وزیر کشور: درباره مسمومیت‌ها نتایج مشکوکی یافته شده که اطلاع‌رسانی می‌شود

00

وزیر کشور ایران با گذشت دو ماه و نیم از مسمومیت‌های گسترده در مدارس دخترانه ایران می‌گوید «نمونه‌های مشکوک» در «آزمایشگاه‌های معتبر» کشور در دست بررسی است و در اولین فرصت نتایج آن توسط وزارت بهداشت به اطلاع مردم خواهد رسید.

اظهارات احمد وحیدی در حالی است که طی این مدت ده‌ها مورد از مسمومیت عمومی دانش‌آموزان مدارس گزارش شده و مقامات جمهوری اسلامی تنها با ادعای «نبود اطلاعات کافی» و «نسبت دادن آن به بیگانگان» از توضیح علت مسمومیت‌ها طفره رفته‌اند.

همچنین در رسانه‌های حکومتی ایران عامل مسمومیت، گاز N2 «نیتروژن» عنوان شده که اصولا این گاز نزدیک به ۸۰ درصد از هوای تنفسی ما در حالت عادی را تشکیل می‌دهد و بی‌بو است و ارتباطی به گزارش‌های میدانی از بوی گاز مسموم‌کننده منتشر شده در مدارس ندارد.

مدرسه‌ای در تهران که هدف حمله با گاز سمی قرار گرفت

بیشتر در این باره:

ابوالفضل قدیانی رهبری جمهوری اسلامی را متهم حملات گازی به مدارس دانست

در این میان برخی فعالان مدنی و حتی نمایندگان مجلس بر سازماندهی شدن این مسمومیت‌ها تاکید کرده و ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی ساکن ایران، روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای حکومت ایران و رهبری آن را به دست داشتن در حملات با گاز سمی به مدارس دخترانه متهم کرد و دلیل آن را «انتقام‌جویی» از جنبش «زن، زندگی، آزادی» دانست.

آقای وحیدی در ادامه بدون اشاره به بستری شدن صدها دانش‌آموز دختر در بیمارستان‌ها به «برخی نگرانی‌ها از عوارض سوزش گلو و ریزش اشک» دختران اشاره کرده و آن را «موج‌سواری و جنگ روانی بدخواهان ایران اسلامی» خوانده است.

در اعتراضات ماه‌های گذشته، دختران مدارس نقش کلیدی در اعتراض به حجاب اجباری مورد تایید جمهوری اسلامی داشته و گزارش‌های زیادی از سرکوب گسترده، شکنجه، تجاوز و مرگ دانش‌آموزان دختر برخی مدارس منتشر شده است.

مسمومیت گسترده در مدارس دخترانه کشور، بی‌عملی دولت و تکذیب‌های حکومتی همچنین به اعتراض گسترده جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری منجر شده است.

آقای وحیدی در ادامه گفته است بر اساس اعلام وزارت بهداشت اکثریت افراد تحت درمان به صورت سرپایی مرخص و ۲۸ نفر در بیمارستان بستری شدند که تمامی این افراد جز دو مورد که «دارای بیماری زمینه‌ای بودند» در کمتر از ۲ روز، مرخص شده‌اند.

وی افزود: «در تحقیقات میدانی دستگاه‌های ذیربط، نمونه‌های مشکوکی یافته شده که برای بررسی‌های تخصصی جهت شناسایی علل عوارض ایجاد شده در دانش‌آموزان، در آزمایشگاه‌های معتبر کشور در دست بررسی است و در اولین فرصت نتایج آن توسط وزارت بهداشت به اطلاع مردم شریف ایران خواهد رسید».

وزیر کشور ایران در ادامه انتشار گزارش‌های مسمومیت گسترده در مدارس دخترانه را «عملیات روانی تروریسم رسانه‌ای دشمنان» عنوان کرده و از مردم خواسته است اطلاعات و اخبار در این خصوص را از مراجع رسمی رسانه کشور دریافت کنند.