پلیس پاسخ اعتراض مردم شاهین‌شهر به مسمومیت‌ها را با تهدید و گاز اشک‌آور داد؛ شعار مردم «مرگ بر عامل مسمومیت»

Screen Shot 2023-04-15 at 11.27.35 AM

نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی روز شنبه، ۲۶ فروردین، پاسخ اعتراض و تجمع بزرگ مردم شاهین‌شهر به مسمومیت‌های مشکوک در مدارس را با تهدید و گاز اشک‌آور دادند.

صدها معترض در شاهین‌شهرِ اصفهان روز شنبه در اعتراض به ادامه مسمومیت مشکوک دانش‌آموزان مقابل ساختمان آموزش و پرورش این شهر تجمع کردند و شعار «مرگ بر حکومت بچه‌کش» سر دادند.

در ادامه رخداد سریالی مسمومیت‌های مشکوک در مدارسِ عمدتا دخترانه، شاهین‌شهر در هفته گذشته، یعنی تنها چند روز پس از تعطیلات نوروزی، شاهد مسمومیت دختران دانش‌آموز در دست‌کم دو مدرسه از جمله هنرستان آل یاسین بود.

در ویدئوهای منتشرشده از این تجمع در روز شنبه، برخی زنان بدون حجاب اجباری و همچنین معترضان در حال سر دادن شعارهایی چون «هیز تویی هرزه تویی زن آزاده منم» دیده می‌شوند.

در این ویدئوها همچنین انبوه نیروهای حکومتی موسوم به گارد ویژه مقابل معترضان قابل مشاهده است.

بر اساس گزارش‌ها و ویدئوها این نیروها برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند.

در یک ویدئو نیز معترضان به پیام‌های تهدیدآمیز مبنی بر غیرقانونی خواندن تجمع امروز که از بلندگو پخش می‌شود، با فریادهای «بی‌شرف، بی‌شرف» واکنش نشان می‌‌دهند.

پس از تعطیلات نوروز و آغاز موجی دیگر از مسمومیت دانش‌آموزان، شاهین‌شهر دومین شهری است که ساکنان آن در اعتراض به خیابان‌ها می‌آیند. اگرچه استانداری اصفهان در اطلاعیه‌ای مسئله را به «سهل‌انگاری» شرکت گاز و «پخش بوی گاز» در شاهین شهر نسبت داده است.

اطلاعیه این نهاد می‌گوید، «سهل‌انگاری شرکت گاز استان و نشت مایع مرکاپتان در یکی از مجموعه‌های این شرکت عامل انتشار بوی گاز در شهرستان بوده است» و تاکنون دو نفر از پرسنل شرکت گاز نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند.

روز ۲۰ فروردین نیز پس از مسمومیت دانش‌آموزان در یک مدرسه دخترانه در سقز مردم مقابل این مدرسه تجمع کردند و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند. بر اساس گزارش‌ها این تجمع به درگیری مردم معترض و والدین دانش‌آموزان با نیروهای حکومتی و بازداشت چند شهروند منجر شد.

در پی این اعتراض‌ها مغازه‌داران سقز نیز روز ۲۱ فروردین با بستن مغازه‌های خود اعتصاب کردند.

در همین رابطه پرشنگ رنجبری، مدیر دبیرستان دخترانه معراج، یکی از مدارس سقز که هفته گذشته هدف حمله با گاز مشکوک قرار گرفت، روز ۲۴ فروردین استعفای خود را اعلام کرد.

خانم رنجبری در نامه خود به آموزش و پرورش شهرستان دلیل استعفای خود را «عدم شناسایی عاملان و قضاوت‌های ناعادلانه نسبت به کادر اجرایی و آموزشی دبیرستان و مظلومیت دانش‌آموزان» عنوان کرده و از این اقدام خود با عنوان «اعتراض مدنی» نام برده است.

عکس از آرشیو

بیشتر در این باره:

مسمومیت‌های مشکوک ادامه دارد؛ هه‌نگاو: چند مدیر در بانه خواستار ماندن دانش‌آموزان در خانه شدند

بروز مسمومیت‌های مشکوک زنجیره‌ای در مدارسِ عمدتاً دخترانه کشور از اوایل آذر ۱۴۰۱ آغاز شد و در ماه‌های بهمن و اسفند به اوج رسید و همزمان با بازگشایی مدارس پس از تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ بار دیگر شروع شد.

در آخرین واکنش رسمی به این مسمومیت‌ها، وزیر بهداشت وزیر، ۲۴ فروردین از آن با عنوان «بدحالی» در دانش‌آموزان نام برد و مدعی شد که «شواهد محکمی» برای مسمومیت وجود ندارد.

در ادامه این مسمومیت‌ها حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» روز شنبه، ۲۶ فروردین، از وقوع اتفاق مشابه در یک مدرسه در ایذه واقع در خوزستان و مدرسه‌ای در سنندج خبر داده است.

مسمومیت‌های مشکوک و گسترده دانش‌آموزان در ایران با واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی همراه بوده است.