پایان راهپیمایی «دادخواهی»؛ تجمع خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی در اُتاوا

Screen Shot 2022-08-25 at 11.59.10 PM

شماری از خانواده‌های قربانیان هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی که یک راهپیمایی با عنوان «دادخواهی» را از دو هفته پیش در کانادا آغاز کرده بودند، روز پنج‌شنبه، سوم شهریور، در مقابل دفتر نخست وزیر کانادا در اُتاوا تجمع کردند.

این راهپیمایی از شهر ریچموند هیلِ تورنتو در استان انتاریو آغاز شد و راهپیمایان روز پنج‌شنبه پس از پیمودن ۴۰۰ کیلومتر به اتاوا، پایتخت کانادا، رسیدند و ابتدا در مقابل ساختمان سفارت سابق جمهوری اسلامی ایران تجمع کردند.

بیشتر در این باره:

راهپیمایی «دادخواهی» خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در کانادا

مهرزاد زارعی، پدر آراد، یکی از قربانیان هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی در مقابل این ساختمان در بیانیه‌ای، جمهوری اسلامی ایران را حکومت «وقیح، ظالم و آدمکش» خواند و تلاش این حکومت و سپاه پاسداران برای جلوگیری از دادخواهی خانواده‌های قربانیان با کمک «عوامل»شان در کانادا را محکوم کرد.

آقای زارعی در ادامه گفت: «ما می‌خواهیم حضور آن آقازاده‌ها و خانم‌زاده‌ها که در این کشور هستند، کسانی که فکر می‌کنند بی‌دردسر می‌توانند پا به این کشور بگذارند و بر روی ترِدمیل نرمش کنند، را ناممکن کنیم.»

او در ادامه خواسته راهپیمایی‌کنندگان را «سرنگونی» جمهوری اسلامی خواند و گفت: «تا ما در این کشور هستیم و نفس می‌کشیم و تا جمهوری اسلامی وجود دارد، درِ این سفارتخانه بسته خواهد ماند.»

پس از آن خانواده‌های دادخواه از محل سفارت ایران، راهی دفتر نخست‌وزیری کانادا شدند. به گفته آقای زارعی، او موفق به دیدار و گفت‌وگو با نماینده جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا شده و نامه خود را به او داده است.

به گفته آقای زارعی، مهم‌ترین درخواست خانواده‌های دادخواه، ملاقات با نخست وزیر در نخستین فرصت ممکن و عمل به خواسته آن‌ها است.

به گفته آقای زارعی، خانواده‌های دادخواه تا چهارم اکتبر که آغاز دور بعدی راهپیمایی است در اتاوا خواهند ماند و در صورتی که به خواسته‌های آن‌ها عمل نشود، دست‌کم او در مقابل ساختمان نخست‌ وزیری تحصن خواهد کرد.