چارلز سوم رسما به عنوان پادشاه جدید بریتانیا معرفی می‌شود

11

جمعه، نهم سپتامبر، بریتانیا نخستین روز بدون ملکه الیزابت دوم طی ۷۰ سال گذشته را آغاز کرد و با سخنرانی احساسی چارلز سوم، پادشاه جدید به پایان رساند.

خلاصه آنچه گذشت:

  • چارلز سوم در نخستین نطق رسمی خود به مادرش، ملکه الیزابت دوم، ادای احترام کرد و عهد کرد که همچون او خود را وقف خدمت به مردم کشورش کند.
  • او همچنین اعلام کرد که ویلیام پسر ارشد خود را به عنوان ولیعهد رسمی اعلام خواهد کرد. ویلیام و همسرش کاترین روز شنبه به عنوان شاهزادگان ولز معرفی خواهند شد که سمتی سلطنتی برای ولیعهد و همسر اوست.
  • روز جمعه و همزمان با قدم گذاشتن چارلز سوم به کاخ باکینگهام در قامت پادشاه جدید، علاقمندان او در اطراف این کاخ در مرکز لندن جمع شدند و برای دقایقی با او دست دادند و برایش آرزوی موفقیت کردند.
  • پادشاه جدید بریتانیا همچنین روز جمعه نخستین دیدار رسمی خود با نخست وزیر کشور، لیز تراس، را در کاخ باکینگهام داشت
  • جمعه صبح کلیساهای سراسر بریتانیا به احترام درگذشت ملکه الیزابت دوم ناقوس‌های خود را به صدا در آوردند و به پاس ۹۶ سالی که او عمر کرد ۹۶ گلوله توپ در نقاط مختلف بریتانیا شلیک شد.
  • بسیاری از سیاستمداران و شخصیت‌های برجسته کشوری و لشکری در کنار مردم در کلیسای جامع سنت پل لندن حضور یافتند تا در مراسم ترحیم ملکه الیزابت دوم شرکت کنند.
  • روز شنبه ساعت ۱۰ صبح به وقت لندن چارلز سوم طی تشریفاتی رسما به عنوان پادشاه بریتانیا معرفی خواهد شد.
  • اعلامیه پادشاهی در نقاط مختلف بریتانیا به همراه شلیک توپ و صدای شیپور قرائت خواهد شد. پرچم‌های نیمه افراشته در سراسر بریتانیا برای ۲۶ ساعت به حالت اهتزاز کامل درخواهند آمد اما یک ساعت بعد از ۱۲ ظهر یکشنبه دوباره نیمه افراشته خواهند شد و تا پایان دوره عزای عمومی به همین حالت باقی خواهند ماند.ادای احترام به ملکه در نقاط مختلف جهان
  • بیش از ۲۴ ساعت بعد از اعلام خبر درگذشت ملکه الیزابت دوم، علاقمندان به او در نقاط مختلف جهان همچنان به این شخصیت سیاسی-تاریخی ادای احترام می‌کنند.

    ساختمان معروف اپرا سیدنی
    Image caption: تصویر ملکه الیزابت دوم بروی ساختمان معروف اپرای سیدنی – استرالیا
    مردی در کلیسایی در مسکو به عکس ملکه ادای احترام می‌کند
    Image caption: علاقمندان به ملکه الیزابت دوم در این کلیسای انجیلی در مسکو به او ادای احترام کردند
    زنی در توکیو ژاپن در کنار دسته‌گل‌های اهدا شده در کنار دیوار سفارت بریتانیا ایستاده است
    Image caption: سفارت بریتانیا در توکیو روز جمعه پذیرای دسته‌گل‌ها و پیام‌های ترحیم علاقمندان به ملکه الیزابت دوم بود

روز شنبه چه خواهد شد؟

چارلز سوم

روز جمعه برای بسیاری یک روز احساسی بود. خیابان‌های اطراف کاخ باکینگهام در مرکز لندن و همین‌طور اقامتگاه بالمورال در اسکاتلند مملو از کسانی بود که با دسته‌های گل و کارت‌های حاوی پیام تسلیت به سوی این دو کاخ سلطنتی می‌رفتند. عده زیادی هم به هنگام ورود چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، در مرکز لندن با او از نزدیک دیدار کردند.

اما فردا شنبه قرار است مراسم متعددی در سراسر بریتانیا به پاس بزرگداشت ملکه الیزابت دوم برگزار شود. اما مهمترین رویداد این روز رسمیت یافتن پادشاهی چارلز سوم است.

  • ساعت ۱۰ صبح به وقت لندن چارلز سوم طی مراسمی در کاخ سنت جیمز لندن و در حضور شورای جلوس و شاهزاده ویلیام، پسر ارشد چارلز و ولیعهد، رسما پادشاه بریتانیا می‌شود. شورای جلوس متشکل است از شورای خصوصی- گروهی از نمایندگان ارشد پارلمان فعلی و سابق و اعضایی از مجلس اعیان – و هم‌چنین کارمندان ارشد دولت، کمیساریای ارشد کشورهای مشترک‌المنافع و لرد میر لندن «شهردار سیتی (منطقه تجاری لندن) و منتخب جوامع اصناف».
  • ساعت ۱۱ صبح و پس از اتمام مراسم در برابر شورای جلوس، خبر پادشاه شدن چارلز سوم پس از دمیده شدن در شیپورها، طی اعلامیه‌ای عمومی صادر می‌شود که چارلز را به عنوان شاه جدید اعلام می‌کند. این اعلامیه از فراز بالکنِ کاخ سنت جیمز مسئولی و توسط شخصی موسوم به سلاح‌دار ارشد اعلام می‌شود.
  • ساعت ۱۲ ظهر خبر رسمی پادشاهی چارلز سوم در مقابل ساختمان رویال اکسچنج که در قلب محدوده تجاری لندن واقع شده و نماد اقتصاد و بازرگانی بریتانیا است، قرائت خواهد شد.
  • همین اعلامیه ۲۴ ساعت بعد، یعنی ظهر روز یکشنبه در اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز هم قرائت خواهد شد.
  • همزمان با اعلام رسمی پادشاهی چارلز سوم (۱۱ صبح) پرچم‌ها برای ۲۶ ساعت در لندن از حالت نیم‌افراشته فعلی به اهتزاز کامل باز گردانده خواهند شد تا برقرار شدن سلطنت جدید را یادآوری کنند.
  • پرچم‌ها یک ساعت بعد از ۱۲ ظهر روز یکشنبه که دقیقا برابر یک ساعت بعد از قرائت رسمی اعلامیه پادشاهی چارلز سوم در اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی است، دوباره به حالت نیمه‌افراشته در خواهند آمد و تا پایان عزای عمومی برای درگذشت ملکه الیزابت دوم در همین حالت باقی خواهند ماند.
  • پارلمان بریتانیا هم در حد فاصل ۲ بعد از ظهر تا ۱۰ شب شنبه تشکیل جلسه خواهد داد تا به ملکه فقید ادای احترام کند.

    مراسم یادبود ملکه الیزابت در کلیسای جامع سنت پل برگزار شد

    مراسم یادبود ملکه الیزابت دوم که ساعتی پیش در کلیسای جامع سنت پل در لندن آغاز شده بود، با سرود دسته جمعی «خدا شاه را حفظ کند» به پایان رسید.

    این سرود از این پس به جای سرود «خدا ملکه را حفظ کند»، سرود ملی بریتانیا خواهد بود.

    مراسم یادبود ملکه با سخنرانی چارلز سوم، پادشاه بریتانیا آغاز شد.

    در این مراسم، لیز تراس به همراه رهبران مذهبی مسیحی، متون ادبی و مذهبی را خواندند.

    جاستین ولبی، اسقف اعظم کانتربری، عالی‌ترین مقام کلیسای انگلیس در مراسم یادبود ملکه الیزابت دوم برای آمرزش «روح ملکه» دعا کرد
    Image caption: جاستین ولبی، اسقف اعظم کانتربری، عالی‌ترین مقام کلیسای انگلیس در مراسم یادبود ملکه الیزابت دوم برای آمرزش «روح ملکه» دعا کرد
    مراسم در کلیسای جامع سنت پل برگزار شد
    Image caption: مراسم در کلیسای جامع سنت پل برگزار شد
    لیز تراس، نخست‌وزیر جدید بریتانیا در این مراسم متنی را قرائت کرد
    Image caption: لیز تراس، نخست‌وزیر جدید بریتانیا در این مراسم متنی را قرائت کرد
    کلیسای سنت پل، مرکز اسقف لندن محسوب می‌شود
    Image caption: کلیسای سنت پل، مرکز اسقف لندن محسوب می‌شود
    سارا مولالی، اسقف لندن نیز در مراسم روز جمعه دعاهایی را قرائت کرد
    Image caption: سارا مولالی، اسقف لندن نیز در مراسم روز جمعه دعاهایی را قرائت کرد
    در مراسم یادبود ملکه چندین سرود مذهبی به شکل گروهی اجرا شد و در پایان نیز بر اساس یک سنت قدیمی مراسم عزاداری، نی‌انبان اسکاتلندی نواخته شد
    Image caption: در مراسم یادبود ملکه چندین سرود مذهبی به شکل گروهی اجرا شد و در پایان نیز بر اساس یک سنت قدیمی مراسم عزاداری، نی‌انبان اسکاتلندی نواخته شد
    بسیاری از اتفاقات مهم زندگی ملکه الیزابت دوم در همین کلیسای سنت پل رخ دادند؛ از آن جمله تاج‌گذاری‌اش و همچنین چندین مراسم سالگرد سلطنت
    Image caption: بسیاری از اتفاقات مهم زندگی ملکه الیزابت دوم در همین کلیسای سنت پل رخ دادند؛ از آن جمله تاج‌گذاری‌اش و همچنین چندین مراسم سالگرد سلطنت

    چارلز سوم تعهد کرد که در دوران حکومتش به اصول سلطنت مشروطه وفادار بماند

    چارلز سوم در نخستین سخنرانی‌اش تعهد کرد که «همانند ملکه» به اصول سلطنت مشروطه وفادار باشد.

    در ساختار سیاسی بریتانیا، پادشاه یا ملکه از دخالت در امور سیاسی کشور خودداری می‌کنند. اما در عین حال همچنان این پادشاه یا ملکه است که دستور تشکیل کابینه را صادر می‌کند.

    با درگذشت ملکه الیزابت دوم، چارلز سوم به عنوان «رئیس کشور» به عالی‌ترین مقام حکومت بریتانیا تبدیل شد.

    چارلز سوم در دوران طولانی ولایت عهدی هرازگاهی متهم شده بود که اصول سلطنت مشروطه را زیرپا گذاشته و در برخی امور دولتی مداخله کرده است.

    چارلز سوم اعلام کرد که فرزند ارشدش، شاهزاده ویلیام، ولیعهدش خواهد بود

    صدها هزار نفر سخنرانی چارلز سوم را به شکل زنده از بی‌بی‌سی تماشا کردند
    Image caption: صدها هزار نفر سخنرانی چارلز سوم را به شکل زنده از بی‌بی‌سی تماشا کردند

    چارلز سوم، پادشاه بریتانیا در نخستین سخنرانی‌اش در این مقام گفت که فرزند ارشدش ویلیام را با لقب «شاهزاده ولز» به عنوان ولیعهد انتخاب می‌کند.

    چارلز سوم خود تا دیروز «شاهزاده ولز» محسوب می‌شد. این لقبی است که همواره به ولیعهد بریتانیا تعلق می‌گیرد.

    او گفت که ویلیام، با پشتیبانی همسرش کاترین، از این پس «گفت‌و‌گوی ملی را رهبری خواهد کرد و کمک خواهد کرد تا به حاشیه رانده‌شدگان به مرکز آورده شوند».

    چارلز سوم همچنین به فرزند دومش، شاهزاده هری و همسرش مگان نیز ابراز عشق کرد و گفت که آنها «زندگی‌شان را خارج از کشور می‌سازند».

    شاهزاده هری و همسرش به آمریکا مهاجرت کرده‌اند.