واشنگتن‌پست: زندگی زنان ایران یک نبرد و مبارزه دائمی است

7

همزمان با تداوم اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران، گزارش‌ها و تحلیل‌های روزانه رسانه‌های بین‌المللی از تحولات سیاسی در ایران ادامه دارد.

روزنامه گاردین روز چهارشنبه ۱۲ اکتبر ( ۲۰ مهرماه) ضمن اشاره به کشته شدن مهسا امینی، مقررات حجاب اجباری و خواست‌ها و مطالبات زنان ایران، بحران‌های اقتصادی و ناتوانی دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در پاسخ‌گویی به نیازهای اولیه شهروندان را به عنوان یکی دیگر از عوامل شکل‌گیری خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی معرفی کرد.

به‌گفته خبرنگار گاردین، تورم ۶۰ درصدی در ایران، نرخ بالای بیکاری، به‌ويژه در میان زنان و مردان جوان تحصیل‌کرده، در کنار خواست‌ها و مطالبات سیاسی-اجتماعی، عامل شکل‌گیری اعتراض‌های اخیر در ایران است.

گاردین در بخش دیگری از گزارش تصویری خود اشاره می‌کند که به‌رغم سرکوب شدید نیروهای امنیتی-انتظامی حکومت ایران، اعتراض‌های ضدحکومتی در هفته چهارم همچنان ادامه دارد.

روزنامه واشنگتن‌پست هم روز چهارشنبه در گزارشی، دیدگاه‌های شماری از معترضان در ایران را بازتاب داد. یک زن جوان ۲۰ ساله، بدون ذکر نام، به این روزنامه آمریکایی گفت: «برای ما زنان ایران، زندگی یک نبرد و مبارزه دائمی شده است.»

به‌گفته این دانشجو دختر در تهران، سرکوب و رفتار نیروهای امنیتی-انتظامی حکومت ایران با معترضان، مایه خشم و نفرت عمومی شده است.

واشنگتن‌پست در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود به‌نقل از یک زن ۵۳ ساله نوشت: «من هر روز دعا می‌کنم این حکومت به‌‌نحوی سرنگون شود.»

این زن ۵۳ ساله در یک پیام صوتی برای روزنامه واشنگتن‌پست توضیح داد چگونه پسرش در حال فرار هدف شلیک نیروهای امنیتی-انتظامی حکومت ایران قرار گرفت و مجروح شد. او در این مورد چنین می‌گوید:«وقتی فرزند ۳۰ ساله‌ام را دیدم که درد دارد و مجروح شده است؛ احساس نابودی کردم.»

یک مرد معترض هم در تهران درباره شرایط این روزهای پایتخت به روزنامه واشنگتن‌پست گفت: «این روزها تهران یک الگوی شناخته‌شده دارد. صبح‌ها مردم برای تامین معاش و ادامه زندگی سر کار هستند. اما عصرها، ابتدا رانندگان خودروها، به‌نشانه همبستگی با اعتراض‌ها، شروع به بوق زدن می‌کنند. با فرارسیدن شب، مردم به خیابان‌ها می‌آیند. چرا که می‌دانند شناسایی آنها در تاریکی شب برای نیروهای امنیتی حکومت دشوارتر است. در ادامه شب هم مردم با خاموش کردن چراغ‌ خانه‌هایشان، از پنجره‌ها شروع به شعار دادن علیه علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی، می‌کنند.»