نگرانی در مورد شرایط جسمی حسین رونقی؛ ماموران در مقابل بیمارستان دی به سوی مردم تیراندازی کردند

Screen Shot 2022-11-13 at 8.06.19 PM

حسین رونقی، فعال سیاسی، که به‌دلیل اعتصاب غذای تَر در زندان از لحاظ جسمی در وضعیت وخیمی به سر می‌برد، بر اساس گزارش‌های رسیده، قرار بود روز شنبه ۲۲ آبان به بیمارستان «دی» منتقل شود ولی برادرش می‌گوید که او را به این بیمارستان نبرده‌اند.

گزارش‌های دریافتی حاکی است که گروهی از مردم نیز در واکنش به شرایط نگران‌کننده او، مقابل بیمارستان دی تجمع کرده‌اند و در همراهی با حسین رونقی شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ماموران برای متفرق کردن افراد تجمع کرده در مقابل این بمارستان اقدام به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور می‌کنند.

حسن رونقی، برادر حسین، شامگاه یکشنبه در توئیتی نوشت که قرار بود امروز «حسین را به بیمارستان دی ببرند. آمبولانس راه افتاده و مادر و پدرم هم دنبالش بودند که آمبولانس از دیدشان گم می‌شود».

او افزوده است: «مادر و پدرم تا الان منتظر بودند ولی حسین را به بیمارستان نیاوردند معلوم نیست حسین را کجا برده‌اند و جان حسین در خطر است».

تصاویری هم از حضور احمد رونقی، پدر حسین، در بیمارستان دی منتشر شده است که نگران وضعیت پسرش است. احمد رونقی که روزها برای کسب خبر در مورد وضعیت پسرش به مقابل زندان اوین می‌رفت، بر اساس گزارش‌ها، هفته پیش در آن‌جا «سکته» کرده بود که در نتیجه چند روز در بیمارستان بستری شد.

حسن رونقی روز شنبه هم نوشته بود که «دادستان دادسرای اوین و مسئولان زندان و ماموران امنیتی قصد جان حسین را دارند».

او ضمن تایید خبر قصد برادرش برای اعتصاب خشک گفته بود که با وجود تشنج چندباره، افت شدید فشار و کاهش سطح هوشیاری، مسئولان زندان اوین از آزادی حسین خودداری می‌کنند.

این ممانعت در حالی صورت می‌گیرد که به گفته آقای رونقی، پزشکی قانونی پیشتر رای به «عدم تحمل کیفری» برادرش داده بود.

حسن رونقی در ادامه «قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، سازمان زندان‌ها، دادستان دادسرای اوین و بیت رهبری» را مسئول هرگونه اتفاقی در مورد برادرش اعلام کرد.

مقام‌های قوه قضاییه هنوز در مورد این گزارش‌ها و وضعیت حسین رونقی توضیحی نداده‌اند.

حسین رونقی در سال‌های گذشته بارها بازداشت و به حبس محکوم شد.

اواخر شهریور و در روزهای آغازین اعتراضات سراسری، ماموران امنیتی بار دیگر به خانه او یورش بردند ولی او توانست بگریزد. آقای رونقی با این حال چند روز بعد با همراهی وکلایش خود را به دادسرای زندان اوین معرفی کرد و از آن زمان با وجود وخامت وضعیت جسمانی در زندان به‌ سر می‌برد.