هجوم هواداران صدر به پارلمان عراق، با شعار علیه ایران

Screen Shot 2022-07-27 at 12.43.50 PM

صدها معترض عراقی در اعتراض به انتخاب نامزد نخست وزیری توسط احزاب مورد حمایت جمهوری اسلامی، به پارلمان بغداد هجوم بردند و علیه ایران شعار دادند.

بنابر گزارش‌ها، بسیاری از معترضان از هواداران مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه عراقی هستند. این معترضان درحالی که تصاویری از مقتدی صدر در دست گرفته بودند روی میزهای مجلس عراق راه می‌رفتند.

اعتراض آنها پس از آن صورت می‌گیرد که بدون انتخاب رئیس‌جمهور عراق، ائتلاف گروه‌های شیعی تحت حمایت جمهوری اسلامی در این کشور، در اقدامی خلاف روند قانون اساسی عراق، نامزد خود برای مقام نخست‌وزیری را انتخاب کردند.

در بیانیه «چارچوب هماهنگی»، ائتلاف گروه‌های شیعی عراقی تحت حمایت جمهوری اسلامی، آمده که رهبران چارچوب هماهنگی «در یک فضای مثبت» و «به اتفاق آرا» محمد شیاع السودانی را به عنوان نامزد مقام نخست‌وزیری انتخاب کردند.

محمد شیاع السودانی، ۵۲ ساله، نماینده کنونی پارلمان عراق است و در کارنامه خود سابقه وزارت و استانداری دارد.

طبق قانون اساسی عراق، نمایندگان پارلمان این کشور پیش از انتخاب نخست‌وزیر، ابتدا باید رئیس‌جمهور جدید عراق را انتخاب کنند.

تظاهرات اعتراضی امروز، بزرگ‌ترین اعتراض از زمان برگزاری انتخابات عراق در اکتبر سال گذشته میلادی است.

بر اساس گزارش‌ها، معترضان پیش از هجوم به پارلمان، وارد منطقه سبز بغداد شده بودند.

پلیس ضد شورش برای عقب راندن معترضانی که دیوارهای سیمانی منطقه سبز را به زیر می‌کشیدند، از ماشین‌های آب‌پاش استفاده کردند، اما معترضان، بسیاری از دروازه‌های این منطقه که ساختمان‌های دولتی و سفارت‌خانه‌های خارجی را در خود جای داده است، شکستند.

از جمله شعارهای تظاهرکنندگان، «سودانی، بیرون» بود که مخالفت آنها با نامزدی محمد شیاع السودانی برای پست نخست‌وزیری را نشان می‌داد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر موقت عراق نیز خواستار آرامش و خویشتن‌داری معترضان شده و از آنها خواسته «فوراً از منطقه عقب نشینی کنند.»

جریان صدر همراه با متحدان خود ۱۷۰ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق را در دست داشت، اما اکثریت مطلق برای انتخاب نخست‌وزیر آتی را در اختیار نداشت که همین امر نمایندگان جریان صدر در پارلمان را در خردادماه سال جاری به استعفا واداشت.

مقتدی صدر پیش از این گفته بود که تصمیم گرفته از روند سیاسی کنونی کناره‌گیری کند تا مجبور به همکاری با سیاستمداران «فاسد» نشود.

پس از آن بود که پارلمان عراق روز پنج‌شنبه، دوم تیر، عضویت ۶۴ نماینده جدید به جای نمایندگان مستعفی گروه مقتدی صدر را تأیید کرد.

بدین ترتیب جناح مورد حمایت ایران اکنون در مجلس این کشور تبدیل به بزرگ‌ترین جناح شده است.