واکنش سینماگران معترض ایران: «وسط‌‌باز نباش»

05

همزمان با موج اعتراض‌ها که کشور ایران را فرا گرفته، شمار زیادی از هنرمندان و سینماگران هم اعلام کرده‌اند که به سوگ نشسته‌اند. بعضی حجابشان را برداشته‌اند، از جمله بازیگر سریالی که آیت‌الله خامنه‌ای آن را ستوده است. بعضی مانند مهران مدیری با خشم صدا و سیما را تحریم و بعضی مانند مسعود کیمیایی، سایر هنرمندان را به اعلام موضع دعوت کرده‌اند. 

موج اعتراض‌ها با حجاب از سر برداشتن یا به تعبیری «کشف حجاب» شماری از بازیگران زن در فضای عمومی آغاز شد که شناخته‌ترین آنها کتایون ریاحی بود. او که در سریال یوسف پیامبر، مجموعه مورد علاقه آقای خامنه‌ای نقش زلیخا را بازی کرده، با نشان دادن تصویر بی‌حجاب خود، به خانواده مهسا امینی تسلیت گفت و تاکید کرد که دیگر وقت دروغ گفتن نیست.

شبنم فرشادجو (مختارنامه و میوه ممنوعه)، شیوا ابراهیمی (خانه امن و کلبه‌ای در مه) و مریم بوبانی (مختارنامه، کلاه پهلوی و کلبه‌ای در مه) از بازیگران دیگر بودند که در اعتراض به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، در فضای عمومی روسری خود را برداشتند.

اقدامی بی‌سابقه که تا همین الان صدا و سیمای ایران را در پخش و بازپخش بیش از بیست مجموعه تلویزیونی و فیلم دچار مشکل خواهد کرد.