وزیر خارجه آلمان: با حکومتی که چنین وحشیانه رفتار می‌کند، نمی‌توان روابط عادی داشت

3

سرکوب خشونت‌آمیز مردم معترض، دستگیری شهروندان کشورهای اروپایی و بحرانی شدن وضعیت حقوق بشر در ایران واکنش‌های مقام‌های کشورهای اروپایی را در پی داشت. حالا پس از اعلام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، وزارت خارجه آلمان هم خبر داد که علاوه بر آن تحریم‌ها، آلمان هم به طور جداگانه‌ محدودیت‌هایی را علیه ایران در نظر خواهد گرفت.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، روز چهارشنبه ۴ آبان (۲۶ اکتبر) در واکنش به وضعیت حقوق بشر در ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرد کشورش محدودیت‌های ورود از ایران را تشدید می‌کند و این محدودیت‌ها فراتر از بسته تحریمی اتحادیه اروپا است که قبلا اعلام شده بود.

به گزارش رویترز و بر اساس این بیانیه، روادید برای دارندگان گذرنامه‌های خدمت و دیپلماتیک تنها در صورت ضرورت صادر می‌شود. همچنین برای ورود اعضای سازمان‌های ایرانی ذکرشده در فهرست اتحادیه اروپا، محدودیت‌های بیشتری اعمال خواهد شد.

وزیر خارجه آلمان، در توییتی دیگر، اعتراض‌های سراسری مردم ایران را «شجاعانه» توصیف کرد و با اشاره به «رفتار وحشیانه» حکومت با معترضان نوشت: «روابط ما از قبل با دولت ایران محدود شده بود؛ اما با دولتی که چنین غیرانسانی عمل می‌کند، نمی‌توان ارتباط عادی داشت. ما روابط خود را با شرایط موجود وفق می‌دهیم.»

آنالنا بائربوک ادامه داد: «ما در اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی تحریم‌های بیشتر علیه حکومت ایران‌ایم و فهرست بستگان مسئولان را برای افزودن اسامی آنان به تحریم‌ها بررسی می‌کنیم و ورود آنان را به اتحادیه اروپا دشوارتر خواهیم کرد.»

وزیر خارجه آلمان که پیش‌تر نیز حمایت خود را از معترضان ایران اعلام کرده بود، در توییتر نوشت: «سرکوب وحشیانه مردم نباید برای مسئولان جمهوری اسلامی بدون عواقب باشد.» او همچنین از جمع‌آوری مدارک و مستندسازی جنایت‌های رژیم ایران خبر داد و گفت که آلمان از برگزاری جلسه ویژه درباره ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد حمایت می‌کند.

بائربوک همچنین خبر داد که برنامه‌های آلمان برای حمایت و حفاظت از افراد آسیب‌پذیر در حوزه‌های فرهنگ، دانش، رسانه و جامعه مدنی گسترش خواهد یافت. به گفته او گفت‌وگوهای دوجانبه و روابط تجاری و مالی آلمان با ایران نیز تعلیق می‌شوند و حضور فعالان فرهنگی آلمان در ایران هم کاهش خواهد یافت.

وزارت خارجه آلمان، روز جمعه، ۲۹ مهر، نیز با انتشار بیانیه‌ای به شهروندان آلمانی و دوتابعیتی هشدار داد از هرگونه سفر به ایران خودداری کنند. در این بیانیه با اشاره به «بازداشت خودسرانه و گسترده» شهروندان خارجی به دست نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، هشدار داده شد که در صورت سفر به ایران، خطر جدی بازداشت و دوران طولانی‌مدت زندان وجود دارد.

وزارت خارجه آلمان در این بیانیه متذکر شد که حتی واکنش‌های افراد به مسائل ایران در فضای مجازی هم می‌تواند در جمهوری اسلامی «اقدام علیه امنیت ملی» قلمداد شود. آلمان، پیش‌تر نیز به شهروندانش توصیه کرده بود از سفر غیرضروری به ایران اجتناب کنند اما با صدور بیانیه روز جمعه، سطح هشدار در این زمینه را بالا برد.

فرانسه، کانادا، سوئد، آمریکا و هلند نیز به شهروندانشان توصیه کرده‌اند که از سفر به ایران خودداری کنند.