پلمب ۱۷ واحد گردشگری در آستانه نوروز به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری

02

معاون گردشگری در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری جمهوری اسلامی تأیید کرد که از آغاز دور تازه اعتراضات سراسری در ایران، ۱۷ واحد گردشگری در نقاط مختلف کشور به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری پلمب شده‌اند.

علی‌اصغر شالبافیان به وب‌سایت خبری «فراز» گفته است که علاوه‌بر تعلیق فعالیت ۱۷ واحد یاد شده، تا کنون ۲۵۸ مرکز گردشگری نیز ۴۱ تذکر دریافت کرده‌اند.

او افزوده تلاش‌ها در جریان است که اماکن گردشگری و اقامتگاه‌های مسافرتی تا نوروز فک پلمب شوند.

این مقام وزارت گردشگری همچنین گفته «باید همه با هم کمک کنیم تا اوضاع مساعد شود». شالبافیان اما توضیح بیشتری درباره اینکه چگونه کمکی مد نظر اوست، ارائه نکرد.

بر اساس گزارش وب‌سایت فراز، هتل سرای عامری‌ها در کاشان، اکوکمپ متین‌آباد در نطنز اصفهان، نخلستان چاه عروس ابوزیدآباد کاشان، کاروانسرای دیر گچین در قم و پارک طبیعتگردی در یزد از جمله اماکنی هستند که در هفته‌های اخیر پلمب شده‌اند. دلیل تعلیق فعالیت اماکن یاد شده «عدم رعایت شئونات اسلامی و عدم رعایت حجاب اسلامی» عنوان شده است.

با این حال، اداره کل گردشگری استان اصفهان روز ۲۷ اسفند از فک پلمب و بازگشایی هتل سرای عامری‌ها و اکوکمپ متین‌آباد خبر داد.

ابراهیم رئیسی در بین آخوندهای حوزه علمیه

بیشتر در این باره:

نگرانی مدیران حوزه‌ها از بی‌توجهی زنان به حجاب اجباری: «کوتاه بیاییم، جلوتر خواهند آمد»

وب‌سایت خبری فراز همچنین تصویری از «نامه تهدیدآمیز به مدیران اقامتی کاشان» را منتشر کرده که نشان می‌دهد هشدارهای حکومت به مالکان اماکن تجاری و تفریحی در آستانه نوروز ۱۴۰۲ در مورد «ارائه خدمات» به افرادی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند رو به افزایش گذاشته است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران اما با انتقاد از دولت ابراهیم رئیسی، پلمب واحدهای گردشگری و اماکن باستانی را ناشی از «سیاست‌های نادرست» دانسته و گفته است که عدم رعایت حجاب اجباری صرفاً در این مکان‌ها رخ نمی‌دهد و در «فرودگاه‌ها و متروها» نیز مسافران بدون حجاب اجباری تردد می‌کنند.

حرمت‌الله رفیعی با طرح این پرسش که در چنین شرایطی، مسئولان جمهوری اسلامی «چرا فرودگاه و مترو را تعطیل نمی‌کنند» افزوده وضعیت جامعه «بحرانی» است و خودش نیز پاسخ داده که مقامات با چنین اقداماتی «مجدداً مردم را تحریک می‌کنند».

به گفته او، اعتراض‌ها به حجاب اجباری به دلیل «سیاست‌گذاری‌های غلط مسئولان» جمهوری اسلامی بوده است، «وگرنه [معترضان] به این سمت نمی‌رفتند».

زنان و دختران معترض به حجاب اجباری شش ماه پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران همچنان بدون روسری در سطح شهرهای مختلف ایران ظاهر می‌شوند

بیشتر در این باره:

افزایش تهدیدها از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی علیه معترضان به حجاب اجباری

این مقام صنفی همچنین نسبت به رونق‌ گرفتن «کسب‌وکارهای غیرقانونی» در صورت تداوم پلمب واحدهای اقامتی هشدار داده و گفته است: «با پلمپ واحدهای اقامتی قانونی، اقامتگاه های غیرقانونی مشتریان بیشتری پیدا می‌کنند و دیگر دولت هم نمی‌تواند آنها را کنترل کند.»

آقای رفیعی در ادامه با اشاره به اینکه ابراهیم رئیسی «در هر جلسه‌ای از گردشگری صحبت می‌کند» تصریح کرد: «گردشگری را مانند گوسفند نباید در هر مراسمی ذبح کرد.»

هم‌زمان با این اظهارات، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی هشدار داده است همه مجموعه‌هایی که بیش از ۵۰ درصد سهام آن‌ها از دولت و نهادهای عمومی غیردولتی است، باید قوانین حجاب اجباری را رعایت کنند در غیر این صورت، مجوز فعالیت آن‌ها لغو خواهد شد.

شش ماه پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران که در ابتدا واکنشی به جان باختن ژینا مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران بود، فشارهای تهدیدآمیز علیه زنان و دخترانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند ادامه دارد. این فشارها به‌ویژه در آستانه تعطیلات نوروزی و سفرهای تفریحی شهروندان به مراکز گردشگری شدت گرفته است.

با وجود این، تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از شهرهای مختلف ایران نشان می‌دهد که در مقایسه با شش ماه پیش، شمار قابل توجهی از زنان و دختران بدون حجاب اجباری در خیابان‌ها و اماکن عمومی تردد می‌کنند.

در مراسم چهارشنبه سوری امسال نیز بار دیگر انتشار تصاویر تازه از جنبش اعتراضی «زن زندگی آزادی» نشان داد زنان و دختران با وجود سرکوب سنگین حکومت در چند ماه گذشته همچنان روسری‌های خود را به درون آتش می‌اندازند.