پنجاهمین روز اعتراضات سراسری؛ تحصن و تجمع گسترده دانشجویان در شهرهای مختلف ایران

Screen Shot 2022-11-06 at 11.26.40 AM

پنجاهمین روز از اعتراضات مردمی در ایران که در واکنش به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، روز شنبه ۱۴ آبان با برگزاری تجمعاتی در چند شهر ایران و اعتراض و تحصن در دانشگاه‌های مختلف ادامه یافت.

دانشجویان در دانشگاه‌هایی چون بهشتی، امیرکبیر، علامه، علم و صنعت، شریف، تهران، خوارزمی کرج، یزد، گیلان، کرمانشاه، آزاد تهران‌شمال، واحد علوم و تحقیقات، آزاد سنندج، آزاد مشهد، آزاد اسلامشهر و … دست به تجمع زدند.

در همین حال، دانشجویان دانشگاه‌های مختلف از جمله یزد، تهران، علامه، بهشتی و آزاد تهران‌شمال در بیانیه‌هایی اعلام کردند که تا آزادی دانشجویان بازداشتی و برچیده شدن جو امنیتی در دانشگاه‌ها به اعتصاب و غیبت از کلاس‌های درس ادامه می‌دهند.

دانشجویان دانشگاه خوارزمی واحد کرج نیز در تجمع اعتراضی خود شعارهایی ضدحکومتی و علیه رهبران جمهوری اسلامی سر دادند.

بر اساس ویدئوهای دریافتی، این دانشجویان با شعار «سیستم فاسد نمی‌خوایم، رژیم قاتل نمی‌خوایم»، «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» و «هزار و ۵۰۰ نفر، کشته آبان ما» اعتراض خود را بیان کردند.

آن‌ها همچنین ضمن تجمع در محوطه دانشگاه خوارزمی شعار «توپ تانک مسلسل، زیر عبای رهبر» سر دادند.

در همین حال، شوراهای صنفی دانشجویان ویدئویی از تحصن دانشجویان دانشگاه تهران منتشر کرده که در آن، دانشجویان از سوی رئیس حراست پردیس شمالی دانشگاه تهران تهدید می‌شوند.

در این ویدئو حسین ایزدیار، رئیس حفاظت فیزیکی، به دانشجویان متحصن می‌گوید: «اگر بلند نشوید در را براى نيروهاى نظامی باز می‌كنم.»

دانشجویان دانشگاه آزاد، واحد تهران‌شمال، نیز روز شنبه دست به تجمع اعتراضی زدند و خواهان آزادی دانشجویان بازداشتی شدند.

این تجمع به‌رغم جو شدید امنیتی و در شرایطی برگزار شد که بر اساس پیام‌های دریافتی از مخاطبان رادیو فردا، روز شنبه ماموران لباس شخصی در برخی دانشگاه‌ها اقدام به تفتیش دانشجویان کردند.

گزارش‌های دریافتی از دانشگاه امیرکبیر حاکی است که دانشجویان در اعتراض به تفتیش وسایل خود هنگام ورود به این دانشگاه و همچنین بازداشت دانشجویان، دست به تحصن و اعتراض زدند.

این تحصن در روز شنبه در حالی شکل گرفت که به گفته دانشجویان امیرکبیر، تاکنون از ورود بیش از صد نفر از دانشجویان این دانشگاه جلوگیری شده است.

به‌علاوه، در ویدئوی دیگری که کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور از تجمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر منتشر کرده است یکی از مسئولان حراست، دانشجویان معترض را تهدید به شناسایی، برخورد و ممنوع‌الورود شدن می‌کند.

دانشجویان اما در واکنش به تهدیدهای مسئول حراست این دانشگاه او را هو کردند.

در همین زمینه، کانال تلگرامی دانشجویان متحد از ادامه بازداشت گسترده دانشجویان امیرکبیر و ابهام در مورد نهاد بازداشت‌کننده این دانشجویان خبر داده است.

بر اساس این گزارش، هفت تن از دانشجویان و فعالان سابق و کنونی دانشگاه امیرکبیر تنها در طول یک هفته گذشته بازداشت شده‌اند. از میان این افراد، علیرضا برادران به‌رغم گذشت شش روز از بازداشت همچنان تماس تلفنی با خانواده خود نداشته است.

دانشجویان دانشکده پزشکی و دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم روز شنبه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

دانشجویان دانشکده پزشکی این دانشگاه علاوه‌بر تحصن در اعتراض به احکام سنگین تعلیق دانشجویان از حضور در بیمارستان‌ها – به‌جز اورژانس – خودداری کردند.

دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل نیز به‌رغم سرکوب گسترده حکومت در روزهای گذشته، در اعتراض به برخوردهای امنیتی و بازداشت دانشجویان روز شنبه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

آن‌ها در اعتراض به تداوم بازداشت دو دانشجوی این دانشگاه و صدور احکام انضباطی برای ۱۷ دانشجو شعارهایی چون «اوین شده دانشگاه، ایران شده بازداشتگاه»، «دانشجوها تو حبس‌اند، استادامون نشستند» و «با خون ما نوشتید، مهسا رو ما نکشتیم» سر دادند.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که تمامی استادان، دانشجویان، کارآموزان و کارورزان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در اعتراض به حمله‌ شبانه به خوابگاه دانشجویان و همچنین یورش نیروهای امنیتی به تجمع اعتراضی در این دانشگاه که منجر به زخمی شدن تعدادی از دانشجویان شد، در اعتصاب کامل به سر می‌برند.

اعضای این دانشگاه اعلام کرده‌اند تا زمانی که امنیت آن‌ها تامین نشود به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

در روزهای گذشته، صدها دانشگاهی از جمله ده برنده جایزه نوبل در بیانیه‌ای حملات جمهوری اسلامی به معترضان و دانشجویان را «وحشتناک و کاملا غیرقابل قبول» خواندند.

دانشگاهیان در نامه‌ای که به امضای دو هزار و ۳۰۰ تن از اساتید مقیم آمریکا شامل ۴۲۵ ایرانی‌تبار رسیده است، از دولت جو بایدن خواستند تا هر گونه مذاکره با حکومت ایران را متوقف و از لغو تحریم‌ها تا زمان پاسخگویی ناقضان حقوق بشر در ایران جلوگیری کند.