پرواز دو فروند بمب‌افکن بی-۵۲ بر فراز خاورمیانه همزمان با تنش‌ بین ایران و آمریکا

Screen Shot 2022-09-05 at 11.16.37 AM

فرماندهی نیروهای آمریکا در خاورمیانه روز دوشنبه ۱۴ شهریور تایید کرد که دو فروند بمب‌افکن آمریکایی بی-۵۲ با اسکورت جنگنده‌های اسرائیلی، سعودی و کویتی بر فراز منطقه به سمت خلیج فارس پرواز کردند.

هواپیماهای یاد شده که قابلیت شلیک اتمی نیز دارند، روز یکشنبه هنگامی که وارد حریم سه کشور متحد آمریکا شدند، توسط جنگنده‌های آن‌ها اسکورت شدند.

بمب‌افکن‌های بی-۵۲ در میانه ادامه تنش‌های خلیج فارس به سوی منطقه پرواز کردند، که خبرگزاری آسوشیتدپرس و رسانه‌های اسرائیلی آن را «نمایش قدرت» در برابر ایران تعبیر کردند.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه گفته بود که اسکورت هواپیماهای آمریکایی بخشی از همکاری تنگاتنگ دو کشور در راستای «تامین امنیت اسرائیل و خاورمیانه» است.

الکسوس گرینکویچ، ارشدترین افسر نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه، گفت بمب‌افکن‌ها از فیرفورد که پایگاه هوایی سلطنتی در بریتانیا است، به سوی منطقه پرواز کردند و این پرواز به پایان رسید و اکنون از حریم منطقه خارج شده‌اند.

مقام آمریکایی این را نیز گفت که «تهدید علیه آمریکا و شرکای ما بی‌پاسخ نخواهد ماند».

به گفته او، این نوع ماموریت‌ها توان آمریکا را در تلفیق نیروها برای بازدارندگی، و در صورت لزوم شکست دادن دشمنان، نشان می‌دهد.

هر چند مقام ارشد آمریکایی به نام ایران اشاره نکرد و این نخستین بار هم نیست که این نوع هواپیماهای سنگین آمریکایی بر فراز منطقه پرواز می‌کنند اما آخرین پرواز آن‌ها اواخر بهار امسال صورت گرفته بود.

ایران و آمریکا در دو ماه اخیر در حال رد و بدل کردن نامه از طریق اتحادیه اروپا در مورد متن توافق برای احیای برجام بوده‌اند؛ امری که اسرائیل به شدت مخالف آن است و تاکید کرده که به «کارزار» خود علیه این توافق ادامه می‌دهد.

پرواز هواپیماهای آمریکایی چند روز پس از برخورد جدید بین نیروی دریایی آمریکا و سپاه پاسداران در خلیج فارس صورت می‌گیرد.

ایران و آمریکا روایت‌های متفاوتی در مورد ماهیت برخورد اخیر که روز ۹ شهریور رخ داد، منتشر کرده‌اند؛ ایالات متحده می‌گوید دو فروند شناور بدون سرنشین آن کشور پس از آن‌که نیروی دریایی آمریکا «تذکرات لازم» را به نیروی دریایی ایران داد، آزاد شدند.

تهران اما تاکید دارد که شناورهای آمریکایی «ممکن است بخشی از رصد اطلاعاتی برای گردآوری اطلاعات از فعالیت‌های دریایی ایران و نیز در ادامه تلاش آمریکا برای ضربه زدن به توان اقتصادی و نظامی ایران به آب انداخته شده بودند».

سپاه پاسداران تایید کرد که ناوچه‌های وابسته به ناو «جماران» در آن رویداد درگیر شدند.