پرتاب موشک ناسا به سمت ماه به‌دلیل نشت سوخت بار دیگر به تعویق افتاد

۵

پرتاب ابر موشک جدید ناسا به سمت ماه بار دیگر در آخرین لحظه برای دومین بار در کمتر از یک هفته لغو شد. این موضوع باعث تاخیر دیگری در راه‌اندازی برنامه بازگشت پرچمدار آمریکایی‌ها یعنی «آرتمیس» به ماه شده است.

پرتاب این موشک ابتدا برای ساعت ۲:۱۷ دقیقه بعد از ظهر شنبه ۳ سپتامبر به وقت محلی در یک دوره زمانی دو ساعته برنامه‌ریزی شده بود. اما پس از گذشت بیش از سه ساعت تلاش برای رفع نشتی سوخت در حین سوخت‌رسانی به موشک، این پرتاب بار دیگر به آینده موکول شد.

یکی از مفسران ناسا در ویدئویی گفت: «چارلی بلک ول تامپسون، مدیر پرتاب تصمیم نهایی را برای لغو پرواز از مرکز فضایی کندی در فلوریدا گرفت.»

احتمالا تلاش بعدی برای پرتاب این موشک در روز دوشنبه یا سه‌شنبه انجام می‌شود اما ناسا باید پیش از نهایی کردن تاریخ جدید، تمام پارامترها را تجزیه و تحلیل کند. با این حال پس از روز سه‌شنبه، به دلیل موقعیت زمین و ماه، امکان پرتاب جدید تا قبل از ۱۹ سپتامبر وجود ندارد.

پنجاه سال پس از آخرین ماموریت آپولو، این نخستین ماموریت آزمایشی بدون سرنشین پروژه آرتمیس است. قرار است طبق برنامه آرتمیس، انسان در ماه حضوری پایدار داشته باشد و سکویی برای رسیدن به مریخ باشد.

موشک نارنجی و سفید اس‌ال‌اس (SLS) قرار بود پرواز خود را امروز انجام دهد و به همین دلیل اندکی قبل از ساعت شش صبح به وقت محلی مجوز پر کردن مخازن موشک با سوخت برودتی یعنی حدود سه میلیون لیتر هیدروژن و اکسیژن مایع فوق سرد، داده شد.

اما حدود ساعت ۷:۱۵ دقیقه صبح نشتی در پای موشک در سطح لوله‌ای که هیدروژن از طریق آن به مخزن می‌رسد شناسایی شد. ناسا در توئیتی نوشت که متخصصان سه بار به‌طور متوالی تلاش کردند مشکل را برطرف کنند اما ناکام ماندند.

نخستین تلاش برای پرتاب این موشک در روز دوشنبه گذشته نیز به دلیل مشکلات فنی از جمله نشتی مشابه و سپس خنک شدن موتورها لغو شد.

ناسا در چارچوب ماموریت آرتمیس۱ یک فضاپیما یا کپسول بدون سرنشین را به نام اوریون (Orion) به طور آزمایشی به مدار ماه می‌فرستد تا از سطح ایمنی ماموریت‌های فضاپیماهای سرنشین‌دارِ آتی اطمینان حاصل کند. انتظار می‌رود این ماموریت شش هفته به طول بکشد.

هدف اصلی آرتمیس یک، آزمایش سپر حرارتی کپسول است. این سپر حرارتی در بازگشت به اتمسفر زمین باید سرعت ۴۰ هزار کیلومتر در ساعت و دمایی معادل نیمی از دمای سطح خورشید را تحمل کند. این کپسول باید در مجموع حدود ۲.۱ میلیون کیلومتر را طی کند تا در اقیانوس آرام فرود آید.

ماموریت بعدی یعنی آرتمیس ۲، فضانوردان را در سال ۲۰۲۴ بدون فرود در ماه به ماه خواهد برد. اما در برنامه آرتمیس ۳ قرار است فضانوردان در سال ۲۰۲۵ بر روی ماه فرود آیند. پس از آن ناسا می‌خواد دست‌کم یک ماموریت در سال داشته باشد و حتی به سمت ساخت یک ایستگاه فضایی در مدار ماه برود.