واکنش آمریکا به انتخاب ایران به ریاست یک مجمع شورای حقوق بشر سازمان ملل

10

معرفی ایران به عنوان رئیس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل با انتقاد آمریکا مواجه شده است.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: «این تحولی عمیقا نگران کننده است. انتصاب سفیر ایران – نماینده کشوری که به شکلی زننده و مکرر حقوق بشر را نقض می‌کند – به ریاست این گروه باعث تضعیف دستاوردهای سازمانی می‌شود که خدمات آن همین حالا هم محدود است.»

او گفت که آمریکا در سال ۲۰۱۵ با ایجاد این مجمع مخالفت کرد و هرگز در نشست های این نهاد شرکت نکرده و در نشست ۲۰۲۳ هم شرکت نخواهد کرد .

آقای پاتل گفت که دولت آمریکا از تصمیم شورا در زمینه انتصاب ایران به ریاست این مجمع «مایوس» است چون هدف این سازمان حفاظت از حقوق بشر و تشویق آن است.

واتسلاو بالک، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل برای سال ۲۰۲۳، روز چهارشنبه در نامه‌ای به کشورهای عضو اطلاع داد که «مجمع اجتماعی» این شورا در روزهای دوم و سوم نوامبر در مقر سازمان در ژنو برگزار خواهد شد و علی بحرینی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو، ریاست این مجمع را برعهده خواهد داشت.

این خبر با انتقادها و اعتراض‌هایی از سوی فعالان مدافع حقوق بشر مواجه شد.

این درحالی است که دو روز پیش، شورای حقوق بشر در اطلاعیه‌ای نسبت به موج اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی عمیق کرد.

در این اطلاعیه آمده بود که حکومت ایران در سال جاری به طور متوسط هر هفته ده نفر را اعدام کرده و این رقم را «هولناک» خوانده بود. این اطلاعیه از حکومت ایران خواسته بود که مانند سایر کشورهای جهان، اعدام را متوقف کند.

ایران از معدود کشورهای جهان است که به نقض فاحش و مستمر حقوق بشر مردم ایران متهم بوده و شورای حقوق بشر برای آن گزارشگر ویژه تعیین کرده است هر چند مقامات جمهوری اسلامی ایران به گزارشگر ویژه اجازه ورود به آن کشور را نداده‌اند.