وال‌استریت ژورنال: پهپادهای ایرانی خساراتی قابل‌توجه به ارتش اوکراین وارد کرده‌اند

06

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال، روز شنبه در یک گزارش اختصاصی به نقل از فرماندهان اوکراینی نوشته که روسیه موفق شده با استفاده از پهپادهای انتحاری ایرانی، خسارات قابل‌توجهی متوجه نیروهای اوکراینی کند.

رادیون کولاگین، از فرماندهان نیروی زمینی ارتش اوکراین به وال‌استریت ژورنال گفته است که ارتش روسیه پهپادهای «شاهد ۱۳۶ دلتا» را رنگ زده‌ و از هفته گذشته از آنها با نام «گرانیوم ۲» استفاده می‌کند.

پهپاد «شاهد ۱۳۶ دلتا» یک پهپاد انتحاری است که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تولید می‌شود.

به رغم اینکه مساله ارسال پهپادهای ایرانی برای استفاده در جنگ اوکراین از حدود سه هفته پیش از سوی مقام‌های آمریکایی مطرح شد، ایران این خبر را رد کرده است

ارتش اوکراین روز سه‌شنبه هفته گذشته (۲۲ شهریور) اعلام کرد که برای اولین بار با پهپادهای ساخت ایران روبه‌رو شده است.

در آن روز تصاویری از بقایای یکی از این پهپادها منتشر شد و گفته شد بر اساس شماره سریالی که بر رویش نقش بسته، احتمالا از سری پهپادهای انتحاری شاهد است.

یک روز بعد وزارت دفاع بریتانیا نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد که به احتمال بسیار زیاد، پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده شده‌اند.

در گزارش وزارت دفاع بریتانیا آمده بود که پهپادهای شاهد، بردی تا دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر دارند.

با این حال در این گزارش تاکید شده بود که فعلا ارتش روسیه در حال استفاده از این پهپادها برای اهداف تاکتیکی در خط مقدم است و از آنها برای اهدافی درون سرزمین اوکراین استفاده نکرده است.

توضیح ویدیو، توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Twitter

فرمانده اوکراینی به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفته که تنها در یگان تحت نظر او، این پهپادها تا امروز دو توپ بزرگ «هویتزر» و دو خودروی زره‌ای نفربر را نابود کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، تا امروز پهپادهای ایرانی به شکل گسترده در منطقه خارکیف استفاده شده‌اند که در آن ارتش اوکراین در ماه جاری میلادی یک عملیات تهاجمی گسترده را آغاز کرد و موفق شد هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک اوکراین را آزاد کند.

به گفته ژنرال کولاگین، ارتش روسیه در دیگر مناطق از پشتیبانی قوی توپخانه‌اش برخوردار است، اما در خارکیف از این منظر ضعیف است و در تلاش است تا این ضعف را با پهپادهای ایرانی جبران کند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، استفاده گسترده ارتش روسیه از پهپادهای ایرانی نشان‌دهنده ناکارآمد بودن برنامه ساخت پهپاد توسط روسیه است.

اتهام استفاده از پهپادهای ایرانی، پیش از این نیز بارها مطرح شده. اما این نخستین بار است که ایران متهم می‌شود در خارج از مرزهای خاورمیانه، برای یک طرف جنگ پهپاد استفاده کرده است.

پیش از این عربستان بارها ایران را متهم کرد که پهپادهایی در اختیار گروه حوثی‌های یمن قرار داده و این گروه نیز به وسیله این تسلیحات پیشرفته، خسارات بسیاری برجای گذاشته‌ است.

پیش از این نیز عربستان، ایران را متهم کرده بود که به حوثی‌های یمن پهپاد داده است

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، پیش از این نیز عربستان، ایران را متهم کرده بود که به حوثی‌های یمن پهپاد داده است

ژنرال اوکراینی به وال‌استریت ژورنال گفته که پهپادهای ایرانی کوچک هستند و در ارتفاع کم پرواز می‌کنند و این موضوع موجب می‌شود تا ردگیری آنها توسط رادار سیستم‌های ضدهوایی دشوار باشد.

او ابراز امیدواری کرد که آمریکا و متحدانش، فناوری‌های پیشرفته ضدپهپاد در اختیار اوکراین قرار دهند یا اینکه جلوی صادرات پهپاد از ایران به روسیه را بگیرند.

ایران اگرچه از سوی ایالات متحده با تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ای روبه‌روست، اما بر اساس قوانین بین‌المللی منعی برای فروش پهپاد به روسیه ندارد.

ضمن اینکه اکثر نهادها و سازمان‌های مرتبط با برنامه‌های نظامی ایران نیز به طور مشخص در فهرست‌های گوناگون تحریم آمریکا قرار دارند.

با این حال نه روسیه و نه ایران به طور علنی درباره قراردادهای تسلیحاتی فروش پهپاد، اظهارنظر روشنی نکرده‌اند.

ایران همچنان به شکل رسمی با جنگ اوکراین مخالف است و از دو طرف خواسته تا از مسیر دیپلماسی، اختلافات خود را حل کنند.