پیشروی آتش در تالاب انزلی؛ یک مقام قضایی از بازداشت «عامل آتش افروزی» خبر داد

3

همزمان با وقوع آتش‌سوزی در تالاب انزلی و نگرانی از پیشروی آتش به سمت بخش‌های مرکزی تالاب،‌ دادستان انزلی از بازداشت یکی از افراد بومی ساکن در منطقه چراغ پشتان این شهر در این رابطه خبر داد.

این آتش‌سوزی که از بامداد جمعه ۱۱ شهریور شروع شده به گفته فرماندار انزلی ابتدا در قسمت مرکزی در محدوده چراغ پشتان و در محوطه‌ای «حدود ۲ هکتار» بوده است اما «آتش به دلیل عدم دسترسی به این منطقه به اطراف گسترش پیدا کرده است.»

محمد پورخوش سعادت، فرماندار انزلی با ابراز نگرانی از پیشروی آتش گفت که وسعت حریق تالاب انزلی به «۴۰ هکتار» رسید‌ه ‌ و آتش به سمت بخش مرکزی تالاب پیش‌روی می‌کند. او گفته بود که برای اطفای حریق نیازمند استفاده از بالگرد است.

در پی درخواست بالگرد برای اطفای حریق در این منطقه، خبرگزاری ایلنا به نقل از معاون مهندسی و پدافند غیر عامل وزارت دفاع ایران ز اعزام سه بالگرد به این منطقه خبر داده است.

خبرگزاری فارس هم به نقل از امیر مرادی،‌ مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان می‌گوید که خاموش کردن این آتش به دلیل «عدم دسترسی به منطقه» فقط از طریق هلیکوپتر امکان‌پذیر است و افزود که «دو فروند هلیکوپتر با سبد آبپاش از استان البرز به تالاب انزلی اعزام شده و اکنون در محل است.»

تلاش برای مهار آتش در تالاب انزلی

منبع تصویر، ISNA

توضیح تصویر، خبرگزاری ایسنا گزارش تصویری از آتش‌سوزی در تالاب انزلی منتشر کرده است/ عکس از خشایار جوانمردی

این دومین مورد آتش‌سوزی در تالاب انزلی طی کمتر از شش ماه از آغاز سال‌جاری خورشیدی است.

مسئولان می‌گویند که این آتش‌سوزی‌ها «عمدی» است و اغلب با هدف «تصرف زمین‌های» تالاب انجام می‌شود.

اولین آتش سوزی در تالاب انزلی در سال‌جاری،‌ ۳۱ تیرماه اتفاق افتاد که حدود ۱۵ هکتار از این تالاب را در محدوده روستای «کوچک محله»  سوزاند و خاکستر کرد.

اکبر سبحانی،‌ دادستان انزلی عصر جمعه به خبرگزاری ایرنا گفت که با دستور قضایی «عامل آتش افروزی» در حدود ۴۰ هکتار از اراضی تالاب انزلی در منطقه چراغ پشتان این شهر بندری «دستگیر شد.»

آقای سبحانی بدون اشاره به نام این فرد افزود که در حال حاضر این فرد که از «افراد بومی ساکن در منطقه چراغ پشتان» شهرستان بندر انزلی است که «جهت انجام تحقیقات مقدماتی تحت نظر قرار گرفته است.»

دادستان انزلی تاکید کرد که شرکت آب منطقه ای و سازمان منابع طبیعی باید «مختصات جغرافیایی این مناطق را استخراج کنند و با اعلام به دادستانی نگذارند تا «سودجویان با الحاق این اراضی به ملک خویش، زمین‌های مورد نظر را تصرف کنند.»

تالاب بین المللی انزلی سال گذشته شاهد چندین مورد آتش سوزی بزرگ بود که در آن بخش وسیعی از «نیزارهای روستاهای شانگهای پرده ، روستاهای طالب آباد، لیجارکی و منطقه چراغ پشتان» انزلی طعمه آتش شدند.

خبرگزاری دولتی ایرنا می‌گوید که «همه این حریق ها به قصد تصرف اراضی و توسط سودجویان انجام شده است.»

در سال‌های اخیر چندین مورد آتش‌سوزی درمنطقه تالابی میانکاله در استان مازندران هم گزارش شده است.

ابراهیم کارنامی،‌ مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره این حریق‌ها گفته بود که «متاسفانه عمده آتش‌سوزی‌های میانکاله انسانی و عمدی هستند که با اهداف شخصی برای سوءاستفاده در این زیستگاه طبیعی مهم انجام می‌شوند.»

تالاب انزلی در استان گیلان از سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

این تالاب حدود ۲۰ هزار هکتار وسعت دارد که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق به خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود شده است.

زمانی در این تالاب بیش از ۵۰ گونه ماهی و موجودات آبی و گیاهی وجود داشت.

سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داد‌. این تالاب جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین ایران است.

تالاب انزلی در شرایط پر آبی ۹ متر عمق داشت، اما به دلیل سوء مدیریت و همچنین ورود رسوب و فاضلاب به این محدوده عمق آب به کمتر از نیم متر رسیده و در معرض خطر نابودی قرار دارد.