک علمی- عملی برای گذار از نظام سیاسی کنونی به یک نظام مردم سالار و فراگیر بپردازند.

این شورا قرار است در روزهای آینده کنفرانسی دو روزه با شرکت ده‌ها استاد دانشگاه، کارآفرین، چهره فرهنگی، و فعال سیاسی و اجتماعی در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا برگزار کند.

فرماندهی انتظامی ایران همزمان با آغاز رمضان به هتل‌ها و رستوران‌ها هشدار داد

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی یک روز پیش از آغاز ماه رمضان به مسئولین هتل‌ها، رستوران‌های بین راهی ، پایانه‌ها ، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه‌آهن هشدار داد.

در بیانیه فرماندهی انتظامی گفته شده که اماکن عمومی تنها می‌توانند به مسافران به شرط پوشاندن فضای خود، خدمات ارائه کنند.

این بیانیه در حالی منتشر شده است که بسیاری از ایرانیان به‌دلیل تعطیلات نوروزی در سفر هستند.

همچنین در بخشی از این بیانیه از مردم خواسته شده است آنچه « اخلاق و پوشش اسلامی» خوانده شده را رعایت کنند.

این بیانیه در حالی صادر شده که از آغاز اعتراضات در شهریور ۱۴۰۱ بسیاری از زنان و دختران علنا مخالفت خود را با حجاب اجباری نشان داده و بدون روسری در سطح شهرها رفت‌وآمد می‌کنند.

تهران گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره ایران را «فاقد وجاهت» خواند

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گزارش جدید وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را «بی‌اساس» و «فاقد وجاهت» خواند.

ناصر کنعانی بدون اشاره به اعتراضات شش ماه گذشته که به کشته شدن بیش از پانصد معترض و بازداشت دستکم بیست هزار نفر منجر شد، آمریکا را به نقض حقوق بشر از طریق اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی متهم کرد.

در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا تاکید شده که جمهوری اسلامی یک حکومت دینی استبدادی است که روحانیت شیعه برساختارهای اصلی قدرت تسلط دارد و اراده ولی فقیه بر دولت، قوه قضاییه، مجلس و سایر نهادهای کلیدی، از جمله تمامی نهادهای امنیتی، حاکم است.

تحصن و اعتصاب غذای وحید بهشتی، فعال حقوق بشر و مدیر رسانه خبری «دُر تی‌وی»، مقابل وزارت خارجه بریتانیا در لندن، روز چهارشنبه ۲ فروردین وارد بیست و هشتمین روز خود شد.

وحید بهشتی، روزنامه‌نگار ۴۴ ساله ایرانی-بریتانیایی، خواستار تروریستی شناختن سپاه پاسداران از سوی کشورهای اروپایی است و گفته که به تحصن و اعتصاب غذای خود تا زمان گنجانده شدن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی بریتانیا ادامه خواهد داد.

اعتصاب غذای آقای بهشتی اکنون هفت روز طولانی‌تر از اعتصاب غذای ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، زندانی سابق ایرانی-بریتانیایی است که او نیز در مقابل ساختمان وزارت امور خارجه بریتانیا تحصن کرده بود.

ساختمان وزارت خارجه بریتانیا

بیشتر در این باره:

اعتصاب غذای وحید بهشتی مقابل وزارت خارجه بریتانیا به بیست‌و‌هشتمین روز رسید

 

۱۲:۵۲

کسری نوری: پیروزی و سعادت، همینجا است

کسری نوری، درویش گنابادی که به تازگی از زندان آزاد شده، در یادداشتی در کانال تلگرامی خود، خطاب به مردم ایران نوشته که اگر از در و دیوار روزگار، «خون» بریزد، «باکی» نیست، چرا که به نوشته او «شما بی‌بیم و تشویش ایستاده‌اید، گویی قصه‌ای ساز می‌کنید برای هزار و یک شب کودکان تا خویش بیابند و تن به نکبت روزگار ندهند.»

وی اضافه کرده: «پیروزی در فراز نیست، در آینده نیست، خیال و آرزو نیست که مژدگانی بخواهد، پیروزی همین جاست، سعادت اینجاست و شما مردم همچون نی در آن می‌دمید، اگر نغمه‌ تلخ دارد روزی دیگر ترنم شادمانه خواهد نواخت.»

آقای نوری همچنین تأکید کرده: ‌«اگر مرگی بر در منتظر ایستاده گو به درآ که ما سخت خوشیم، بی‌حسرت و خسران.

پدر شیرین علیزاده: نوروز خار چشم دشمنان ایران است

پدر شیرین علیزاده، زن جوانی که همراه با همسر و فرزندش در سفر به مازندران، به دلیل اصابت گلوله جنگی، کشته شد، نوروز را «خاری در چشم دشمنان ایران» خواند.

وی در پیامی ویدئویی، با طرح شعار «زن زندگی آزادی»، گفت با همه غم و اندوهی که دارد، نوروز باستانی را به مردم ایران تبریک می‌گوید و افزود «نور بر تاریکی پیروز است».

الهه محمدی و نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار و سمانه اصغری، فعال حقوق زنان و کودکان که در زندان به سر می‌برند، در پیامی مشترک، از حمایت‌های مردمی از خود قدردانی کردند.

آنها با آرزوی «روزهای روشن‌تر، کنار هم، در سال ۱۴۰۲» نوشته‌اند: «شش ماه را گذراندیم. ما این سوی دیوارهای بلند زندان و شما همدلان و عزیزان، سوی دیگر. با این حال جوانه‌های سرانگشتانتان، امید را در دل ما زنده نگه داشت و گرمای دلتان، توان ادامه دادن را در زانوانمان.»

عروسک سیاه‌پوش نیکا شاکرمی

نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی که در جریان اعتراضات کشته شد، با انتشار عکسی از عروسکی سیاه‌پوش، نوشته: «این اولین سالی است که برای سفره هفت‌سین دیگر هیچ چیزی نمی‌خواهم، جز سیاهی لباسی که برای عروسکت دوخته‌ام. شاید این عروسک سیاه‌پوش تو، برای من، نماد نفرینی برحق از آه و جگر سوخته قربانیان راه آزادی و شرافت و انسانیت باشد برای نابودی شیاطین مکار و تبهکار که دنیا را آلوده به آلودگی‌هایشان می‌خواهند.»