نیروی دریایی آمریکا: ایران یک نفتکش عبوری را در تنگه هرمز توقیف کرد

Screen Shot 2023-04-27 at 1.57.35 PM

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید ایران روز پنجشنبه یک نفتکش عبوری را در دریای عمان توقیف کرده است.

خبرگزاری‌های ایران خبر توقیف کشتی را تایید کرده‌اند اما گزارش داده‌اند برخلاف آنچه در گزارش اولیه ارتش آمریکا مبنی بر نقش نیروی دریایی سپاه پاسداران در توقیف این نفتکش آمده بود، نیروی دریایی ارتش آن را توقیف کرده و به سمت آب‌های ساحلی ایران برده است.

ساعتی بعد از انتشار این گزارش، ارتش آمریکا هم با اصلاح گزارش اولیه خود تایید کرد که توقیف این نفتکش بزرگ از سوی نیروی دریایی ارتش ایران صورت گرفته است.

همزمان خبرگزاری‌ها ایرانی می‌گویند که کشتی پس از تصادم با یک شناور ایرانی در خلیج فارس موجب مفقود و مصدوم شدن چند خدمه ایرانی شده بود و نیروی دریایی ارتش ایران آن را شناسایی و توقیف کرد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در بحرین در اعلامیه‌ای گفته است که شناورهای نظامی ایرانی نفتکش ادوانتج سوئیت را که با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد هنگام عبور از آب‌های بین‌المللی در نزدیکی تنگه هرمز در دریای عمان توقیف کردند.

در این بیانیه آمده است: «دولت ایران باید فورا این نفتکش را آزاد کند.»

بیانیه نیروی دریایی آمریکا «استمرار ارعاب و مزاحمت حکومت ایران برای کشتی‌های عبوری واخلال در برخورداری از حقوق ناوبری در آب‌های منطقه» را محکوم کرد.

در این بیانیه مالک کشتی یا مقصد آن مشخص نشده است.

در سال‌های اخیر ایران و ایالات متحده درگیر یک رشته حوادث دریایی در منطقه حساس خلیج فارس بوده‌اند.

حادثه روز پنجشنبه در تنگه هرمز جدیدترین مورد از این برخوردهاست که طی آنها، کشتی‌های تجاری هدف حملات اسرارآمیز قرار گرفتند، پهپادها سرنگون و تانکرهای نفت توقیف شدند.

نیروی دریایی آمریکا گفته است که طی دو سال گذشته، ایران دست کم پنج کشتی تجاری را هنگام تردد در آب‌های آزاد منطقه به طور غیرقانونی توقیف کرده است.

در ژوئیه سال ۲۰۱۹، سپاه پاسداران نفتکش استنا ایمپرو با پرچم بریتانیا را در همین آبراه توقیف وعلت آن را برخورد نفتکش با یک قایق ماهیگیری عنوان کرد. این نفتکش پس از دو ماه آزاد شد.

تنش بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده از سال ۲۰۱۸ و زمانی شدت گرفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، کشورش را از توافق برجام خارج و تحریم‌های اقتصادی شدیدی را بر ایران تحمیل کرد.