واکنش‌های بین‌المللی به از سرگیری روابط میان ایران و عربستان: «گامی در جهت بازگشت آرامش به منطقه»

03

واکنش‌ها به توافق ایران و عربستان سعودی برای برقراری روابط دو جانبه که با میانجی‌گری چین انجام شده در سطح بین‌المللی همچنان ادامه دارد.

اتحادیه اروپا و کشورهای مختلف از جمله آمریکا، فرانسه، روسیه، ترکیه، بحرین، مصر، امارات متحده عربی و سوریه به طور رسمی از این توافق استقبال کرده و آن را گامی در جهت بازگشت آرامش به منطقه تحلیل کرده‌اند.

اتحادیه اروپا می‌گوید که چشم‌انتظار اجرای این توافق است.

در بیانیه‌ای که اتحادیه اروپا منتشر کرده بدون اشاره به نام چین که میانجی اصلی این توافق بوده، از تلاش‌ها برای رسیدن به این توافق قدردانی شده است.

بیانیه اتحادیه اروپا می‌گوید: «از آنجایی که هم عربستان سعودی و هم ایران اهمیت کانونی برای امنیت منطقه دارند، ازسرگیری روابط دوجانبه آنها می‌تواند به ثبات منطقه در کلیت آن کمک کند.»

اتحادیه اروپا می‌گوید «صلح، ثبات و تنش‌زدایی» اولویت‌هایش در خاورمیانه هستند و آماده است تا در این زمینه با همه طرف‌ها همکاری کند.

کارین ژان پی، سخنگوی کاخ سفید گفت که پیش از این در جریان «گزارش‌ها پیرامون ایران و عربستان» بوده و افزود آمریکا «از هرگونه تلاش برای پایان دادن به جنگ در یمن استقبال» می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای با استقبال از این توافق گفته است که «پاریس موافق هرگونه ابتکاری است که بتواند تاثیر محسوسی بر کاهش تنش و تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای بگذارد.»

فرانسه همچنین ابراز امیدواری کرده که با از سرگیری روابط میان دو کشور، جمهوری اسلامی اقدامات «بی‌ثبات‌کننده‌اش» در منطقه را کنار بگذارد.

میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه هم گفته است که کشورش در به ثمر رسیدن این توافق نقش داشته و گفته مسکو «به همراه کشورهایی مانند عمان و عراق و… به این روند سیاسی کمک کرده است».

آقای بوگدانوف گفت که «بازگشت روابط بین ریاض و تهران در راستای ابتکارات روسیه برای ایجاد یک سیستم امنیتی در منطقه خلیج فارس که در سطح اقتصاد جهانی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، انجام گرفت.»

شیخ عبدالله بن زاید، رئیس امارات متحده عربی نیز با استقبال از این معاهده آن را باری ثبات منطقه مهم دانسته و «قدمی مهم به سوی ثبات و رشد» در منطقه خوانده است.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای از توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور پس از ۷ سال استقبال کرد.

ترکیه هم مانند سایر کشورهای خارجی گفته که این توافق «در روابط دو کشور کمک قابل توجهی به تامین امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه‌مان خواهد کرد.»

مصر هم با استقبال از این توافقنامه ابراز امیدواری کرده که از سرگیری روابط دیپلماتیک «به کاهش تنش در منطقه کمک کند».

وزارت خارجه بحرین و انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رییس امارات متحده عربی هم به صورت جداگانه از احیای روابط ایران و عربستان استقبال کرده‌اند.

سوریه هم با استقبال از این توافق آن را «منجر به تقویت امنیت و ثبات در منطقه و گسترش همکاری‌ها» دانسته و حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هم گفته اگرچه پیامدهای کامل این گام هنوز مشخص نیست، اما حزب‌الله از آن «خوشحال» و «از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی تحول خوبی است» است.

روز گذشته اعلام شد که ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین برای ازسرگیری روابط دوجانبه توافق کرده‌اند و وزیران خارجه دو کشور برای بازگشایی سفارت‌ها به‌زودی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

یک مقام ارشد شبه‌نظامیان حوثی گفته‌ عادی‌سازی روابط ایران و عربستان برای بازگشت امنیت به منطقه ضروری است.

در بیانیه سه‌جانبه ایران، عربستان و چین از «ابتکار شایسته جناب آقای شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری خلق چین» برای گفت‌وگو و حل اختلافات تهران و ریاض ستایش شده است.

این بیانیه می‌گوید:‌ «در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.»

در سال ۱۳۹۴ عده‌ای از افرادی که خود را بسیجی و حزب‌اللهی معرفی می‌کردند در اعتراض به اعدام یک روحانی سرشناس شیعه، به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند که منجر به قطع روابط دو کشور شد.