هشدار کارگران رسمی نفت: در صورت ادامه سرکوب‌ مردم دست از کار خواهیم کشید

Screen Shot 2022-09-29 at 12.14.59 AM

کارگران «رسمی» شاغل در بخش‌های عملیاتی صنعت نفت ایران در بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از اعتراض‌های مردمی هشدار دادند که در صورت تداوم سرکوب و بازداشت معترضان دست از کار خواهند کشید.

این کارگران در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه، ششم مهر، از سوی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت منتشر شد ضمن محکوم کردن «قتل غیر قابل توجیه مهسا امینی»، «حمایت قاطع» خود را از «اعتراضات مردمی که بیش از چهل سال زندگی و کرامت انسانی‌شان به‌دست حاکمیت مستبد و ضد بشر پایمال شده است» اعلام کردند.

در این بیانیه به اعتراض‌های پیشین کارگران شرکت نفت به وضع معیشتی‌شان اشاره شده و آمده است: «ما خود شاهد بودیم که وقتی جمع شدیم و پیگیر مطالبات‌مان شدیم، همکاران‌مان را دستگیر کردند و برای‌شان پرونده تشکیل دادند.»

کارگران رسمی بخش‌های عملیاتی نفت شرایط کنونی زندگی و کار خود را «برده‌وار» توصیف کردند و افزودند: «ما اولتیماتوم داده بودیم که اگر به خواسته‌های‌مان پاسخ داده نشود با خانواده‌ها به خیابان خواهیم آمد و حالا نه فقط مطالبات‌مان جواب نگرفته است، بلکه حاکمان اعتراضات ما مردم را دارند با سرکوب و گلوله پاسخ می‌دهند.»

این کارگران همچنین اخطار داده‌اند که در صورت «ادامه سرکوبگری‌ها، آزاد نشدن دستگیرشدگان و پایان نیافتن فضای پادگانی در خیابان‌ها، شهرها و محیط‌های کار» دست از کار خواهند کشید و با خانواده‌های خود تجمع‌های مردمی را همراهی خواهند کرد.

بیشتر در این باره:

هشدار کارگران پیمانی نفت: اگر کشتار مردم پایان نیابد، اعتصاب می‌کنیم

کارگران پیمانی در صنعت نفت ایران نیز روز دوشنبه، چهارم مهر، به حکومت «اخطار» داده بودند که اگر «به بازداشت‌ها، به کشتار مردم و سرکوبگری‌ها و اذیت و آزار زنان به خاطر حجاب پایان داده نشود و سرکوب مردم پایان نیابد» ساکت نخواهند ماند و «همصدا با همه مردم» دست به اعتراض خواهند زد و کار را تعطیل خواهند کرد.

این کارگران نیز ضمن «پشتیبانی از مبارزات مردمی علیه خشونت سازمان‌یافته و هر روزه علیه زنان و علیه فقر و جهنم حاکم بر جامعه» به حکومت «اخطار» دادند که پیام کارگران و مردم را بشنوند.

در سال‌های اخیر کارگران صنعت نفت و پتروشیمی ایران بارها به وضعیت شغلی‌شان اعتراض کرده‌اند.

اواسط شهریور و دو روز پس از بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از مجتمع پارس جنوبی در بوشهر، ده‌ها نفر از کارکنان رسمی شاغل در سکوهای گازی پارس جنوبی که قصد برگزاری تجمع اعتراضی مقابل ساختمان وزارت نفت در تهران را داشتند، بازداشت شدند.

در اوایل تیرماه نیز اتحادیه آزاد کارگران ایران از اعتصاب سراسری کارگران داربست‌بند شاغل در پروژه‌های نفتی ایران خبر داد.

اما بزرگ‌ترین اعتصاب کارگران صنعت نفت مربوط به سال گذشته است. تیرماه سال گذشته، اعتصاب کارگران پیمانکاری، پروژه‌ای و روزمزد صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران به بسیاری از شهرهای ایران گسترش یافت و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت.