پایان طلسم ۳۶ ساله در یک ماراتن تماشایی؛ آرژانتین قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال شد

۰

تیم ملی فوتبال آرژانتین با پیروزی مقابل فرانسه، بعد از ۳۶ سال قهرمان جام جهانی شد.

آلبی سلسته در فینال قطر ۲۰۲۲ مقابل فرانسه، مدافع عنوان قهرمانی قرار گرفت و در یک بازی جذاب که در جریان ۱۲۰ دقیقه با نتیجه ۳ – ۳ پایان رسید، در ضربات پنالتی به برتری رسید تا بعد از جام ۱۹۸۶ که آخرین بار به همراه دیه‌گو مارادونا جام قهرمانی را بالای سر برده بود، یک‌بار دیگر فاتح جام جهانی شود.

لیونل مسی، کاپیتان تیم آرژانتین، در دقیقه ۲۳ اولین گل این تیم را از روی نقطه پنالتی وارد دروازه فرانسه کرد و آنخل دی‌ماریا در دقیقه ۳۶ اختلاف را به دو گل رساند.

کیلیاین امباپه در دقیقه ۷۹ از روی نقطه پنالتی یکی از گل‌ها را جبران کرد و اختلاف دو تیم به یک گل رسید. دو دقیقه بعد مجددا امباپه برای فرانسه گلزنی کرد و بازی را به تساوی کشاند تا بازی در وقت‌های اضافه دنبال شود.

نیمه اول وقت‌های اضافه با تساوی بدون گل به پایان رسید. در نیمه دوم وقت‌های اضافه (دقیقه ۱۰۸) لیونل مسی باز هم برای آرژانتین گلزنی کرد اما یک‌بار دیگر امباپه برای فرانسه از روی نقطه پنالتی گلزنی کرد تا ضمن کشیده شدن بازی به ضربات پنالتی، امباپه تبدیل به اولین بازیکنی شود که در تاریخ فینال‌های جام جهانی هت‌تریک می‌کند.

فینال جذاب قطر ۲۰۲۲ در نهایت به ضربات پنالتی رسید و آرژانتین در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ – ۲ به برتری رسید و قهرمان جهان شد.

لئو مسی که پیشتر اعلام کرده بود آخرین جام جهانی دوران فوتبالش را پشت‌سر می‌گذارد سرانجام به طلسم ۳۶ ساله عدم قهرمانی آرژانتین در جام جهانی پایان داد و به عنوان کاپیتان جام قهرمانی جهان را بالای سر برد.

همچنین کیلیان امباپه ستاره تیم ملی فوتبال فرانسه با هشت گل عنوان آقای گلی قطر ۲۰۲۲ را از آن خود کرد و لئو مسی، نابغه آرژانتینی دنیای فوتبال با هفت گل پشت‌سر امباپه قرار گرفت.

لحظه مشخص شدن قهرمانی تیم ملی آرژانتین در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر
لحظه مشخص شدن قهرمانی تیم ملی آرژانتین در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

جابجایی رکوردها

تیم ملی فوتبال آرژانتین که اولین بازی‌اش را ناباورانه به عربستان سعودی واگذار کرد، با موفقیت در سایر دیدارها روی سکوی قهرمانی ایستاد.

لیونل مسی که به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی معرفی شد، مجموعه‌ای از رکوردها را فروریخت. او اینک تنها بازیکن تاریخ جام جهانی است که در تمام مراحل جام گل زده. گروهی، یک هشتم، یک چهارم، نیمه نهایی، فینال و ضربات پنالتی.

او که در این جام و در رقابت داخلی، حدنصاب‌ گلزنی مارادونا و باتیستوتا را پاک کرده بود، در مجموع گل و پاس گل تاریخ جام جهانی هم بالاتر از میروسلاو کلوزه آلمانی قرار گرفت.

مسی رکورد تعداد بازی در جام جهانی که در اختیار لوتار ماتیوس آلمانی بود را شکست. رکورد تعداد دقایق بازی هم که به پائولو مالدینی تعلق داشت را به خود اختصاص داد.

نابغه فوتبال آرژانتین به دانیل پاسارلا و دیه‌گو مارادونا کاپیتان‌های سابق کشورش پیوست. با این تفاوت که آن‌ها در فینال گل نزدند و در کوپا آمریکا هم قهرمان نشدند.

لحظات حساس بازی

در بیست‌ویکمین دقیقه بازی، دی‌ماریا از سمت چپ نفوذ کرد و پس از سرنگونی توسط دمبله، داور نقطه پنالتی را نشان داد. اشتباه دمبله چنان بر سرمربی فرانسه گران آمد که این ستاره بارسا را در همان نیمه نخست بیرون کشید.

مسی پشت توپ ایستاد و برخلاف حرکت سنگربان فرانسه، توپ را به تور رساند. این نخستین گل او در فینال‌ جام‌های بین‌المللی بود.

دی‌ماریا که متخصص به هم ریختن آرایش دفاعی حریف است تا زنجیر مدافعان یارکوب را از پای مهاجمان تیم خودی باز کند، خود نیز توانست گل دوم تیمش را به ثمر برساند.

پسر بد قلق اهل روزاریو، در رده ملی قهرمان جوانان جهان شده، به طلای المپیک رسیده، کوپا آمریکا را برده و اینک جام جهانی را هم در کارنامه خود دارد.

این ستاره ۳۴ ساله یوونتوس که با مسی در سال ۲۰۰۸ قهرمان المپیک پکن شد، فینال جام جهانی ۲۰۱۴ را تجربه کرد، کوپا را برد و حالا فاتح جام جهانی است.

امپاپه به عنوان بهترین گلزن جام جهانی ۲۰۲۲ صاحب کفش طلایی شد
امپاپه به عنوان بهترین گلزن جام جهانی ۲۰۲۲ صاحب کفش طلایی شد

این چهارمین تقابل فرانسه و آرژانتین در جام‌های جهانی بود. در جام‌های جهانی ۱۹۳۰ و ۱۹۷۸ آرژانتین پیروز شد و در جام جهانی ۲۰۱۸، فرانسه از سد حریف گذشت. حالا به نظر می‌رسید که آرژانتین بی‌دغدغه در نود دقیقه کار را تمام می‌کند.

اما انفجار امباپه پس از ۸۰ دقیقه خاموشی، روند بازی را دگرگون کرد. او طی ۹۷ ثانیه دو بار دروازه امیلیانو مارتینز را گشود. بار اول از روی نقطه پنالتی که موآنی جایگزین موفق دمبله توانست این موقعیت را برای امباپه مهیا کند.

امیلیانو مارتینز سنگربان آستون ویلا جهت توپ را به درستی تشخیص داد اما تماس سرپنجه‌اش برای مهار توپ کافی نبود.

پس از گل اول فرانسه، دوربین پخش زنده شادمانی امانوئل ماکرون را نشان می‌داد. او هنوز ننشسته بود که امباپه با شلیکی سهمگین، نتیجه را به تساوی کشاند.

توپ‌ربایی و ضد حمله خروس‌ها و باز هم گل‌سازی موانی، باعث شد مدافع عنوان قهرمانی، به جام برگردد.

با پایان وقت قانونی مسابقه که در هر دو نیمه نیز دقایقی طولانی برای اوقات تلف شده محاسبه شده بود، مارسینیاک داور لهستانی در سوت خود دمید.

جام جهانی دست‌کم برای ۳۰ دقیقه دیگر تمدید شد تا سرنوشت جام قهرمانی که ایکر کاسیاس از آن رونمایی کرده بود، به وقت اضافه بکشد. اتفاقی که از پنج جام جهانی اخیر، در چهار جام رخ داده است.

تقابل فوق‌العاده جذاب دو ستاره پاری سن ژرمن، در نیم ساعت وقت اضافه نیز یک گل برای هر کدام‌شان در بر داشت. آن‌ها در طول مسابقه پس از گلزنی، مشت‌ گره کرده‌شان را به همدیگر نشان دادند.

گل دوم مسی که با هنرنمایی خودش ساخته شد، صدمین گل دوران فوتبال او با پای راست بود.

اما در این نبرد پر افت و خیز و غیر قابل پیش‌بینی، در صد و هجدهمین دقیقه، داور برای سومین بار در این مسابقه نقطه پنالتی را نشان داد تا امباپه هت‌تریک کند.

گوی طلایی در دستان لیونل مسی
گوی طلایی در دستان لیونل مسی

پس از جف هِرست در جام جهانی ۱۹۹۶، او دومین بازیکن تاریخ است که سه گل در فینال این رقابت‌ها به ثمر می‌رساند.

به این ترتیب آقای گل جام، در طول نود دقیقه پنج بار تغییر کرد. ابتدا مسی به صدر رسید. سپس امباپه را به عنوان شریک خود دید و در کمتر از دو دقیقه، امباپه با هفت گل به تنهایی در صدر ایستاد. در وقت اضافه مجدداً مسی با امباپه به تساوی رسید اما در نهایت فوق ستاره آفریقایی تبار فرانسه، توانست با هشتمین گل، کفش طلا را به پا کند. کفش نقره به مسی رسید و کفش برنزی نصیب ژیرو از فرانسه شد.

پائولو دیبالا در حالی در صدوبیستمین دقیقه به زمین آمد که بسیاری از مفسرین فوتبال دنیا در توییتر نوشتند اگر او بیست دقیقه قبل که لاتارو مارتینز به زمین آمد و دو موقعیت ایده‌آل را از دست داد، وارد میدان شده بود، می‌توانست بازی را پیش از ضربات پنالتی به پایان برساند.

موقعیت‌های مکرر هر دو تیم برای تغییر نتیجه که تا ثانیه‌های آخر ایجاد می‌شد، یکی پس از دیگری هدر رفت تا بار دیگر، ضیافت نفس‌گیر پنالتی‌ها، تکلیف جام قهرمانی را مشخص کند.

پنالتی اول را امباپه زد. باز هم دستکش مارتینز توپ را لمس کرد اما با بداقبالی سنگربان آرژانتین توپ به تور رسید. سپس لیونل مسی هم مجدداً موفق ظاهر شد. دروازه‌بان لهستان در این دوره از رقابت‌ها تنها کسی بود که توانست پنالتی مسی را دفع کند.

مارتینز توانست ضربه کینگزلی کومن را مهار کند. او در کوپا و جام جهانی، برتر از همه دروازه‌بانان خاطره‌ساز آرژانتین ظاهر شد. اوبالدو فیلول، نری پمپیدو و سرجیو گوی گوچه‌آ.

سپس دیبالا هم وسط دروازه را هدف گرفت تا آلبی سلسته را پیش بیندازد. شوامنی ضربه خود را به بیرون چارچوب فرستاد. اما پاردس تاره وارد مانند همبازیانش در فتح درواره هوگو لوریس موفق بود.

پنالتی کولو موآنی ذخیره طلایی فرانسه در این جام به تور رسید. پس از او نوبت به گونزالو مونتیل رسید تا در نبردی که بسیاری آن را زیباترین فینال ادوار جام جهانی دانسته‌اند، کار را برای آلبی سلسته تمام کند.

آرژانتین در فینال جام‌جهانی ۱۹۸۶ نیز با دو گل از آلمان غربی پیش افتاد. آلمانی‌ها کار را به تساوی کشیدند و سرانجام آرژانتین قهرمان شد.

مسی و هوگو لوریس تبدیل به چهارمین و پنجمین بازیکن‌های ادوار جام‌جهانی شدند که توانستند در دو فینال با بازوبند کاپیتانی تیم‌هایشان به میدان بروند. پیش‌تر رومنیگه، مارادونا و دونگا به این رکورد رسیده بودند.

امیلیانو مارتینز دستکش طلایی جام جهانی را به دست آورد. فیفا عنوان برترین بازیکن جوان جام را به انزو فرناندز ستاره بیست و یک ساله آرژانتین اهدا کرد.