وزارت اطلاعات ایران از بازداشت تعدادی به اتهام «تامین مالی» مجاهدین خلق خبر داد؛ تایید تلویحی بازداشت پدر علی یونسی

2

پس از گذشت ۴ روز از بازداشت یوسف یونسی،‌ پدر علی یونسی،‌ دانشجوی نخبه زندانی در ایران وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه‌ای از بازداشت گروهی در چند استان ایران در رابطه با آنچه که «شبکه‌ تأمین مالی و تجهیزات تیم‌های عملیاتی» مجاهدین خلق خوانده شد،‌ خبر داد.

در این اطلاعیه که روز دوشنبه ۱۲ دی ماه منتشر شده بدون نام بردن، خبر بازداشت یوسف یونسی تایید شده است.

ساعاتی قبل از انتشار اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران،‌ رضا یونسی (برادر علی) در توییتی نوشته بود که دیشب و سه روز پس از بازداشت پدرش،‌ ۷ نفر از نیروهای امنیتی به خانه آنها در تهران رفته و موبایل‌ها، لپ‌تاپ و وسایل شخصی این خانواده را با خود بردند.

آقای یونسی نوشته که «حمله» ماموران که با «توهین با مادرش درگیر شدند» باعث شده که «حال جسمی مادرش متشنج» شود.

به گفته رضا یونسی،‌ چهار روز پیش،‌ ۶ مامور لباس‌شخصی «بدون ارائه حکم» میریوسف یونسی، پدر آنها را در خانه مادر و پدرش در شاهرود بازداشت کردند.

با وجود انتشار خبر بازداشت یوسف یونسی،‌ مسئولان قضایی ایران توضیحی درباره دلیل بازداشت آقای یونسی ارائه ندادند.

اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران و اشاره تلویحی به بازداشت پدر علی یونسی

آرم وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران
توضیح تصویر،  

اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران که روز دوشنبه منتشر شد،‌ به جز نام بردن از یک نفر و اشاره تلویحی به پدر علی یونسی، اسامی بازداشت شدگان را اعلام نکرده و بسیار مبهم و کلی است.

در این اطلاعیه آمده که «۶ نفر از عناصر اصلی»، «بزرگترین شبکه تامین ملی و تجهیزات تیم‌های عملیاتی» سازمان مجاهدین خلق که مقامات رسمی جمهوری اسلامی،‌ آنها را «منافقین» می‌نامند در چند استان ایران بازداشت شدند.

در این اطلاعیه آمده که در این رابطه همچنین «۱۰ نفر احضار و تعدادی دیگر هم از مرتبطین شبکه تحت تعقیب» هستند که تعدادی از آنها مقیم خارج از ایران هستند.

در این اطلاعیه از شخصی به نام «علی محمد دولتی» به عنوان «سرکرده شبکه» نام برده شده و آمده که او «دارای دفاتر و موسساتی در کشورهای امارات و هلند» است.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران این اتهام مطرح شده که این گروه پول و اسلحه،‌ مواد منفجره و ابزارهای فنی و مخابراتی را به «تیم‌های تروریستی» تحویل داده و حتی «به استخدام اراذل و اوباش برای صحنه‌های اغتشاشات اخیر می‌پرداختند.»

در اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران آمده که یکی از افراد دستگیر شده «پدر یکی از اعضای عملیاتی» مجاهدین خلق بوده که نزدیک به سه سال پیش بازداشت شده و «به یک دانشگاه صنعتی مهم کشور» منتسب بوده است.

وزارت اطلاعات ایران گفته که این شخص سابقه وابستگی قدیمی به مجاهدین خلق داشته و محکومیت زندان هم گذرانده بوده است.

وزارت اطلاعات ایران در بیانیه خود همچنین به سه کشور امارات،‌ آلبانی و هلند هم هشدار داده است و آنها را «میزبان» سازمان مجاهدین خلق خوانده است.

از شروع اعتراضات اخیر،‌ مسئولان جمهوری اسلامی اعتراضات را به خارج از این کشور نسبت می‌دهند و معترضان را «اغتشاشگر» می‌خوانند.

علی یونسی، برنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری، از فروردین‌ماه ۱۳۹۹، به‌ اتهام «تخریب، اجتماع و تبانی علیه نظام و تبلیغ علیه نظام» به ۱۶ سال زندان محکوم شدند. وکلای این دو جوان وفعالان حقوق بشر و خانواده آنها این اتهامات را رد کردند و می‌گویند آنها تحت شکنجه و فشار به کارهای نکرده اعتراف کردند.

مصطفی نیلی، وکیل علی یونسی است که مثل ده‌ها وکیل دادگستری دیگر همزمان با اعتراضات اخیر بازداشت شده و اکنون زندانی است.

ماه گذشته علی یونسی به همراه امیرحسین مرادی، دو دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف که در زندان اوین محکومیت خود را می‌گذرانند، در پیامی از اعتراضات دانشجویان حمایت کردند و نوشتند «ما شراره‌های خورشید آزادی را که در دل تاریک‌ترین شب وطن، عزم طلوع کرده است از پشت دیوارهای سنگی زندان اوین می‌بینیم.»