پیگیری ۱۵ طرح حکومتی با هدف «کنترل اوضاع اجتماعی»

Screen Shot 2023-02-12 at 10.01.31 AM

روزنامه شرق روز یکشنبه گزارش داد از شروع اعتراضات «زن زندگی آزادی»، مجلس شورای اسلامی و دولت رئیسی و دیگر نهادها ۱۵ طرح و برنامه را با هدف تشدید «محدودیت‌های» شهروندی و «کنترل اوضاع اجتماعی» ارائه کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، از این ۱۵ طرح که اغلب آن‌ها «در دست تدوین» هستند، موضوع هفت مورد مربوط به حوزه زنان و افزایش محدودیت‌های مربوط به حجاب اجباری است.

در طرح جدید «ویژه» حجاب اجباری، زنان و دختران ابتدا اخطار دریافت می‌کنند و در صورت تکرار عدم رعایت حجاب اجباری، کارت ملی آن‌ها مسدود خواهد شد تا جریمه آن را بپردازند.

همچنین طرح موسوم به «حجاب و عفاف» که توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سال 1400 تهیه شد، به گفته رئیس این ستاد در اوایل بهمن‌ماه به کلیه ادارات کشور ابلاغ و «در تمام وزارتخانه‌ها و ادارات شورای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است».

موضوع شش طرح دیگر نیز، افزایش محدودیت‌های مرتبط با «آزادی بیان و فعالیت در فضای مجازی» عنوان شده است.

در این گزارش آمده است که به‌گفته حقوقدانان، اغلب این طرح‌ها «اساس حقوقی درستی ندارند، از شلختگی در محتوا و عبارات و جزئیات رنج می‌برند» و بر سر آن‌ها در میان اعضای یک کمیسیون اختلاف نظر وجود دارد

به نوشته این روزنامه چاپ تهران، چیزی که روشن است اصرار مسئولان و مقام‌های حکومت بر «ارائه مداوم» این‌گونه طرح‌های محدودکننده و همچنین میل شدید مجلس شورای اسلامی به «رسانه‌ای کردن موضوعاتی است که اعلام آن‌ها جز افزایش یأس اجتماعی نتیجه‌ای ندارد».

اصرار بر تشدید رویکردهای «تنبیهی» در تحمیل حجاب به زنان جامعه ایران در شرایطی است که از آغاز تأسیس جمهوری اسلامی تا امروز، زنان به شکل‌های مختلف اعتراض خود را به این محدودیت اجباری ابراز کرده‌اند.

به‌ویژه پس از اعلام خبر کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی (گشت ارشاد پیشین)، حذف حجاب اجباری به یکی از مطالبات محوری جنبش «زن، زندگی، آزادی» مبدل شده است؛ تا جایی‌که زنان و دختران دانش‌آموز با آتش زدن روسری‌ها و تردد بدون حجاب اجباری در معابر عمومی و خیابان‌ها اعتراض خود را ابراز کردند که البته به خشم مسئولان جمهوری اسلامی دامن زد.

در همین حال، شمار قابل توجهی از زنان محجبه که بعضاً فعال سیاسی و رسانه‌ای نیز هستند از جمله فاطمه سپهری و صدیقه وسمقی در همراهی با معترضان، موافقت خود را با حق انتخاب پوشش و حذف حجاب اجباری ابراز کرده‌اند.