پانزدهمین روز تظاهرات سراسری؛ از بستن خیابان جمهوری در تهران تا راهپیمایی ۵۰ هزار نفری ایرانیان در تورنتو

10

روز شنبه، با آغاز سومین هفته اعتراض‌های سراسری در ایران، نه تنها اعتراض‌ها زودتر از روزهای پیشین آغاز شد، بلکه گسترده‌تر نیز بود و علاوه بر شهرهای مختلف، جمعیت بیشتری به ویژه در تهران و شهرهای بزرگ در تظاهرات ضدحکومتی شرکت دارند. ضمن اینکه برخلاف روزهای پیش، اعتراض‌های گسترده در نقاط مختلف تهران، پیش از غروب آفتاب آغاز شد.

همزمان شهرهای مختلف جهان در این روز شاهد تجمع‌های گسترده ایرانیان مهاجر در حمایت از معترضان ایرانی بود.

بر اساس ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، اعتراض‌های شنبه به ویژه در خیابان‌های پایتخت با حضور جمعیت قابل ملاحظه‌ای از معترضان برگزار شد و در برخی نقاط تهران نیز، ماموران امنیتی تلاش کرداند با حملاتشان، جلوی گسترده‌تر شدن اعتراض‌ها را بگیرند.

از آن جمله ویدئویی نشان می‌دهد که در تقاطع خیابان‌های بزرگمهر و نادری، ماموران به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند. وضعیتی مشابه در ویدئویی دیگر که خیابان شریعتی را نشان می‌‌دهد حاکم است.

اما در ویدئویی دیگر که تعداد معترضان به شکل محسوسی زیاد است، معترضان در تلاشند تا با مسدود کردن خیابان جمهوری، با ورود احتمالی نیروهای امنیتی مقابله کنند.

همچنین ویدئوهایی از سردادن شعار «زن، زندگی، آزادی» در متروی تهران، راهپیمایی مسالمت‌آمیز معترضان در امیر‌آباد – حدفاصل بلوار کشاورز تا فاطمی، پایین آوردن تابلوی «خیابان جمهوری اسلامی» توسط معترضان، تجمع مسالمت‌آمیز در خیابان کارگر وسعادت‌آباد و حمله نیروهای امنیتی به یکی از معترضان در خیابان وصال منتشر شده است.

در یکی دیگر از ویدئوها، جمعیتی در برابر ایستگاه متروی شریعتی دیده می‌شوند که شعار می‌دهند: «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم».

معترضان در برابر ایستگاه متروی شریعتی شعار می‌دهند: «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم»

منبع تصویر، SCREENSHOT

توضیح تصویر، معترضان در برابر ایستگاه متروی شریعتی شعار می‌دهند: «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم»

علاوه بر تهران، ویدئویی از سرکوب اعتراض‌های رشت با شلیک گاز اشک‌آور و همچنین تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان در شهر بابل نیز منتشر شده است.

در یکی از ویدئوها، معترضان در شهر اصفهان دیده می‌شوند که یکی از خیابان‌های این شهر را مسدود کرده‌اند.

از شیراز نیز ویدئویی منتشر شده که به گفته کاربران شبکه‌های اجتماعی، به آتش‌کشیده شدن موتوسیکلت یکی از ماموران را نشان می‌دهد.

تظاهرات ایرانیان در شهرهای مختلف جهان

روز شنبه ده‌ها شهر جهان شاهد تظاهرات بزرگ ایرانیان خارج از کشور بود.

حامد اسماعیلیون از خانواده های دادخواه پرواز ۷۵۲ اوکراین از هماهنگ‌کنندگان اصلی این تجمعات بود که در بیش از ۱۵۰ شهر جهان برگزار شد.

بزرگترین تظاهرات در تورنتو برگزار شد جایی که دهها هزار ایرانی دور هم جمع شدند و ضمن حمایت از اعتراضات در ایران، علیه حکومت جمهوری اسلامی شعار دادند.

پلیس تورنتو به بی‌بی‌سی فارسی گفت تعداد شرکت‌کنندگان در این تجمع را «۵۰ هزار نفر» برآورد کرده است.

حامد اسماعلیلیون از هماهنگ‌کنندگان اصلی این تجمعات، عصر شنبه خبر داد که قرار است آبشار نیاگارا به احترام مهسا امینی با سه رنگ پرچم ایران نورپردازی شود.

این تجمع در رسانه‌های محلی تورنتو و سراسری کانادا بازتاب وسیعی داشته است.

پایان پست Twitter, 1

ایرانیان مهاجر روز شنبه جلوی غروب آفتاب را گرفتند

امیر پیام، بی‌بی‌سی، واشنگتن

زمانی می‌گفتند امپراتوری بریتانیا به حدی گسترده شده که آفتاب در آن غروب نمی‌کند. این دقیقا ویژگی راهپیمایی‌های اعتراضی ایرانیان مهاجر در روز شنبه – نهم مهر – بود.

صبح شنبه، هنگامی که ایرانیان مقیم نیوزیلند نام مهسا امینی و شعار «زن، زندگی، آزادی» را فریاد زدند، در تورنتو و لس‌آنجلس هزاران نفر در آخرین ساعات روز جمعه، ثانیه شماری می‌کردند تا آفتاب زودتر بالا بیاید. و اکنون – ۴ عصر به وقت غرب آمریکا – در حالی که در لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو و ونکوور دهها هزار ایرانی همچنان در حال شعار علیه «جمهوری اسلامی» هستند، در سیدنی و توکیو خورشید طلوع کرده و صبح یکشنبه آغاز شده است.

روز شنبه، تجمع‌ها و تظاهرات ایرانیان در بیش از ۱۵۰ شهر جهان بی‌تردید بزرگترین همبستگی جامعه مهاجران ایرانی را رقم زد. جامعه‌ای با بیش از ۴ میلیون نفر جمعیت که همیشه «نداشتن اتحاد و پشت هم نبودن» را به عنوان یکی از گلایه‌های خود در غربت طرح می‌کرد.

این تجمع‌ها در بسیاری از رسانه‌های محلی و سراسری جهان بازتاب داشت و نام مهسا امینی و شعار «زن،زندگی، آزادی» را روز شنبه یک دور گرد کره زمین چرخاند.

با این حال، از میان همه تصاویر مخابره شده از داخل و خارج ایران در روز شنبه، احتمالا این عکس جاودانه خواهد شد و نیمرخ کاملی از اعتراضات در آغاز هفته سوم خواهد شد. تصویری که از موفقیت معترضان در مسدود کردن خیابان «جمهوری اسلامی» حکایت داشت.

تهران - خیابان جمهوری - نهم مهر

منبع تصویر، SOCIAL MEDIA

توضیح تصویر، تهران – خیابان جمهوری اسلامی – نهم مهر

اعتراض‌ها از دانشگاه آغاز شد

نخستین اعتراض‌های روز شنبه از دانشگاه‌های سراسر کشور آغاز شد که در آن‌ها، دانشجویان علیه حکومت شعار دادند و زنان و دختران دانشجو با برداشتن روسری‌هایشان، به حکومت اسلامی اعتراض کردند.

این اعتراض‌ها، همزمان با اعتصاب سراسری دانشجویان و اساتید دانشگاه انجام شد که تا روز شنبه به ۱۱۰ دانشگاه و مرکز آموزشی رسید.

این در حالی بود که اعتراض‌ها در شب گذشته نیز به اشکال مختلف مانند شعارنویسی بر روی دیوار، سردادن شعار بر بام خانه‌ها و پخش آهنگ «برای…» اثر شروین حاجی‌پور در سطح شهر توسط شهروندان معترض، ادامه داشت.

دانشجویان دانشگاه الزهرا با شعار «زن، زندگی، آزادی» قصد داشتند از دانشگاه خارج شوند که جمعیت قابل توجهی از مردان وابسته به حکومت به آنها اجازه خروج از دانشگاه ندادند

منبع تصویر، SCREENSHOT

توضیح تصویر، دانشجویان دانشگاه الزهرا با شعار «زن، زندگی، آزادی» قصد داشتند از دانشگاه خارج شوند که جمعیت قابل توجهی از مردان وابسته به حکومت به آنها اجازه خروج از دانشگاه ندادند

از صبح شنبه نیز دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف کشور، از جمله دانشگاه‌های تهران، هنر تهران، الزهرای تهران، تربیت مدرس تهران، خواجه‌نصیر تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، زنجان، فردوسی مشهد، آزاد مشهد، آزاد تهران، بهشتی تهران، باهنر کرمان و دندانپزشکی آزاد تهران، دست به تظاهرات زدند.

در یکی از کم‌سابقه‌ترین اعتراض‌ها، تعداد قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه الزهرا که مخصوص زنان و دختران است، روسری‌هایشان را از سر برداشتند و شعار دادند:‌ «دانشجوی زندانی، آزاد باید گردد». آنها همچنین شعارهایی در حمایت از یکی از همکلاسی‌هایشان به نام مائده دلبری سردادند که توسط نهادهای امنیتی دستگیر شده است.

در ویدئویی که از دانشگاه شیراز منتشر شد، دانشجویان دیده می‌شوند که ترانه «برای…» شروین حاجی‌پور را دسته‌جمعی می‌خوانند.

دانشجویان دانشگاه هنر تهران نیز در حالی که بسیاری از زنان و دختران، روسری بر سر ندارند، شعار دادند: «از زاهدان تا تهران، خونین تمام ایران».

سپس ویدئویی منتشر شد که نشان می‌داد دانشجویان دانشگاه آزاد گوهردشت، از محل دانشگاه خارج شده و به رغم حضور سنگین نیروهای امنیتی، در سطح شهر دست به اعتراض زده‌‌اند. دانشجویان این دانشگاه شعار دادند: «اگه با هم یکی نشیم، یکی یکی کشته میشیم».

اعتراض‌ها گسترده و در نقاط مختلف پایتخت آغاز شد

اندکی بعد از ظهر روز شنبه، ویدئویی از مهرشهر کرج منتشر شد که نشان می‌داد اعتراض‌ها در این منطقه به تنش کشیده شده و نیروهای امنیتی به معترضان حمله کرده‌اند.

همچنین ویدئوهایی منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای امنیتی به سرکوب اعتراض‌های دانشجویان دانشگاه آزاد تهران، واحد پونک روی آورده‌اند. در این ویدئو که در آن حتی صدای تیراندازی نیز شنیده می‌شود، دانشجویان در حال فرار هستند.

در سطح شهر تهران نخستین اعتراض‌های خیابانی در نزدیکی میدان انقلاب رخ داد.

در ویدئویی دیگر، معترضان در خیابان ایتالیای تهران دیده می‌شوند که شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سرداده‌‌اند.

سپس تصاویری از خیابان شریعتی تهران منتشر می‌شد که نشان می‌داد نیروهای امنیتی به سرکوب معترضان روی آورده‌اند و به سوی آن‌ها گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند.

با این حال بر شدت اعتراض‌های پایتخت افزوده شده و ویدئوهای منتشر شده حاکی است که بر جمعیت معترضان در خیابان افزوده شده است.

زوریخ سوئیس

منبع تصویر، EPA

توضیح تصویر، زوریخ سوئیس

همچنین روز شنبه ۹ مهر روی داد:

  • اعتراضات روز شنبه در سقز، زادگاه مهسا امینی، ادامه یافت. در یک ویدئو صدای معترضان شنیده می‌شود که با وجود تیراندازی همچنان در خیابان مانده‌اند و در صحنه‌ای هم آتش‌های روشن شده از سوی آنها – برای خنثی کردن اثر گاز اشک‌آور – مشاهده می‌شود
  • گزارش‌ها همچنین حاکیست در شهرهای سنندج، بوکان و مریوان هم اعتراض‌ها ادامه یافت. کردستان همچنین شاهد اعتصاب گسترده بود
  • تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در روز شنبه موتور یگان ویژه نیروی انتظامی مشهد را در حال سوختن نشان می‌دهد
  • تعدادی از شهروندان شاهین شهر اصفهان با تجمع در خیابان‌ها اقدام به روشن کردن آتش و سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی ایران کردند. در این تصاویر شعار «مجتبی بمیری، رهبری رو نبینی» شنیده می‌شود
  • بر اساس گزارش‌ها از مهاباد بعد از اعتصاب گسترده در این شهر در نهم مهرماه، گروهی از شهروندان مهاباد در میدان استقلال تجمع اعتراضی برگزار کردند
  • روز شنبه تجمع‌های متعددی هم در بوشهر گزارش شد. از جمله ویدیوهایی از شعارهای ضدحکومتی و تلاش ماموران برای متفرق کردن معترضان
  • در ویدیویی که از اعتراضات ۹ مهر در بابل در حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» منتشر شده، تجمع جوانان این شهر استان مازندران را در شب نشان می‌دهد. آنها شعار می‌دهند: «مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر دیکتاتور».
  • ویدیوهایی که در حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر منتشر شده مردم معترض را در اراک و شاهین شهر نشان می‌دهد
  • خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از اعضای سازمان کومله گزارش داده که در روز شنبه، بار دیگر ایران به کردستان عراق حملات موشکی و پهپادی کرده است
  • به نوشته خبرگزاری هرانا، دستگیری شهروندان در سراسر کشور ادامه دارد و در روزهای اخیر عده‌ای در مشهد و استان گلستان دستگیر شده‌اند
  • در حالی که ارسال پهپادهای جنگی از سوی ایران به روسیه و به کار گیری آنها در علیه اوکراین از سوی مسکو، خشم مردم اوکراین را در بر داشته به اخراج دیپلمات های ایرانی از اوکراین ختم شده، روز شنبه ایرانی‌ها و اوکراینی‌ها در مونترال کانادا پرچم های یکدیگر را کنار هم در هوا چرخاندند