در ایران فعالان مدنی، چهرههای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، به همراه کاربران شبکههای اجتماعی، موجی فزاینده در همراهی با «مادر قمی» و علیه «فرد روحانی» آغاز کردهاند که حالا علاوه بر هشتگ «مادر_قمی» با هشتگ «ما_سلیطهایم» دنبال میشود.
ماجرا از ۱۶ اسفند شروع شد: به نظر میآید که یک روحانی جوان در کلینیک «قرآن و عترت» قم، با دوربین موبایل خود از زن جوانی که نوزادی را در آغوش دارد، تصویربرداری میکند. این زن با عصبانیت از آن روحانی میخواهد که این تصاویر را از موبایلش حذف کند.
شبکه شرق با انتشار جزئیات تازهتری در مورد این درگیری، به نقل از منابع درمانگاه گزارش کرده که زن معترض به آن روحانی، «خاله نوزاد» است.
مسعود مشرف، از اعضای هیئت امنای این درمانگاه و پزشک معالج نوزاد، به شبکه شرق میگوید: «چهارشنبه هفته پیش، مادر نوزاد به همراه دو نفر دیگر برای ختنه کودک به درمانگاه آمده بودند که این اتفاق در طبقه همکف افتاد.»
شرق همچنین به نقل از منابع خود گزارش داده که روحانی این ویدیو «طلبه و از استادان حوزه علمیه قم است.»
محمدعلی ابطحی، که خود روحانی و از مقامهای پیشین جمهوری اسلامی است، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «قدیمها در حوزه درس اخلاق میدادند و روی حرمت زن و کودک شیرخوار خیلی تاکید میکردند.»
به نوشته آقای ابطحی، «تصاویر دردناک» این درگیری «جز نفرت از دین و آخوند چیزی در پی ندارد.»
میترا حجازیپور، استاد بزرگ شطرنج، هم با انتشار تصویری از مواجه این زن در قم با این روحانی نوشته است که «این لحظه لخت کردن جمهوری اسلامی در زمین خودی بود.»
حسین جنتی، شاعر، نیز نوشته است: «وقتی در قم این اتفاقات میافتد باید بپذیرید که باختهاید.»
ماجرای این خانم، علاوه بر چهرههای مشهور، واکنش مقامهای دولتی و قضایی فعلی را نیز در پی داشت. سکینه سادات پاد، دستیار، رئیس جمهور ایران در یک کنفرانس خبری از «دوقطبی ایجاد شده» در جامعه ابراز تاسف کرد و در عین حال گفت: «شرایط آن مادر که نگران فرزندش است قابل درک است و شاید همین موضوع را قابل توجیه کند.»
شبکه خبری ایراناینترنشنال روز شنبه ۱۹ اسفند ویدیویی را منتشر کرد که نشان میدهد یک زن جوان که نوزادی را در آغوش گرفته و در حالت انتظار روی زمین درمانگاهی در قم نشسته و به دیوار تکیه داده است. در همین حال به نظر میرسد که یک روحانی با موبایلش از او تصویربرداری میکند و با فرد روحانی درگیر میشود.
برخی از رسانههای حکومتی نوشتهاند که چگونه تصاویر مدار بسته این درمانگاه به دست رسانههای خارجی رسیده است و حسن غریب، دادستان قم هم گفته است که «دستور شناسایی منتشرکنندگان این ویدئو صادر شده است.»
پیشتر یک سایت به نام «قمنیوز» خبر بازداشت این زن و پلمپ درمانگاه را منتشر کرده بود ولی دادستان قم با رد این گزارش و بدون بحث در مورد جزئیات، گفت که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.
دیروز احسان بداغی، روزنامهنگار در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «امشب واژه سلیطه را در توئیتر جستجو کنید، فهرست اکانتهایی که همزمان و هماهنگ، بعد از سفارش پروژه قرارگاه مرکزی با این واژه مشغول حمله به مادر قمی هستند را ببینید. حالا متوجه میشوید این موقعیتها چطور برای جماعتی حکم دکان را دارد.»
عباس عبدی، روزنامهنگار و منتقد سیاسی، هم با همرسانی آن نوشت: «اگر کسانی از این واژه (سلیطه) برای آن مادر استفاده کنند به مراتب بیاخلاقتر از آن روحانی رفتار کردهاند.»
به نوشته اقای عبدی، «بدتر از رفتار آن روحانی، سکوت فاجعهبار علما است.»
در همین حال برخی از حقوقدانان در شبکههای اجتماعی، فیلمبرداری از افراد را بدون اجازه آنها، «غیرمجاز و ممنوع» خواندهاند و شماری از کاربران از شجاعت و ایستادگی این زن در مقابل این روحانی در شهر قم، ستایش کردهاند.
محمد صحفی، از مقامهای پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، در شبکه اجتماعی نوشت: «هر وقت از شما سوال شد: نقش «روحانیت انقلابی» در رشد و سعادت و ارتقای معنوی جامعه ایران چیست؟ این عکس را نشان دهید.»
روزبه علمداری، روزنامهنگار، نیز در شبکه ایکس با انتشار تصویر مشابهی نوشت: «این صحنه نتیجه قدرت زدگی روحانیت است؛ وقتی نهاد دین مثل نهاد دانشگاه، آموزش و پرورش و… به مثابه موم در دست قدرت رسمی قرار گیرد، تدریجا فرسوده شده و حتی کارکردهای ابتدایی خود را هم از دست میدهد. شبیه همین روحانی جوان که در قم هم حامی ندارد و گوشیاش اسلحهاش میشود.»
برخی از روحانیون هم در شبکه اجتماعی ایکس با انتقاد از رفتار این فرد روحانی هشدار دادهاند که حوزه باید «سیاستزدگی و تملق و توجیه حاکمان» را کنار بگذارد.
محمد فاضلی، جامعهشناس، در تلگرام خطاب به مقامهای جمهوری اسلامی ایران، نوشت: «حریم خصوصی مردم را ندرید، بر طبل زوال همبستگی اجتماعی نکوبید، عقل و خرد انباشته بشری را ارج نهید، و از پیشینه سیاه دوره پیوند قدرت و دین در کلیسای مسیحی، از قرون تاریک، درس بگیرید.»
سکینه سادات پاد، دستیار رییس جمهور ایران در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی، هم به خبرنگاران گفت که «این موضوع نیازمند آسیبشناسی جدی است و قطعا به دو طرف نقد داشته و سعی دارم این گفت وگوها را به سمت آرامی پیش ببرم.»
به گزارش خبرگزاری ایسنا او میگوید: «باید با هم حرف بزنیم چون مردمی هستیم که نه یک روزه با حجاب و نه یک روزه بیحجاب شدهایم. با نوع مواجهه خود نباید خشونت ایجاد کنیم و باید در این باره بیشتر فکر کنیم.»
جریمه ۳ میلیون تومانی از شهروندان بیحجاب
گزارشها از ایران همچنین حاکی است که حکومت ایران در جهت محدودیتهای زنان آن کشور اقدامات تازهای را به اجرا گذاشته یا خواهد گذاشت. از «برداشت مستقیم سه میلیون تومان از حساب افراد بابت جریمه بیحجابی» گرفته تا افزایش حجاببانها در متروی تهران برای برخورد با افراد بیحجاب.
مریم لطفی، در شماره امروز روزنامه شرق نوشت که درست در روز جهانی زن که تمام توجهات به موضوع احقاق حقوق زنان، رفع تبعیض و گسترش برابری در تمام جهان معطوف بود، یکی از نمایندگان مجلس گفت؛ «برداشت مستقیم سه میلیون تومان از حساب افراد بابت جریمه بیحجابی.»
پیشتر امیرحسین بانکیپور، نماینده اصفهان در مجلس، در برنامه تلویزیونی افق، با توضیح جزئیاتی از لایحه حجاب و عفاف گفته بود: اگر کسی مرتکب بیحجابی شود جریمه میشود. این جریمه مستقیم توسط مأمور نیروی انتظامی صورت نمیگیرد بلکه سامانهای است و مبلغ آن سه میلیون تومان است.
به گفته او «اگر فرد نانآور خانواده باشد تا حدی باید در حسابش پول باشد مابقی آن کسر میشود، اگر در حساب پول نباشد، به عنوان بدهکار حساب خواهد شد.»
خانم سادات پاد در این باره نیز گفت: «شاید نظارت مجلس در باب مسئله حجاب درست نبوده که نتوانسته قانونگذاری درستی داشته باشد. حرف ما این است که چرا اول سراغ مردم میرویم؟»
گفته میشود، لایحه حجاب و عفاف که برای رفع شبهها و ابهامهای آن از طرف شورای نگهبان به مجلس اعاده شده است، بهزودی نهایی شود.
پس از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و جنبش زن، زندگی، آزادی و گسترش مخالفتها با پوشش اسلامی اجباری، قوه قضائیه لایحه «حجاب و عفاف» را تنظیم کرد و مطابق مقرارت ایران برای تصویب به دولت فرستاد. به این لایحه اما ایرادهای متعددی گرفته شده و فعالان حقوق زنان هم میگویند که هدف از آن مقابله و «سرکوب قانونی» مخالفتها با حجاب اجباری است.