واکنش جهانی به اعدام محسن شکاری: وحشت‌زده شدم

۰۳

واکنش جوزپ بورل به اعدام محسن شکاری: وحشت‌زده شدم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنج‌شنبه با انتشار توئیتی نوشت از اعدام محسن شکاری، اولین مورد اعدام در رابطه با اعتراضات ایران، «وحشت‌زده شده» و این مسئله در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اجلاس شورای امور خارجه به بحث گذاشته خواهد شد: «با تاکید نحوه مدیریت اعتراضات از سوی مقامات جمهوری اسلامی و لزوم احترام به حقوق اساسی مردم.»

جوزپ بورل تاکید کرد: «اتحادیه اروپا مخالف حکم اعدام در هر شرایطی است.»

 

جیک سالیوان: اعدام وحشیانه محسن شکاری برای ارعاب مردم شجاع ایران است

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه اعدام محسن شکاری را «ناعادلانه و وحشیانه» خواند و گفت که این یک تلاش منفی برای ارعاب مردم شجاع ایران است.

جیک سالیوان در توئیتی ضمن ابراز همدردی با خانواده این معترض اعدام شده گفت: «ما رژیم ایران را برای خشونت وحشیانه‌ای که علیه مردم خود روا می‌دارد، پاسخگو می‌کنیم».

 

۲۳:۱۱

وزارت خارجه آمریکا: در مرگ محسن شکاری سوگواریم

وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه به خبر اعدام محسن شکاری، معترض ۲۳ ساله، توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و آن را نشانه «تشدید سبعانه» تلاش حکومت ایران برای سرکوب مخالفت‌ها و اعتراضات دانست.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که ما در مرگ محسن شکاری «سوگواریم» و به عزیزان او تسلیت می‌گوییم.

این بیانیه می‌افزاید: رژیم جمهوری اسلامی «هزاران نفر از مردم را به‌دلیل شرکت در اعتراضات بازداشت کرده است. برای بسیاری از آن‌ها احکام سنگینی از جمله مجازات اعدام، در محاکمه‌های ساختگی که فاقد روند دادرسی بوده، صادر شده ‌است».

وزارت خارجه آمریکا این «احکام ظالمانه» و فقدان دادرسی شفاف برای متهمان را قویا محکوم کرده است.

در بیانیه یاد شده هدف از احکام صادره از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، «ارعاب» مردم و سرکوب مخالفت‌ها عنوان شده است و «این‌که به سادگی نشان می‌دهد رهبران ایران از مردم خود و حقیقت هراس دارند».

وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید همزمان که رهبری ایران به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان مسالمت‌جو ادامه می‌دهد آن‌ها باید بدانند که جهان نظاره‌گرشان است.

این بیانیه در پایان تاکید کرده که ایالات متحده به همکاری با متحدان و شرکای خود برای مقابله با نقض حقوق بشر در ایران هم به صورت علنی و هم در پشت صحنه ادامه می‌دهد.