واکنش آیت‌الله بروجردی به زیرگرفته‌شدن یک طلبه در قم

Screen Shot 2023-05-01 at 12.10.30 PM

آیت‌الله جواد علوی بروجردی، از آخوندهای بلندپایه قم، با اشاره به زیرگرفته‌شدن یک طلبه ضمن انتقاد تند از مسئولان حکومت در ایجاد بی‌اعتمادی مردم گفت: «فاصله‌ای که بین روحانیت و مردم افتاده، باید ترمیم شود. راه اشتباه بوده. این را ما باید متوجه بشویم.»

آقای علوی بروجردی که نوه حسین طباطبایی بروجردی، از بزرگ‌ترین مراجع تقلید شیعیان در دهه‌های سی و چهل، است خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی گفت: «حرف‌هایی نزنید که مردم را برنجاند… ما چنین روزگاری نداشتیم که در قم، مرکز حوزۀ علمیه، در خیابانی که تمام دفاتر مراجع و بزرگان در آن‌جاست، طلبه را با ماشین زیر بگیرند و بعد برای این‌که اطمینان پیدا کنند که ضربه کاری شده، پیاده بشوند و با چاقو هم کار خود را تکمیل کنند. این بوده نظری که مردم به ما داشتند؟»

روز شنبه ۹ اردیبهشت خبرگزاری ایسنا خبر داد که یک طلبه توسط رانندهٔ یک خودرو در خیابان شهدای قم زیر گرفته شد و پس از آن راننده با چاقو نیز به این طلبه حمله‌ور شد.

در ماه‌های گذشته اخبار حمله به طلاب و آخوندها در شهرهای گوناگون افزایش قابل‌توجهی داشته است. در نخستین ماه‌های اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» نیز عمامه‌پرانی در خیابان و اماکن عمومی ازجمله رفتارهای اعتراضی برخی مردم بود.