پدر و مادر کیان پیرفلک «احضار شده‌اند»

7

به گفته عموی کیان پیرفلک، پدر و مادر این کودک که در حاشیه اعتراض‌های ایذه کشته شد، احضاریه‌ای دریافت کرده‌اند.

دکتر مهرداد پیرفلک در یک استوری در اینستاگرامش نوشت که احضاریه، به رغم شرایط جسمانی ناگوار پدر کیان و تعلیق شدن مادر کیان از تدریس در هنرستان، ارسال شده است.

البته در توضیح آقای پیرفلک به دلیل این احضاریه اشاره‌ای نشده‌ است و روشن نیست که آیا پدر و مادر کیان پیرفلک به جرمی متهم شده‌اند یا اینکه به عنوان شاهد پرونده کشته شدن فرزندشان احضار شده‌اند.

در روز ۲۵ آبان‌ماه، خودروی خانواده پیرفلک در شهر ایذه به گلوله بسته شد و کیان پیرفلک که ۹ سال و پنج ماه عمر داشت، کشته شد. در جریان این تیراندازی، میثم پیرفلک، پدر کیان نیز به سختی مجروح شد.

چنانکه مهرداد پیرفلک در اینستاگرامش در متنی انتقادی در ارتباط با احضاریه نوشته، شرایط جسمی میثم پیرفلک هنوز بحرانی است و افزوده که «برای پرستاری و تیمار برادرم، در ۲۴ ساعت چندین نفر باید در کنارش باشند».

فشارها بر زینب مولایی‌راد

.

منبع تصویر، SOCIAL MEDIA

دکتر پیرفلک در استوری اخیرش یادآوری کرده که زینب مولایی‌راد، مادر کیان و برادر همسر او از کارش تعلیق شده است.

روز شنبه هفته جاری (اول بهمن ماه)، کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران خبر داد که خانم مولایی راد از حضور در محل کارش در هنرستان فاطمیه ایذه منع شده است.

در همان روز سجاد پیرفلک، یکی دیگر از عموهای کیان، در اینستاگرامش نوشت که خانم مولایی‌راد، «دبیر گرافیک و معلم رسمی با سابقه پنج سال کار در آموزش و پرورش ایذه» است.

آقای پیرفلک دو روز بعد در مصاحبه‌ای به اعتمادآنلاین درباره وقایع آن روز گفت: «زمانی که همسر برادرم راهی کلاس درس می‌شود، از دفتر او را صدا می‌کنند و به صورت نامحترمانه و بدون درک شرایط داغدار بودن اعلام می‌شود به حراست آموزش و پرورش ایذه مراجعه کند. در حراست نیز با رفتاری تند و غیر محترمانه اعلام می‌کنند که دیگر اجازه تدریس در مدرسه را ندارد.»

سجاد پیرفلک در این مصاحبه گفت که وقتی خانم مولایی‌راد در حراست، از ماموران درخواست می‌کند که «نامه اخراجش» را بدهند، آنها از این کار طفره می‌روند.

به گفته سجاد پیرفلک، ماموران حراست آموزش و پرورش، توضیحی درباره دلیل این اقدام ارائه نکرده‌اند.

شرایط جسمانی مثیم پیرفلک

تازه‌ترین عکسی که از میثم پیرفلک توسط برادرش منتشر شده است

منبع تصویر، SOCIAL MEDIA

توضیح تصویر، تازه‌ترین عکسی که از میثم پیرفلک توسط برادرش منتشر شده است

میثم پیرفلک، پدر کیان در روز ۲۵ آبان‌ماه هدف چندین گلوله قرار گرفت و از آن زمان در بیمارستان بستری است.

در این مدت، دکتر مهرداد پیرفلک درباره شرایط جسمی برادرش در اینستاگرامش به شکلی محدود اطلاع‌رسانی کرده است. نوشته‌های او حاکی است که پدر کیان در این مدت با مشکلات عدیده‌ای از جمله گسترش عفونت در بدن و بیماری مننژیت روبه‌رو شده است.

به گفته دکتر پیرفلک، در پی گلوله‌هایی که به میثم پیرفلک اصابت کرده، او دچار آسیب نخاعی شده و برای مداوایش، چندین عمل جراحی بر رویش انجام شده است.

او حدود یک هفته پیش نوشت که پدر کیان، به دلیل «آسیب جدی به ستون فقرات و پایین نخاع» نمی‌تواند راه برود، بیاستد یا بنشیند.

دکتر پیرفلک درباره وضعیت برادرش نوشته بود که او در صورت مرخص شدن از بیمارستان «باید به مدت چندین ماه زیر نظر بیمارستان» تحت مراقبت خانگی قرار بگیرد «تا زخم‌های عمده و شدید» و آسیب‌هایی که به «شکم، لگن، کمر و پهلوی راست و چپش» وارد شده، درمان شوند.

خدای رنگین کمان

زینب مولایی‌راد بر سر مزار فرزندش

منبع تصویر، SOCIAL MEDIA

توضیح تصویر، زینب مولایی‌راد بر سر مزار فرزندش

در فاصله کوتاهی بعد از کشته شدن کیان پیرفلک، ویدئویی از او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که پدر کیان از او ثبت کرده بود. کیان این ویدئو را با جمله «به نام خدای رنگین کمان» آغاز می‌کند و در آن با حوصله درباره قایقی چوبی که برای شرکت در جشنواره دانش‌آموزی جابر بن حیان ساخته توضیح می‌دهد و سپس قایق را آزمایش می‌کند.

این ویدئو اثر قابل‌توجهی بر روی افکار عمومی گذاشت و کیان پیرفلک به نماد کودکانی تبدیل شد که در جریان اعتراض‌های سراسری چهار ماه اخیر کشته‌ شدند.

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید، از مجموع ۴۸۱ نفری که موفق شده به شکل مستند، کشته‌شدن آن‌ها را در اعتراض‌ها تایید کند، ۶۴ نفر کودک هستند.

حکومت جمهوری اسلامی، حاضر نیست مسئولیت کشته شدن شهروندان بی‌سلاح از جمله کودکان را بپذیرد.

بعد از جلب شدن توجه افکار عمومی به کشتار معترضان در ایذه و کشته شدن کیان پیرفلک، رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران از جمله خبرگزاری‌های فارس و تسنیم مدعی شدند که او در جریان یک «حمله تروریستی» توسط گروه داعش کشته شده است.

خبرگزاری‌های ایرنا و صدا و سیما نیز از کیان پیرفلک به عنوان «شهید» نام بردند.

مادر کیان در مراسم خاکسپاری او چه گفت؟

ویدئویی از مراسم خاکسپاری کیان پیرفلک و توضیحات مادرش منتشر شد

منبع تصویر، UGC

توضیح تصویر، ویدئویی از مراسم خاکسپاری کیان پیرفلک و توضیحات مادرش منتشر شد

نه تنها برخلاف حمله شاه‌چراغ، هیچ گروهی مسئولیت حمله به شهروندان ایذه را برعهده نگرفت، بلکه مادر کیان، در مراسم خاکسپاری او رسانه‌های وابسته به حکومت را به «دروغگویی» متهم کرد و گفت ماموران نیروی انتظامی به سوی آن‌ها تیراندازی کرده‌اند.

زینب مولایی‌راد در این مراسم گفت: «رسیدیم نزدیک هلال احمر. جلوی هلال احمر همه (ماموران) لباس‌های گاردی داشتند و سمت دیگرش هم لباس شخصی‌ها بودند. صدمتر رد شدیم که یکی‌شان داد زد برگردید. (پدر کیان) دور زد سمت پلیس‌ها. رسیدیم سمت آن‌ها. چون شیشه‌ها بالا بود، نمی‌دانم چرا فکر کردند می‌خواهیم تیراندازی کنیم یا هر چی. ماشین را به رگبار بستند.»

توجه افکار عمومی به کشته‌شدن کیان پیرفلک موجب شد تا سازمان یونیسف (صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل) که در جریان اعتراض‌های ایران به دلیل سکوت دنباله‌دارش با انتقادهای فعالان حقوق بشر روبه‌رو بود، با انتشار گزارشی اعلام کند که دهها کودک در ایران – از جمله کیان – در جریان سرکوب معترضان کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

از زمان کشته‌شدن کیان پیرفلک، زینب مولایی‌راد به شکل قابل ملاحظه‌ای با حملات رسانه‌های وابسته به حکومت، از جمله خبرگزاری‌های تسنیم و فارس روبه‌رو شده و روزنامه کیهان مطالب توهین‌آمیزی درباره او منتشر کرده است.

بیش از یک ماه پس از کشته شدن کیان پیرفلک، یگان ویژه نیروی انتظامی اعلام کرد که در همکاری با «نوپو» (یکی از زیرمجموعه‌های نیروی انتظامی که برخی آن‌را «نیروی ویژه پاسدار ولایت» و برخی دیگر «نیروی ویژه پاد وحشت» به معنای نیروی ضد تروریسم خوانده‌اند) دو نفر را به اتهام دست داشتن در کشتار معترضان ایذه دستگیر کرده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی درباره عملیات نیروی انتظامی که همراه با یک ویدئوی تبلیغاتی در هفته اول دی‌ماه منتشر شد، دو نفر نیز در جریان حمله به «تروریست‌های ایذه» در برابر نیروی نوپو مقاومت کردند و «در جریان یک درگیری مسلحانه که سه ساعت به طول انجامید»، کشته شدند.

در هفته اخیر، سجاد پیرفلک به اعتمادآنلاین گفت که از زمان کشته‌شدن کیان پیرفلک، خانواده «درگیر مداوای برادرم» بودند و به همین دلیل فرصت پیدا نکردند علیه کسانی که کیان را کشتند، شکایتی ثبت کنند.