واکنش دفتر آیت‌الله سیستانی به اظهارات داماد این مرجع شیعه درباره اعتراضات ایران

Screen Shot 2022-11-11 at 11.55.44 PM

پس از اظهارات اخیر جواد شهرستانی، داماد آیت‌الله علی سیستانی، درباره اعتراضات ایران، دفتر آیت‌الله سیستانی اعلام کرد که او «نماینده‌ای جهت ابراز نظر در مسائل سیاسی» ندارد.

در بیانیه کوتاهی که دفتر این مرجع پرنفوذ شیعیان روز چهارشنبه ۱۸ آبان منتشر کرد، آمده است «هرگونه موضع‌گیری سیاسی» او از طریق دفترش اطلاع‌رسانی می‌شود.

کمی قبل از انتشار این بیانیه، آقای شهرستانی که از او به عنوان «داماد و نماینده» سیستانی یاد شده بود، مدعی شد که اعتراضات سراسری در ایران «به هیچ عنوان مردمی نیست».

او همچنین مردم معترض ایران را «جمعی از اراذل و اوباش» خواند و آنان را متهم کرد که «معلوم نیست از کجا آمده‌اند و از چه دشمنی خط گرفته‌اند.»

نماینده آیت‌الله سیستانی معترضان در ایران را «جمعی از اراذل و اوباش» خواند

این اظهارات در حالی است که رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی بارها در سخنرانی‌ها و واکنش‌های خود به اعتراضات سراسری در کشور، معترضان را «زباله»، «هرزه»، «لاابالی»، «پشه»، «اراذل و اوباش» و «داعش» معرفی کرده‌اند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز روز چهارشنبه در سخنانی معترضان را به «مگسان» تشبیه کرد.

حکومت ایران در چهار دهه گذشته همواره اعتراضات مردمی را نیز «اغتشاش» خوانده و با کاربرد مکرر واژه «دشمن»، دولت‌های غربی به‌ویژه آمریکا و بریتانیا را به هدایت این اعتراضات متهم کرده‌ است.

آیت‌الله سیستانی معمولاً به‌ندرت درباره مسائل سیاسی روز اظهارنظر می‌کند.

با این حال، مقتدی صدر، چهره پرنفوذ دیگر شیعیان عراق، ابراز نگرانی کرده که مخالفت با حجاب در ایران ممکن است به دیگر کشورهای منطقه هم گسترش یابد و از «انداختن عمامه به برداشتن حجاب از سر زنان عفیف برسد».