هشدار رئیس دانشگاه مشهد به وزیر بهداشت درباره احتمال «بروز فاجعه» در اثر «تربیت نامناسب» پزشک

Screen Shot 2023-08-05 at 10.21.52 AM

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نامه‌ای به وزیر بهداشت درباره احتمال «بروز فاجعه تربیت نامناسب شاغلین حرفه پزشکی» در پی افزایش ظرفیت پذیرش در این رشته هشدار داد.

در عکس نامه محمدعلی کیانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، که روز شنبه، ۱۴ مرداد، منتشر شد آمده است: با توجه به افزایش ۴۷ درصدی دانشجویان پزشکی در سال تحصیلی ۱۴۰۱ که بیش از دو برابر افزایش مصوب عالی انقلاب فرهنگی بوده، افزایش یک‌ونیم برابری ورودی‌های این رشته در سال ۱۴۰۲ در «شرایط فعلی»، «غیر ممکن» است.

ارسال این نامه به تاریخ سوم مرداد سال جاری همزمان بوده است با موج واکنش‌ها به «لو رفتن دو فایل نتایج آزمون دستیاری» در رشته پزشکی.

در هفته‌های گذشته انتشار محتویات یک فایل از اسامی پزشکان متخصصی که با سهمیه در آزمون تخصصی پذیرفته شده‌اند‌ و همچنین جزئیات این سهمیه‌‌ها با واکنش گسترده‌ جامعه تخصصی پزشکان و دانشجویان علوم پزشکی روبه‌رو شد.

بیشتر در این باره:

فهرست«پزشکان سهمیه‌ای» دستیاری تخصصی؛ «سهمیه» ۳۵ سال بعد از جنگ «رانت و بی‌عدالتی» است

روزنامه اعتماد در گزارش مفصلی در این باره نوشت که در حال حاضر «۳۰ درصد از ظرفیت هر کد رشته به ایثارگران» اختصاص یافته که به معنای افرادی است که خود در جنگ حضور داشته‌اند یا یکی از اعضای خانواده ‌آنها در جنگ حضور داشته است. افرادی که از این «سهمیه» استفاده می‌کنند در صورتی پذیرش می‌شوند که «‌‌۷۰‌ درصد نمره آخرین فرد قبولی در یک کد رشته» را کسب کرده باشند.

در واکنش به این موضوع بسیاری از منتقدان ازجمله علی شریفی زارچی، از اساتید دانشگاه شریف، با اشاره به گذشت ۳۵ سال از پایان جنگ ایران و عراق، ادامه‌ سهمیه‌ خانواده‌ ایثارگران را «رانت» و «تبعیض» توصیف کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه نامه خود به وزیر بهداشت گفته است که «زیرساخت‌های مورد درخواست شامل افزایش زیربنای آموزشی، رفاهی و تجهیزات و مخصوصا هیئت علمی متناسب با ظرفیت پذیرش اعلامی نیست و تأمین این منابع به زمان زیادی نیاز دارد.»

او در ادامه ضمن هشدار درباره «پیامدهای ناگوار فاجعه تربیت نامناسب شاغلین حرفه پزشکی» از وزیر بهداشت درخواست کرده است که از هرگونه افزایش دانشجو در سال تحصیلی ۱۴۰۲ خودداری کند.