پارلمان اروپا هفته آینده مسمومیت‌های سریالی در ایران را بررسی می‌کند

Screen Shot 2023-03-09 at 1.47.52 PM

هانا نیومن، از نمایندگان پارلمان اروپا، با انتشار توییتی در روز چهارشنبه، ۸ مارس ۲۰۲۳، نوشت پارلمان اروپا هفته آینده پرونده مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان مدارس دخترانه ایران را به بحث می‌گذارد.

بر اساس توییتِ نیومن، نمایندگان پارلمان اروپا در انتهای جلسه مقرر شده قطعنامه‌ای نیز در ارتباط با مسمومیت‌های سریالی در ایران منتشر خواهند کرد.

هانا نیومن در انتهای این توییت چنین نوشت:«این جلسه، به‌منظور بالا بردن آگاهی درباره سرکوب در داخل کشور، یک فرصت مهم دیگر فراهم می‌کند.»

هانا نیومن از جمله نمایندگان پارلمان اروپا است که در ماه‌های گذشته، و همزمان با فراز و نشیب‌های جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»، با مردم ایران همراهی و همدلی نشان داده و کوشیده تا اقداماتی به‌نفع آنها انجام دهد.

او در آذرماه سال جاری خورشیدی، و در جریان نشستی که پارلمان اروپا به‌منظور بررسیِ وضعیت اعتراضات سراسری در ایران برگزار کرده بود، گفت:«سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زیباترین معترضان را انتخاب و به آنها تجاوز می‌کند تا دیگران جرات اعتراض نداشته باشند.»

او همچنین در زمره آن دسته از نمایندگان پارلمان اروپا قرار داشت که برای تروریستی اعلام شدنِ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تلاش‌های بسیاری کرد.

به این ترتیب وقتی اکثریت قاطع نمایندگان پارلمان اروپا، در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۳، به تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رای مثبت دادند، هانا نیومن نیز به رسانه‌ها گفت:«تا زمانی که سرکوب وحشیانه اعتراضات در ایران ادامه دارد، نباید با حکومت جمهوری اسلامی که با بحران مشروعیت مواجه شده است، مذاکره شود.»

هانا نیومن بعدتر، و در جریان سخنرانی‌اش در کنفرانس امنیتی مونیخ، بار دیگر همین مضمون را تکرار کرد و از کشورهای غربی خواست تا زمانی که جمهوری اسلامی حقوق بنیادین مردم را نقض می‌کند و به سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها می‌پردازد، به مذاکره با آن تن ندهند.

از سوی دیگر، در هفته‌ای که گذشت شمار قابل توجهی از سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر و مقام‌های ارشد کشورهای غربی نیز نسبت به پرونده مسمومیت‌های سریالی واکنش نشان داده‌اند.

در آخرین مورد، آدری آزولای، مدیرکل یونسکو، نسبت به مسمومیت‌های سریالی واکنش نشان داد و در روز چهارشنبه چنین گفت:«عمیقا از گزارش‌ مربوط به مسمومیت دانش‌آموزان دختر طی سه ماه گذشته در ایران نگرانم. این اقدام نقض حق آنها برای برخورداری از آموزشِ امن است.»