پست موقت فدراسیون فوتبال آمریکا: حذف نشان جمهوری اسلامی از پرچم ایران

6

فدراسیون فوتبال ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه، ۲۷ نوامبر (۶ آذر)، مدت کوتاهی پرچم ایران را بدون نشان جمهوری اسلامی، در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشت و گفت که در آستانه بازی دو کشور در روز سه‌شنبه، ۲۹ نوامبر، در جام جهانی قطر، این اقدام را در حمایت از معترضان ایرانی انجام داده است.

دولت ایران به این اقدام فدراسیون فوتبال ایالات متحده واکنش نشان داد و آمریکا را به حذف نام «خدا» از پرچم ملی خود متهم کرد.

این اقدام فدراسیون فوتبال ایالات متحده آمریکا، طوفان سیاسی دیگری به نخستین جام‌جهانی خاورمیانه می‌افزاید که برگزارکنندگان آن امیداور بودند از جنجال‌های خارج از زمین مسابقه، در امان بماند.

این اقدام همچنین در شرایطی صورت می‌گیرد که ایالات متحده در یک بازی سرنوشت‌ساز جام جهانی، با تیم ملی فوتبال ایران روبرو خواهد شد. این رویداد، در سایه دهه‌ها دشمنی بین دو کشور و اعتراضات سراسری که دولت اسلامگرای تهران را به چالش کشیده است، برگزار می‌شود.

فدراسیون فوتبال ایالات متحده، صبح یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم گرفته است برای نشان دادن «حمایت از زنان در ایران که برای حقوق اولیه بشر مبارزه می‌کنند»، از نمایش دادن پرچم رسمی جمهوری اسلامی ایران در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی صرفنظر کند.

حساب کاربری تیم مردان آمریکا در توییتر، بنری با اطلاعات بازی‌های این تیم در مرحله گروهی به نمایش گذاشت که در آن، پرچم ایران تنها با رنگ‌های سبز، سفید و قرمز به نمایش گذاشته شده بود و نشان جمهوری اسلامی در آن دیده نمی‌شد. این فدراسیون اقدام مشابهی نیز در حساب‌های فیس‌بوک و اینستاگرام خود انجام داد. اما بعدازظهر یکشنبه، پرچم رسمی «جمهوری اسلامی ایران» جایگزین پرچم سه‌رنگ و بدون آرم ایران شد.

فدراسیون فوتبال ایالات متحده گفته است: «می‌خواستیم با گرافیک خود، به مدت ۲۴ ساعت حمایت خود از زنان ایران را نشان دهیم.»

فدراسیون فوتبال ایالات متحده در حالی دست به این اقدام می‌زند که خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، از ۱۶ سپتامبر سال جاری تاکنون همچنان ادامه دارد و حکومت در جریان سرکوب مردم، تاکنون بیش از ۴۵۰ معترض را کشته و بیش از ۱۸ هزار نفر را زندانی کرده‌ است.

خبرگزاری ایسنا در گزارش کوتاهی، از اصلاح پرچم جمهوری اسلامی ایران در شبکه‌های اجتماعی فدراسیون فوتبال ایالات متحده خبر داد، اما نوشت: «فشار رسانه‌ای باعث شد که [فدراسیون فوتبال] آمریکایی‌ها پرچم جمهوری اسلامی ایران را در سربرگ صفحه توییترش اصلاح کند، اما هنوز جدول رده‌بندی منتشرشده توسط آن‌ها با همان پرچم بدون آرم است.»

تیم ملی فوتبال ایران روز سه‌شنبه هفته جاری به مصاف تیم ملی فوتبال ایالات متحده آمریکا می‌رود. تیم فوتبال ایران روز یکشنبه، ۲۷ نوامبر، در کمپ باشگاه الریان قطر تمرین‌هایش را پیش برد و علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی که دچار مصدومیت از ناحیه بینی شده است، امروز بدون محافظ صورت در تمرین‌های گروهی شرکت کرد. آخرین تمرین تیم فوتبال ایران پیش از مسابقه با تیم ایالات متحده آمریکا، فردا، دوشنبه ۲۸ نوامبر (۷ آذر)، برگزار می‌شود.

به گزارش وب‌سایت «دیلی فوتبال»، ترکیب احتمالی تیم فوتبال ایران در برابر آمریکا شامل این بازیکنان خواهد بود: حسین حسینی، مرتضی پورعلی گنجی، مجید حسینی، رامین رضاییان، میلاد محمدی، سعید عزت‌اللهی، احسان حاج‌صفی، احمد نوراللهی، علی قلی‌زاده، سامان قدوس، و مهدی طارمی.

تیم‌های فوتبال ایران و آمریکا تاکنون دو بار در برابر یکدیگر بازی کرده‌اند که حاصل این بازی‌ها یک برد برای ایران، و یک تساوی بوده است