هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما و تلویزیون، بازداشت شد

Screen Shot 2022-11-20 at 12.47.53 PM

به گزارش خبرگزاری ایرنا، هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما و تلویزیون، روز یکشنبه ۲۹ آبان (۲۰ نوامبر)، با اتهام «حمایت از آشوبگری‌ها و دامن زدن به اغتشاشات» بازداشت شد.

حکومت جمهوری اسلامی ایران، حمایت از اعتراضات عمومی مردم را حمایت از «آشوبگری و اغتشاش» می‌نامد.

ایرنا نوشته است که اتهامات هنگامه قاضیانی «حمایت از آشوبگری با تهییج و ترغیب جامعه به اغتشاش و ارتباط با رسانه‌های معاند و ضد‌انقلاب» است.

هنگامه قاضیانی روز گذشته و پس از باخبر شدن از احضارش، با انتشار ویدیویی در فضای مجازی، روسری از سر برداشت. او ساعاتی پس از اعلام قوه ‌قضاییه مبنی بر احضارش به دادسرا، نوشت: «شاید این آخرین پست من باشد. از این لحظه به بعد، هراتفاقی برایم بیفتد، بدانید که من تا آخرین نفس کنار مردم ایران هستم.»

او همچنین پس از کشته شدن کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله ساکن ایذه، به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران، حکومت را «بچه‌کش» توصیف کرد و نوشت: «از ظلم به بچه‌های ‌فلسطین گفتین، اما به نام حکومت بچه‌کش نامتان در تاریخ ثبت شد.»

هنگامه قاضیانی و شمار دیگری از هنرمندان، در روزهای اخیر پست‌های اعتراضی منتشر کردند و تعدادی از آن‌ها روز گذشته به دادسرا احضار شده بودند.

روزنامه‌ همشهری می‌نویسد که در یک هفته گذشته، الناز شاکردوست، میترا حجار، باران کوثری، سیما تیرانداز و هنگامه قاضیانی برای پاسخگویی در مورد انتشار «مطالب غیرمستند و تحریک‌آمیز» به دادسرا احضار شده‌اند.

در جریان بیش از دو ماه خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، بسیاری از هنرمندان با انتشار پست‌ها یا برداشتن حجاب، با جنبش «زن، زندگی، آزادی» اعلام همبستگی کردند و موج پیوستن هنرمندان به این جنبش، در حال گسترش است. کشته شدن شماری از کودکان و نوجوانان در خیزش سراسری مردم ایران، واکنش‌های شدیدی در پی داشته است. بر اساس تازه‌ترین گزارش خبرگزارای هرانا، از آغاز اعتراضات تاکنون، دست‌کم ۴۱۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند که ۵۸ تن از آنان، کودک بوده‌‌اند. همچنین، در جریان بیش از دو ماه خیزش سراسری، تاکنون بیش از ۱۷ هزار نفر بازداشت شده‌ان