وزیر خارجه ایران می‌گوید مقدمات «بازگشایی سفارت‌خانه‌های تهران و ریاض» در حال انجام است

1

حسین امیر‌عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از دیدار قریب‌الوقوع خود با وزیر خارجه عربستان خبر داده و گفته است دو طرف توافق کرده ‌اند که «هیئت‌های فنی از سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری ها بازدید کنند» تا مقدمات عملی بازگشایی سفارتخانه ها فراهم شود.

وزیر خارجه ایران افزود دو ماه پیش توافق اولیه‌ای با میانجی‌گری عمان برای دیدار هیات‌های فنی ایران و بحرین از سفارتخانه‌های خود انجام شده اما کماکان موانعی برای بازگشت روابط عادی میان دو کشور وجود دارد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در حالی از توافق با عربستان برای بازدید هیات های فنی دو کشور از سفارتخانه های متبوع خود خبر داده که علیرغم توافق مشابهی که دو ماه پیش میان ایران و بحرین صورت گرفته کماکان موانعی بر سر بازگشایی سفارتخانه های تهران و منامه و عادی سازی رابطه میان این دو کشور وجود دارد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه گفت «سلطان عمان در جریان سفری که به منامه داشتند ایده بازگشت روابط دو کشور را به حالت طبیعی مطرح کردند. دو ماه پیش توافق اولیه‌ای از این طریق برای بازدید هیئت‌های فنی ایران و بحرین از سفارتخانه‌های هر طرف ایجاد شد. ما هیات فنی‌مان را به منامه اعزام کردیم که از سفارتخانه و اماکن دیپلماتیک ما بازدید کرد. هیات پارلمانی ما هم برای شرکت در اتحادیه بین‌المجالس جهانی سفر کرد.»

آقای امیرعبداللهیان درباره اینکه چرا هیئت بحرینی تا کنون به ایران سفر نکرده توضیحی نداد و تنها گفت «طبعا ما از بازگشت روابط عادی با کشورهای همسایه استقبال می کنیم و امیدواریم برخی موانعی که اکنون در این مسیر بین تهران و منامه وجود دارد از میان برداشته شود.»