وکیل خانواده مهسا امینی «گزارش نهایی پزشکی قانونی» را به دلیل «عدم مشورت» با پزشکان معتمد خانواده رد کرد

2

سازمان پزشکی قانونی ایران،‌ ۲۱ روز پس از مرگ مهسا (ژینا) امینی، دختر کرد ۲۲ ساله ایرانی که در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد اتفاق افتاد،‌ می‌گوید که مرگ او در اثر «اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.»

در بیانیه پزشکی قانونی ایران که خبرگزاری ایرنا آن را روز جمعه ۱۵ مهر منتشر کرده است آمده: « با استناد به مدارک پزشکی بیمارستانی، بررسی سی. تی اسکن مغز و ریه، نتایج معاینه ظاهری جسد و کالبدگشایی، آزمایشات آسیب شناسی، فوت نامبرده ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.»

این گزارش در حالی منتشر شده است که خانواده مهسا امینی و وکلای او پیشتر در بیانیه‌ای از دادسرای جنایی استان تهران «مصرانه» خواسته بودند که بررسی پرونده مرگ مهسا امینی با حضور ۵ پزشک متخصص مغز و اعصاب و همچنین یک متخصص قلب و یک روانپزشک انجام شود.

در بیانیه خانواده مهسا امینی که پیشتر منتشر شده از پزشکان سرشناس متخصص مغز و اعصاب در ایران از جمله «دکتر سیدعلی طباطبایی، دکتر کاظم عباسیون، دکتر هوشنگ معین، دکتر علی مشکینی، دکتر موسی تقی‌پور، دکتر محمد فرجی‌راد، دکتر خسرو پارسا، دکتر بابک زمانی، دکتر غلامرضا بهادرخان و دکتر رضا باقری» به همراه «دکتر سیف‌الله عبدی متخصص قلب و دکتر محمد صنعتی روانپزشک» برای حضور در این کمیسیون نام برده شده است.

خانواده مهسا امینی و همچنین وکلای آنها بارها گفتند که «هیچ نظریه‌ای را بدون جلب نظر پزشکان معتمد مورد نظرشان»،‌ قبول نخواهند کرد.

صالح نیکبخت یکی از وکلای خانواده مهسا امینی در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی هم با اشاره به این خواسته خانواده، گزارش پزشکی قانونی را رد کرد.

او گفت که این ادعای پزشکی قانونی که مرگ مهسا امینی ناشی از عمل جراحی غده ایست که قبلا صورت گرفته از پایه بی‌اساس است، چون هم پزشکی که پزشک معالج او بوده این ادعا را رد کرده است و هم پزشکان متخصص مغز و اعصاب.

مهسا امینی حدود ساعت ۶ عصر سه‌شنبه ۲۲ شهریور در نزدیکی ایستگاه مترو شهید حقانی در تهران در حالی بازداشت شد که برادرش کیارش امینی هم همراه او بود. پس از دو ساعت «جسم نیمه‌جانش» از محل گشت ارشاد در ساختمان وزرا تهران به بیمارستان کسری منتقل شد.

او در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کسرای تهران در وضعیت کما بود تا روز جمعه ۲۵ شهریور،‌ مرگ او به طور رسمی اعلام شد. یک روز پس از آن، پیکر او در میان تدابیر امنیتی و با حضور جمعیت زیادی در زادگاهش در سقز به خاک سپرده شد.

مهسا امینی در بیمارستان

منبع تصویر، SOCIAL MEDIA

توضیح تصویر، تصویری که از مهسا امینی در بیمارستان کسری تهرا ن منتشر شده است

پزشکی قانونی ایران در گزارش خود می‌گوید که مهسا امینی در سن ۸ سالگی «عمل جراحی تومور کرانیوفارنژیوما» داشته. در این گزارش آمده: «پس از عمل جراحی تومور کرانیوفارنژیومای مغزی در سن ۸ سالگی دچار اختلال در محور مهم هیپوتالاموس ـ هیپوفیز و غدد تحت فرمان آن (از جمله آدرنال و تیروئید) شده است.»

آقای نیکبخت پیشتر در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا به عمل جراحی مهسا امینی در سال ۱۳۸۶ اشاره کرده و گفته بود: «مهسا امینی در سال ۱۳۸۶ یعنی حدود ۱۵ سال پیش وقتی ۷ سال سن داشته، عمل داشته ولی این عمل هیچ گونه ارتباطی با مرگ او در بیمارستان کسری یا اینکه قبل از آن در جاهای دیگر حوادثی به وجود آمده نداشته است.»

صالح نیکبخت در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی همچنین «مرگ آنی» مهسا امینی را و ارتباط دادن آن با «عمل جراحی کودکی او و یا خوردن قرص تیروئید» را «غیرعقلانی» خواند و گفت چطور ممکن است که مهسا امینی را که «۱۵ سال هیچگونه مشکلات جسمی نداشته، یک ساعت و نیم بعد از حضور او در ماشین ون گشت ارشاد و پس از انتقال به محل گشت ارشاد ناگهان دچارسکته مغزی، قلبی و از کار افتادن کلیه ها شود و ۹۸ درصد علائم حیاتی را از دست بدهد.»

آقای نیکبخت با اشاره به اینکه پرونده مهسا امینی «در مرحله تحقیقات است و نه در مرحله دادگاه» از کسانی که درباره این پرونده اظهارنظر می‌کنند خواست از هرگونه اظهارنظری خودداری کنند.

او گفت بعد از اینکه اصل پرونده و نه بدل آن را بخوانند، می‌توانند با نظر کمیسیون پزشکی مورد اعتماد خانواده آنچه موجب مرگ شده را اعلام کنند.

توضیح ویدیو، توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Twitter

پزشکی قانونی ایران می‌گوید که مهسا امینی در ساعت ۱۹:۵۶ روز سه‌شنبه ۲۲ شهریورماه به طور ناگهانی دچار افت هوشیاری شده و متعاقب آن به زمین افتاده است.

پزشکی قانونی ایران می‌گوید با توجه به «بیماری زمینه‌ای» مهسا امینی «توانایی لازم جهت جبران و تطابق با وضعیت ایجاد شده را نداشته، لذا در شرایط مذکور دچار اختلال ریتم قلب و کاهش فشار خون و متعاقب آن کاهش سطح هوشیاری شده که به دلیل انجام عملیات احیای قلبی ـ تنفسی غیرموثر در دقایق حساس اولیه، دچار هیپوکسی شدید و در نتیجه آسیب مغزی شده است.»

پزشکی قانونی ایران می‌گوید که «علیرغم برگشت عملکرد قلبی متعاقب عملیات احیای پرسنل اورژانس، حمایت تنفسی انجام شده کارساز نبوده» و با وجود انتقال به بیمارستان مهسا امینی « به علت نارسانی چند ارگانی (M.O.F) ناشی از هیپوکسی مغزی در تاریخ ۱۴۰۱/۶/۲۵ فوت می‌نماید.»

پیشتر بیمارستان کسری در اطلاعیه ای پس از مرگ مهسا امینی توضیح داد که او «در ساعت ۲۰:۲۲ سه‌شنبه ۲۲ شهریور «بدون علائم حیاتی و در وضعیت مرگ مغزی» به بیمارستان کسری ارجاع شده است و «به رغم احیای قلبی دوباره در روز جمعه دچار ایست قلبی شده و درگذشته است.»

گزارش پزشکی قانونی درباره مرگ مهسا امینی در حالی منتشر شده است که از روز مرگ او اعتراضات گسترده ای در سراسر ایران برگزار شده است.

انعکاس اخبار سرکوب این تظاهرات و ابراز همدردی و همبستگی با مردم ایران ابعاد جهانی پیدا کرده است.