هواپیمای فضایی بدون سرنشین خورشیدی پس از ۹۰۸ روز پرواز به زمین نشست

7

هواپیمای فضایی بدون سرنشین خورشیدی «ایکس-۳۷بی» (X-37B) در ششمین ماموریت خود پس از ۹۰۸ روز پرواز در مدار با موفقیت به زمین نشست.

این هواپیمای فضایی خورشیدی ارتش آمریکا اوایل روز شنبه در مرکز فضایی کندی ناسا فرود آمد. ماموریت پیشین این هواپیمای فضایی ۷۸۰ روز به طول انجامیده بود.

جیم چیلتون، معاون ارشد برنامه‌های فضایی شرکت بوئینگ گفت که ششمین ماموریت هواپیمای فضایی«ایکس-۳۷بی» پیچیده‌ترین ماموریت این هواپیمای فضایی بود.

او همچنین گفت که هواپیمای فضایی«ایکس-۳۷بی» از نخستین پرتاب در سال ۲۰۱۰، رکوردها را شکسته و توانایی‌های بی‌نظیری را برای آزمایش‌های سریع و به‌کارگیری فناوری‌های فضایی جدید برای آمریکا فراهم کرده است.

هواپیمای فضایی «ایکس-۳۷بی» یک ماژول سرویس‌دهی داشت که برای نخستین بار در ماموریت این هواپیمای فضایی استفاده شد که کارکردهای جدیدی را نشان داد.

این هواپیمای فضایی در ششمین ماموریت خود، ماهواره «فالکون‌ست-۸» که توسط دانشجویان آکادمی نیروی هوایی آمریکا طراحی و ساخته شده بود را با خود حمل کرد. این ماهواره که در ماه اکتبر ۲۰۲۱ مستقر شد، همچنان در مدار باقی‌ مانده است.

بررسی اثر تشعشعات فضایی بر دانه‌های گیاهان از دیگر آزمایش‌های انجام شده در جریان این ماموریت بود.

ژنرال چنس سالتزمن، رئیس عملیات فضایی نیروی فضایی آمریکا گفت: «این مأموریت تمرکز نیروی فضایی بر همکاری در کاوش‌های فضایی و گسترش دسترسی کم‌هزینه به فضا را برای شرکای ما در داخل و خارج از نیروی هوایی نشان می‌دهد.»

هواپیمای فضایی بدون سرنشین خورشیدی «ایکس-۳۷بی» در حال حاضر با بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مایل پرواز، در مجموع ۳ هزار و ۷۷۴ روز را در فضا سپری کرده است.