وزیر خارجه فرانسه: مقام‌های جمهوری اسلامی درکی از آزادی رسانه‌ها ندارند

5

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، در واکنش به احضار سفیر این کشور در تهران، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران متهم کرد که درکی از سازوکار حقوقی آزادی بیان و رسانه‌ها در فرانسه ندارند.

به‌گفته وزیر خارجه فرانسه، مقام‌های حکومت ایران، پیش از این که بخواهند از فرانسه انتقاد کنند، با به فکر وضعیت داخلی ایران و آنچه در کشورشان می‌گذرد باشند.

وزیر خارجه فرانسه در بخش دیگری از گفت‌وگوی تلویزیونی خود با شبکه «ال‌سی‌آی» حکومت ایران را متهم کرد با بازداشت شهروندان فرانسوی و سرکوب معترضان در ایران، سیاست اشتباهی را پیش گرفته است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه سفیر فرانسه در تهران را به دلیل انتشار شماره ویژه هفته‌نامه طنز «شارلی ابدو» که با موضوع «علی خامنه‌ای» منتشر شد، احضار کرد.

تصویر برگرفته از: شارلی ابدو

روز پنجشنبه هم وزارت خارجه دولت ابراهیم رئیسی، در ادامه واکنش‌ها به انتشار کارتون‌های نشریه شارلی ابدو، در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت ایران در مناسبات فرهنگی با فرانسه بازنگری می‌کند و در «گام نخست»، جلوی فعالیت «انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران» را می‌گیرد و این موسسه را تعطیل می‌‌کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز روز چهارشنبه دولت فرانسه را متهم کرد که «پا را از گلیم خود فراتر» گذاشته است.

تصاویر منتشر شده از تهران نشان می‌دهد که گروهی از حامیان جمهوری اسلامی، بعد از انتشار مجموعه کارتون‌های نشریه طنز شارلی ابدو، در حمایت از اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران، روی دیوار سفارت فرانسه در تهران به‌طور گسترده‌ای علیه فرانسه و مقام‌های دولتی این کشور شعارنویسی کرده‌اند.