واکنش‌ حکومت به دلار ۵۰ هزار تومانی؛ ادعای «آرایش جدید ارزی» و تشدید برخورد پلیسی

5

در واکنش به عبور قیمت دلار از ۵۰ هزار تومان، علی بهادری‌ جهرمی، سخنگوی دولت رئیسی، از «آرایش جدید ارزی» خبر داد که در آن برخورد پلیسی با خریدوفروش «ارز و طلا» تشدید می‌شود و خرید و فروش دلار و طلا در خارج از شبکه بانکی و کارگزاری‌های رسمی «قاچاق» شناخته می‌شود. احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی، هم در مقابل سوال یک خبرنگار از چالش قیمت دلار و گرانی خودرو و مواد غذایی و گوشت، گفت که برای پاسخ به این سوال آمادگی ندارد.

افزایش ساعتی قیمت دلار از چنان شتابی برخوردار است که در تجمع‌های اعتراضی خیابانی نیز به یکی از شعارهای مردمی علیه علی خامنه‌ای تبدیل شد و روز پنجشنبه، ۲۷ بهمن، در تجمع‌های خیابانی معترضان سنندج، مردم شعار «دلار چهل و هفت هزاری، خامنه‌ای بیداری» سردادند، اما شامگاه دوشنبه اول اسفند، در فرمانیه تهران شعار «دلار شده پنجاه تومان، کی پا می‌شی هموطن» سردادند که خود نشان از افزایش چهار هزار تومانی قیمت دلار طی سه روز دارد.

علی بهادری‌ جهرمی، سخنگوی دولت رئیسی، در واکنش به عبور قیمت دلار در بازار ارز ایران از مرز ۵۰ هزار تومان، مدعی شد که «دولت از روز سه‌شنبه آرایش جدیدی در حوزه ارزی به خود می‌گیرد و این آرایش با بهره‌گیری از تجارب گذشته و دستاوردهای ضدتحریمی طراحی شده است».

سخنگوی دولت رئیسی درباره افزایش ساعتی قیمت دلار و سکه مدعی شد که «تشدید جنگ ارزی بدخواهان» سبب افزایش قیمت دلار و دیگر ارزها در ایران شده است و عنوان کرد که پس از راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن و سفر رئیسی به چین، دشمن از اعتراض‌های خیابانی ناامید شده و «مجددا در جنگ ترکیبی خود، بر جنبه اقتصادی» تمرکز کرده‌ است.

بهادری‌ جهرمی به جزئیات آنچه «آرایش ارزی جدید دولت» خواند اشاره نکرد، اما گفت: «با اجرای بسته جدید، هرگونه نیاز واقعی ارزی در مسیر قانونی و مشخص پاسخ می‌گیرد و خرید و فروش خارج از مرکز مبادله و یا بانک‌ها و کارگزاری‌های رسمی در حکم قاچاق ارز و طلا است و با آن برخورد جدی صورت خواهد گرفت.»

سخنگوی دولت همچنین به رسانه‌ها هشدار داد که باید «آرامش روانی در بازار» را حفظ کنند و افزود: «همکاری رسانه‌ها و فعالین بازار نقش ویژه‌ای در آرامش‌بخشی به بازار پولی و مالی دارد و ضروری است رسانه‌ها در اجرای صحیح سیاست بانکی و عملکرد بازار مرکز مبادله ارز و طلا در جنگ اقتصادی مشارکت داشته باشند‌.»

هم‌زمان، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت رئیسی، درباره علت افزایش نرخ ارز به‌ویژه رکوردزنی ساعتی قیمت دلار در بازار ارز ایران و درباره این نظر شماری از کارشناسان اقتصادی که دولت در روزهای پایان سال برای تامین کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی خود اقدام به افزایش قیمت دلار کرده است، گفت: «این شبهه عامیانه که افزایش نرخ ارز کار خودشان (دولت و حکومت) است، واقعیت ندارد.»

خاندوزی درباره برنامه دولت برای کنترل نقدینگی موجود، افزود که «دولت نه تنها منفعتی از بالا رفتن نرخ ارز ندارد بلکه ارز نفتی خود را با نرخ نیما برای تامین کالاهای اساسی» ارائه می کند.

با این حال، خاندوزی گفت: «همه ما انتظار داریم سیاست‌های اقتصادی ثبات را به بازار ارز برگرداند و شاهد بهبود شرایط در هفته‌های آینده باشیم.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی که هم‌زمان سخنگوی اقتصادی دولت رئیسی است، همچنین در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲ اسفند ماه خود وقتی در مقابل سوال یکی از خبرنگاران درباره «چالش پراید ۳۰۰ میلیون تومانی، دلار ۴۹ هزار تومانی، گوشت شقه‌ای کیلویی ۳۷۰ هزار تومانی، تخم مرغ شانه‌ای ۱۰۰ هزار تومانی» در زندگی مردم و راهکار دولت برای رفع «حکمرانی بد اقتصادی» قرار گرفت، از پاسخگویی ناتوان شد.

سخنگوی اقتصادی دولت به این خبرنگار توصیه کرد که هفته بعد سئوال خود را مطرح کند و  گفت: «امروز برای این سئوال آمادگی ندارم و این سئوال طلب شما».

از سوی دیگر، در حالی که قیمت انواع مواد غذایی به شکل روزافزون در حال افزایش است و قیمت گوشت قرمز در بسیاری از فروشگاه‌ها در ایران به کیلویی ۵۰۰ هزار تومان رسیده است، احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت رئیسی، روز سه‌شنبه دوم بهمن ماه، درباره تخصیص نیافتن ارز برای برخی کالاهای وارداتی، گفت: «گزارش ۱۱ ماهه تامین ارز برای واردات حاکی از آن است که ۶۰ میلیارد دلار برای تامین کالاها انجام شده که این رقم بیشتر از سال گذشته است.»

خاندوزی افزود: «همان‌طور که ما وظیفه تخصیص ارز داریم، از واردکننده هم تقاضا داریم بر اساس نیاز واقعی خود تقاضای ارز داشته باشند. در برخی موارد، عرضه انجام نشده و احتکار شده و تقاضای جدید هم مطرح شده است.»

اظهارات مقام‌های دولتی درباره رکوردزنی قیمت ارز و عبور قیمت دلار در بازار ارز تهران از ۵۰ هزار تومان که به معنای سقوط بیش‌ازپیش ارزش پول ملی است، در حالی است که کارشناسان اقتصادی در ایران در مورد آثار این افزایش قیمت بر «تورم تولیدکننده» و موج سهمگین تورمی در اولین ماه‌های سال آینده هشدار داده‌اند.

اما مقام‌های دولتی و حکومتی بدون برنامه‌ای اقتصادی برای کنترل چالش‌های اقتصادی به ویژه بازار ارز، با اقدام‌های دستوری و پلیسی درصدد عبور موقت از چالش‌های افزایش قیمت ارز و نرخ تورم ۵۱ درصدی و فزاینده‌اند. روز دوشنبه اول اسفند روزنامه سازندگی به‌دلیل تیتر یک «طغیان گوشت» توقیف شد.

به گفته بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، آرایش جدید در حوزه ارزی نیز اقدامی فراتر از تشدید برخورد و بازداشت دلالان ارزی و «قاچاق اعلام کردن خرید و فروش ارز و طلا در خارج از مرکز مبادله یا بانک‌ها و کارگزاری‌های رسمی» نخواهد بود.