هفت راهی که کشورها برای مقابله با بحران انرژی دارند

7

فزایش قیمت‌های انرژی در جای‌جای جهان حس می‌شود. دولت‌ها چه کاری می‌توانند بکنند؟

آلمان برای مقابله با مصارف انرژی‌اش بعد از خشکسالی، موج گرما، همه‌گیری و جنگی که برای ایجاد یک بحران انرژی جهانی زمینه‌چینی کرده است، به تازگی راهکارهایی را اعلام کرده است. اما افزایش قیمت انرژی تقریباً بر هر نقطه‌ای از زمین اثر گذاشته است و آلمان تنها کشوری نیست که در پی راه‌هایی خلاقانه برای مدیریت آن است. برای مقابله با این مشکل هفت راه پیش روی دولت‌ها وجود دارد.

پس از اینکه روسیه عرضه گاز طبیعی را از طریق خط لوله نوردستریم ۱ محدود کرد، اروپا با بالاترین قیمت انرژی در جهان دست به گریبان شد. در نتیجه مقابله با اتلاف انرژی برای دولت‌های اروپایی اولویت پیدا کرد.

محدود کردن گرمایش و تهویه

اتحادیه اروپا برنامه‌ای را تدارک دیده است تا مصرف گاز را در زمستان پیش رو ۱۵ درصد کاهش دهد و اطمینان حاصل کند ذخایر گاز طبیعی‌اش تا ۱ نوامبر به میزان ۸۰ درصد پر باشد.

آلمان، فرانسه و اسپانیا همگی مقرراتی را وضع می‌کنند که گرمایش را در ساختمان‌های عمومی تا سقف حداکثر ۱۹ درجه سانتی‌گراد در زمستان محدود می‌کند. فرانسه و اسپانیا نیز حداقل دما را برای ساختمان‌های دارای تهویه مطبوع در تابستان به ترتیب ۲۶ و ۲۷ درجه سانتی‌گراد مقرر کرده‌اند.

علامتی دست‌نویس پشت در بسته فروشگاهی در فرانسه؛ بحران انرژِی

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، علامتی دست‌نویس پشت در بسته فروشگاهی در فرانسه می‌گوید: «در را محکم فشار دهید. ما باز هستیم و تهویه داریم.»

فروشگاه‌های دارای تهویه مطبوع در فرانسه نیز باید درهای فروشگاه‌های‌شان را بسته نگه دارند وگرنه ممکن است ۷۵۰ دلار جریمه شوند.

سازمان بین‌المللی انرژی می‌گوید: «اقدامات ساده‌ای از قبیل کم کردن میزان حرارت در حد چند درجه در اروپا می‌تواند همان اندازه گاز طبیعی را که طی زمستان از طریق خط لوله نوردستریم تأمین می‌شود صرفه‌جویی کند.»

چراغ‌ها را خاموش کنید

آلمان گفته است که ساختمان‌ها و بناهای عمومی دیگر در شب روشنایی نخواهند داشت و در اسپانیا هم فروشگاه‌ها باید از ساعت ۱۰ شب به بعد چراغ‌های ویترین‌های‌شان را خاموش کنند.

خاموشی چراغ‌های بیرون کاخ کهن (کاخ قیصر ویلهلم) آلمان

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، چراغ‌های بیرون کاخ کهن (کاخ قیصر ویلهلم) آلمان خاموش شده‌اند

فرانسه فکر می‌کند که می‌تواند مصرف انرژی‌اش را تا ۱۰ درصد کاهش دهد. این کشور به اندازه همسایه‌اش آلمان به گاز روسیه متکی نیست چون ۴۲ درصد از نیروی برقش از طریق انرژی هسته‌ای تأمین می‌شود. اما موج گرما و خشکسالی بر مکانیزم‌های سرمایش در چندین نیروگاه هسته‌ای اثر گذاشته و آنها را ناگزیر به کاهش خروجی‌شان کرده است.

باران درست کنید

چین با نوع دیگری از بحران انرژی دست به گریبان است. در حالی که واردات نفت و گاز چین از روسیه به خاطر جنگ چندان دچار مشکل نشده است اما این کشور هم گرفتار گرما و خشکسالی شدید بوده است. این امر باعث خشک شدن رودخانه‌ها شده که اثراتی شدید بر بخش تولید نیروی برق آبی گذاشته است.

در استان سیچوان، که ۸۰ درصد برق‌اش را از سدهای آبی تولید برق می‌گیرد، وضع‌کنندگان مقررات کارخانه‌ها را مجبور کرده‌اند که برای مقابله با مصرف برق شش روز کارشان را تعطیل کنند و به دفاتر و فروشگاه‌ها دستور داده شده است که چراغ‌ها و سیستم‌های تهویه‌شان را خاموش کنند. ایالت‌های همسایه مثل چونگ‌کینگ نیز راهکارهای مشابهی را وضع کرده‌اند.

تاثیر خشکسالی بر رودخانه یانگ‌تسه در چین

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، چین نیز بدترین خشکسالی ثبت‌شده‌اش را تجربه می‌کند که باعث شده رودخانه یانگ‌تسه خشک شود

وزیر کشاورزی این کشور نیز برنامه‌هایی را برای «بارورسازی ابرها» اعلام کرده است که موادی شیمیایی را در ابرها رها می‌کنند تا محرک باران شوند. هر چند هیچ جزییاتی از اینکه این اتفاق دقیقاً در چه جاهایی قرار است رخ بدهد اعلام نشده است.

کمتر کار کنید

پاکستان هم راه‌های خلاقانه‌ای برای صرفه‌جویی در برق پیدا کرده است.

در ماه ژوئن این کشور اعلام کرد که هفته کاری را در دفاتر دولتی از شش روز به پنج روز کاهش خواهد داد، که عقب‌نشینی از اقدامی است که چند ماه پیش رخ داده بود و موقعی که دولت تازه در اسلام‌آباد به قدرت رسید وعده‌ افزایش کارآمدی دولت را داده بود.

فقط چند هفته بعد دمای هوا در پاکستان تا مرز ۵۰ درجه رسید که بر سیستم توزیع برق فشار وارد کرد. قیمت‌های سر به فلک‌کشیده انرژی اوضاع را از این هم بدتر کرده است و برنامه‌هایی در دست بررسی است که کارکنان دولت روزهای جمعه از خانه‌شان کار کنند.

تعطیلی مدارس

بنگلادش، کشور همسایه پاکستان، نیز راهکارهای مشابهی اتخاذ کرده است. مدارس یک روز بیشتر در هفته تعطیل خواهند بود، حالا شنبه‌ها علاوه بر جمعه‌ها تعطیل خواهند بود. ساعات اداری کارمندان هم یک ساعت در روز کمتر شده است.

اعتراض‌های ماه اوت در بنگلادش در افزایش قیمت انرژی و سوخت و غذا

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، مردم در اعتراض‌های ماه اوت در بنگلادش خواستار کاهش قیمت انرژی و سوخت و غذا شدند

بنگلادش وابسته به واردات گاز طبیعی مایع است که یکی از گران‌قیمت‌ترین انواع سوخت است. این یعنی بنگلادش ناچار است با اقتصادهای بسیار ثروتمندتر اروپا برای تأمین گاز رقابت کند.

هسته‌ای شدن

در بعضی جاها، سر به فلک کشیدن هزینه‌های انرژی باعث بازگشت به سوخت‌های فسیلی شده است. میزان زغال‌سنگی که هند وارد می‌کند در ماه ژوئن امسال رکورد شکست هر چند پیش‌تر دولت برنامه‌هایی برای کاهش واردات زغال‌سنگ داشت.

ایستگاه هسته‌ای و توربین بادی

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، ایستگاه هسته‌ای و توربین بادی

اما کشورها سراغ گزینه‌های دیگر نیز می‌روند. پس از یک وقفه یازده ساله بعد از فاجعه نیروگاه فوکوشیما، ژاپن سرمایه‌‌گذاری در نیروگاه‌های هسته‌ای تازه‌ و فعال‌سازی دوباره رآکتورهای غیر فعال را در دست بررسی دارد.

بگذارید خورشید بدرخشد

این بحران مایه رونق انرژی‌های تجدیدپذیر نیز شده است. فرانسه در پی تقویت تولید برق از طریق باد است.

پروژه پنل خورشیدی بر روی سقف یک ساختمان ۴۷ طبقه در یک توسعه جدید توسط شرکت فتوولتائیک ووهان گوانگ‌شنگ ، می ۲۰۱۷ ووهان چین

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، یک کارگر چینی بر روی یک پروژه پنل خورشیدی بر روی سقف یک ساختمان ۴۷ طبقه در ووهان کار می‌کند

و کشورهایی مانند آفریقای جنوبی و چین کسب و کارها و افراد عادی را تشویق می‌کنند تا در برق تولیدی خورشیدی روی پشت‌بام سرمایه‌گذاری کنند و مقررات و ساختارهایی برای قیمت‌گذاری وضع می‌کنند که به مردم اجازه بدهند برق‌شان را به شبکه توزیع برق بفروشند.