وقف اخراج ایرانی‌ها از آلمان «تا اطلاع ثانوی»؛ یک عضو سپاه در اصفهان کشته شد

Screen Shot 2022-11-28 at 11.48.36 AM

آلمان اخراج ایرانی‌ها را تا اطلاع ثانوی متوقف می‌کند

وزیر داخله ایالت بایرن آلمان می‌گوید مقامات امنیتی این کشور معتقدند که استرداد ایرانی‌ها از آلمان به کشورشان در شرایط سرکوب گسترده اعتراضات مردمی این کشور، تا اطلاع ثانوی نباید انجام شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یواخیم هرمان روز دوشنبه گفت به خاطر اوضاع متشنج ایران، مقامات آلمان بر لزوم توقف اخراج شهروندان ایرانی از این کشور متفق‌القول هستند.

او افزود: تنها در مورد جنایتکاران و افراط‌گرایان خطرناک، مقامات می‌توانند بررسی کنند که آیا اخراج این افراد هنوز امکان‌پذیر است یا خیر.

رصدخانه مهاجرت ایران وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایران، در آخرین گزارش خود بر اساس داده‌های کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد گزارش داده است که در مجموع ۱۳۴ هزار و ۷۶۷ ایرانی در سال گذشته در وضعیت پناهندگی قرار داشته‌اند که حدود ۴۵ هزار نفر آن‌ها از سوی آلمان پذیرش شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید آلمان با ۱۵۲ هزار و ۵۹۰ مهاجر متولد ایران در جایگاه نخست میان اعضای اتحادیه اروپا قرار دارد.

ادعای ایرنا: چهار ماه است «شبکه‌های ماهواره‌ای» مانع اجرای کنسرت در کشور شده‌اند

در حالی که طی سال‌های گذشته حتی بسیاری از کنسرت‌های دارای مجوز وزارت ارشاد از سوی نهادهای امنیتی و مذهبی لغو شده‌اند، خبرگزاری دولتی ایرنا با اشاره به چهار ماه عدم برگزاری هیچ کنسرتی در سطح کشور، خواستار اقدام خوانندگان پاپ برای اجرای کنسرت شده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی روز دوشنبه هفتم آذر مدعی شد عدم برگزاری کنسرت در سطح کشور، به‌دلیل «تبلیغات سوء شبکه‌های ماهواره‌ای و متهم کردن خوانندگان به توهین به خون کشته‌شدگان از طرف آن‌ها» بوده است.

این در حالی است که چند خواننده مشهور ایرانی طی چهار ماه گذشته در خارج از کشور کنسرت برگزار کرده و مورد استقبال مردم و توجه رسانه‌های خارج از کشور قرار گرفته‌اند؛ از جمله کنسرت همایون شجریان در کانادا که بعد از بازگشت به کشور، گذرنامه او توسط نیروهای امنیتی برای مدتی توقیف شد.

این خواننده مشهور و فرزند محمدرضا شجریان، استاد موسیقی مقامی ایران، اواخر مهرماه نیز تور اروپایی خود را به خاطر «احوال ناخوش این روزها» لغو کرد. چند روزی پیش از لغو تور او، کنسرت داریوش اقبالی، خواننده موسیقی پاپ ایران در لندن به خاطر «تهدیدات امنیتی جمهوری اسلامی» لغو شد؛ اما گوگوش خواننده شهیر پاپ ایرانی کنسرت خود در فرانکفورت را تقدیم مهسا امینی کرد.

طی سه ماه گذشته، بسیاری از هنرمندان شاخص کشور از اعتراضات مردمی حمایت کرده و سرکوب خونین اعتراضات مردمی را به باد انتقاد گرفته‌ و مورد تهدید و بازداشت مقامات امنیتی ایران قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری ایرنا هنرمندان کشور را به «طفره رفتن» متهم کرده و گفته است: «حالا این طفره رفتن به چهار ماه رسیده است که به هیچ عنوان برازنده ظاهر فرهنگی کشور نیست. اکنون وقت آن رسیده که طلسم عدم‌برگزاری کنسرت نیز در کشور شکسته شود».

این اظهارات در حالی است که طی چند ماه گذشته کنسرت‌های سیروان خسروی، خواننده سرشناس پاپ و حمید آرام‌زاده، خواننده جوان موسیقی سنتی به دست نیروهای امنیتی لغو شده و محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر ارشاد، با تاکید بر این که «من نماینده هنرمندان نیستم، نماینده دولت جمهوری اسلامی هستم»، روز اول شهریور گفت که حمایت‌های دولتی فقط شامل جریانی از هنر است که بتواند «منشور هنر جمهوری اسلامی» را که روح‌الله خمینی اعلام کرده است، تقویت کند.