پسر سلمان رشدی: حال پدرم وخیم است اما نفس راحتی کشیده‌ایم

03

پسر سلمان رشدی می گوید که این نویسنده همچنان در وضعیت وخیمی به سر می برد اما «شوخ طبعی پرشور و سرکش او به جای خود باقی است.» همزمان وزیر خارجه آمریکا واکنش رسانه‌های ایران به سوءقصد به جان این نویسنده را محکوم کرده است.

ظفر رشدی گفت که پدرش دچار جراحاتی شده که زندگی او را تغییر خواهد داد، اما توانسته با خانواده‌اش حرف بزند.

آقای رشدی، ۷۵ ساله، روز جمعه درحالی که در برنامه‌ای در نیویورک در حال سخنرانی بود هدف ضربات متعدد چاقو قرار گرفت.

او به خاطر کتاب «آیه‌های شیطانی» که برخی مسلمان کفرآمیز می‌دانند سال های با تهدیدهای جانی روبرو بود.

هادی مطر، مردی که به حمله به او متهم شده، در دادگاه اعلام بی‌گناهی کرده است.

ظفر رشدی در توییتی نوشت: «در پی حمله روز جمعه، پدرم در وضعیت وخیمی در بیمارستان تحت معالجات گسترده پزشکی قرار دارد.»

او گفت که با خارج شدن آقای رشدی از زیر دستگاه تنفس مصنوعی در روز شنبه، خانواده نفس راحتی کشیده و افزود که پدرش توانسته «چند کلمه حرف بزند.»

او گفت: «هرچند جراحات او که زندگی‌اش را عوض خواهد کرد خیلی شدید است، اما حس شوخ طبعی پرشور و سرکش او به جای خود باقی است.»

اندرو وایلی نماینده این نویسنده پیشتر گفت که «مسیر بهبودی شروع شده است.»

او گفت: «این مسیری طولانی خواهد بود، جراحات شدید است، اما او در مسیر بهبودی قرار دارد.»

مظنون به نام هادی مطر، ۲۴ ساله، متهم است روی صحنه دویده و حداقل ۱۰ بار با چاقو ضرباتی به صورت، گردن و شکم آقای رشدی زده است.

قاضی دادگاه دستور داده که او بدون امکان سپردن وثیقه تحت بازداشت بماند.

جیسون اشمیت دادستان منطقه گفت: «این یک حمله هدفمند، بدون تحریک، و از پیش برنامه‌ریزی شده علیه آقای رشدی بود.»

آقای وایلی گفته است که این نویسنده دچار قطع شدید اعصاب بازو و آسیب به کبد شده و احتمالا بینایی در یک چشم را از دست خواهد داد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، و همسرش جیل بایدن اکنون این حمله را محکوم کرده و گفته‌اند که آقای رشدی «نماد آرمان‌های بنیادی و جهانی» بشر است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای سوءقصد به جان این نویسنده را یک حمله «شنیع» توصیف کرده است.

آقای بلینکن نوشت: «رشدی نه فقط یک غول ادبی است، بلکه مکررا برای حقوق همه‌شمول آزادی بیان، آزادی دین یا عقیده، و آزادی مطبوعات قد علم کرده است. درحالی که مقام‌های مجری قانون به تحقیق درباره این حمله ادامه می‌دهند، این حادثه برای من یادآور نیروهای ویرانگری است که به دنبال تضعیف این حقوق، از جمله از طریق نفرت‌پراکنی و ترغیب خشونت هستند.»

او افزود: «به خصوص نهادهای دولتی ایران برای چند دهه مشوق خشونت علیه رشدی بوده‌اند و رسانه‌های وابسته به دولت در این کشور با تعریف و تمجدید از تلاش برای سوءقصد به جان او سخن گفته‌اند. این زننده است.»

او گفت که آمریکا و متحدانش با استفاده از «همه ابزارهای مناسب و موجود مصمم به ایستادن در برابر این تهدیدها هستند.»

هادی مطر

منبع تصویر، REUTERS

توضیح تصویر، هادی مطر در دادگاه اعلام بی گناهی کرد

آقای رشدی بعد از انتشار کتاب «آیه‌های شیطانی» در سال ۱۹۸۸ مجبور شد برای تقریبا ۱۰ سال در خفا زندگی کند. بسیاری از مسلمانان با خشم به آن کتاب واکنش نشان دادند و آن را توهینی به اسلام دانستند.

آیت‌الله خمنی رهبر وقت جمهوری اسلامی فتوای قتل او را صادر کرد و در ایران بنیاد ۱۵ خرداد که تحت نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر فعلی جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند، به همراه چند رسانه – از جمله خبرگزاری فارس – برای قتل این نویسنده نزدیک به چهار میلیون دلار جایزه تعیین کرده‌اند.

یک مقام لبیانی به رسانه‌ها گفت که آقای مطر ساکن ایالت نیوجرسی در آمریکا و از پدر و مادری که از لبنان به این کشور مهاجرت کردند به دنیا آمده است.

شبکه ان‌بی‌سی گزارش می‌دهد مروری بر حساب‌های او در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که او با آرمان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سمپاتی دارد.

همزمان نشریه «وایس» به نقل از مقام‌های اطلاعاتی در اروپا و خاورمیانه گزارش داده که هادی مطر از طریق شبکه‌های اجتماعی با سپاه پاسداران در تماس بوده است.

با این حال این نشریه می‌گوید مقام‌های امنیتی که این موضوع را مطرح کرده‌اند در مورد ماهیت «این تماس‌ها» چیزی نمی‌گویند چون تحقیقات در جریان است.  آنها همچنین نگفتند چه کسی «تماس» را شروع کرد و در آنها چه گفته شده.

این نشریه نوشت که شواهدی نیست که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در سازمان دادن یا هدایت حمله به رشدی نقش داشته‌اند.