وزیر ارتباطات اختلال در اینترنت را تایید کرد

7

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در واکنش به کاهش سرعت اینترنت و اختلال گسترده در دسترسی به اینستاگرام طی روزهای اخیر، مدعی شد که این اختلال در اثر یک مشکل فنی بود و با مقصران برخورد خواهد شد.

وزیر ارتباطات روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد، در حاشیه نشست هیئت دولت به خبرنگاران گفت: «روز دوشنبه در مسیر تامین ترافیک بعضی از پلتفرم‌های خارجی مشکلی به وجود آمده بود که چندساعته هم حل شد.»

زارع‌پور بدون اشاره به نقش وزارتخانه متبوعش در کاهش سرعت پهنای باند خارجی گفت: «بخشی از این اختلال‌ها طبیعی و بخشی دیگر غیرطبیعی است که در تلاش‌ایم علت آن را دریابیم و با مقصران حتما برخورد خواهد شد.»

وزیر ارتباطات درباره ماهیت «مقصران» اختلال در اینترنت و اینستاگرام توضیح بیشتری نداد و تنها گفت: «در حال بررسی سهوی یا عمدی بودن این اتفا‌ق‌هاییم. کسی به دنبال اختلال نیست و با مسببان هر اختلالی که عمدی باشد، به شدیدترین شکل ممکن برخورد می‌شود.»

زارع‌پور با اذعان بر اینکه وضعیت اینترنت ثابت خوب نیست، ادعا کرد که سرعت اینترنت همراه افزایش و بهبود یافته است.

او در حالی این ادعا را مطرح کرد که طی روزهای اخیر، اختلال گسترده در اینترنت اعتراض بسیاری از کاربران را در پی داشت. روز دوشنبه نیز شمار زیادی از کاربران اعلام کردند به اینستاگرام دسترسی ندارند. برخی ناظران این اقدام را اجرای چراغ خاموش طرح صیانت و ناشی از کاهش پهنای باند داخلی دانستند.

این نخستین‌ بار نیست که وزیر ارتباطات دولت رئیسی اختلال اینترنت در ایران را انکار می‌کند. او طی ماه‌های گذشته نیز چندین بار ادعای افزایش پهنای باند و بهبود کیفیت اینترنت را مطرح کرد. این در حالی است که نمودارها نشان می‌دهد سرعت اینترنت در ایران با روی کار آمدن دولت رئیسی روزبه‌روز کاهش یافت تا جایی که در برخی موارد به قطعی کامل انجامید.

عیسی زارع‌پور اواخر اردیبهشت‌ در مصاحبه‌ با خبرگزاری ایرنا، کاهش پهنای باند بین‌المللی را تکذیب کرد و مدعی شد که برای افزایش و تامین پهنای باند اینترنت موردنیاز ایران مشکلی وجود ندارد.

با وجود ادعای وزیر ارتباطات، مهدی طاهری، نماینده عضو کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس، اسفند ۱۴۰۰ فاش کرد که بر اساس دستور شورای عالی امنیت ملی، زیرساخت‌‌های پهنای باند داخلی افزایش می‌یابد و برای توسعه پهنای باند خارجی برنامه‌ای وجود ندارد.

شورای عالی فضای مجازی به ریاست ابراهیم رئیسی بهمن ۱۴۰۰، به وزارت ارتباطات ماموریت داد با افزایش خدمات داخلی به سکوهای زیرساختی کشور، زمینه بهبود کیفیت و سرعت در شبکه ملی اطلاعات را فراهم کند.

بر اساس این مصوبه شورای عالی فضای مجازی، زیرساخت‌های خدمات الکترونیک ایران با هدف رفع نیاز داخلی گسترش و ارتقا می‌یابند و این به معنای آن است که نه تنها پهنای باند خارجی تقویت نخواهد شد بلکه برای تضعیف آن نیز برنامه‌هایی وجود دارد.