پنتاگون برای مقابله با ايران هسته‌ای گزینه‌های متعددی دارد

03

مارک میلی، روز پنجشنبه ۲۳ مارس (سوم فروردین)‌، به کنگره گفت پنتاگون چند گزینه نظامی برای مقابله با ایران تهیه کرده و در اختیار جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار داده است.

واشینگتن تایمز می‌نویسد مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، بر جدی بودن اوضاع در‌مورد برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد؛ برنامه هسته‌ای که به‌سرعت پیش می‌رود.

دولت بایدن نتوانست از طریق احیای برجام، برنامه هسته‌ای تهران را محدود کند. تهران از پایان فشار دیپلماتیک در پاییز گذشته، گام‌های خیره‌کننده‌ای برداشته است و تحلیل‌گران می‌گویند رژیم اکنون در صورت انتخاب تنها چند ماه با تولید بمب فاصله دارد.

مارک میلی صبح روز پنجشنبه به کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «ایران می‌تواند در کمتر از دو هفته یک سلاح هسته‌ای تولید کند و تولید یک سلاح هسته‌ای تمام‌عیار تنها چند ماه طول خواهد کشید.» او افزود: «اما آمریکا همچنان به‌عنوان یک راهبرد معتقد است که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید: «ارتش ایالات متحده گزینه‌های متعددی در اختیار رئیس‌جمهوری، جو بایدن، برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران قرار داده است.»

در‌واقع مقام‌های آمريکایی گفته‌اند که ايران اکنون می‌تواند ظرف حدود ۱۲ روز اورانيوم غنی‌شده کافی برای يک بمب توليد کند. غنی‌سازی حدود ۹۰ درصدی برای تولید سلاح‌ هسته‌ای موردنیاز است. بازرسان سازمان ملل متحد در اوایل ماه جاری گزارش دادند که اورانيوم غنی‌شده تا ۸۴ درصد در محل تاسیسات اتمی زيرزمينی فردو در ايران کشف شده است.

توافق برجام سال ۲۰۱۵ که در دوره دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت ایلات متحده، به امضای آمریکا و دیگر قدرت‌های بزرگ رسید، غنی‌سازی اورانیوم ایران را به ۲.۶۷ درصد محدود کرد که برای تولید انرژی هسته‌ای کافی است، اما برای تولید سلاح کافی نیست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و دوباره تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اعمال کرد. از آن زمان، ایران حتی در حالی که دولت بایدن تلاش می‌کرد از دیپلماسی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای تهران استفاده کند، به‌طور پیوسته سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش داده است.

بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در اوایل ماه جاری گفتند برای بازگرداندن دوربين‌ها و ديگر تجهيزات نظارتی در تاسیسات کليدی اتمی ايران، ازجمله در فردو، با تهران به توافق رسیده‌اند و برای کند کردن مسیر ايران به سوی بمب ابراز امیدواری کردند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها تکذيب کرده‌اند که به‌دنبال سلاح اتمی‌اند و می‌گويند این برخلاف اصول اسلامی رژيم است.