چهلم مهرشاد شهیدی‌نژاد و سارینا ساعدی زیر سایه سرکوب

Screen Shot 2022-12-08 at 11.07.45 AM

بیش از ۷۰ روز از خیزش انقلابی مردم ایران می‌گذرد و پس از اعتراض‌ها و اعتصاب‌های سه‌روزه اخیر، صبح پنجشنبه نیز اعتراض‌هایی در شهرهای مختلف ایران شکل گرفت؛ از جمله مراسم چهلم مهرشاد شهیدی‌نژاد که صبح پنجشنبه هفدهم آذر، با وجود حضور گسترده نیروهای امنیتی، در شهر اراک برگزار شد.

آرامستان اراک از روز چهارشنبه برای جلوگیری از برگزاری تجمع اعتراضی در این شهر تعطیل شده بود. در این شهر، تجمع‌های پراکنده‌ای برگزار شد و سرکوبگران با معترضان و افرادی که حوالی خانه خانواده مهرشاد حضور داشتند، برخورد کردند. یک هلی‌کوپتر نیز بر فراز شهر به پرواز درآمد تا از شکل‌گیری تجمع‌های اعتراض‌ مردم این شهر جلوگیری شود.

بر اساس ویدیوهای منتشرشده از اراک، صدای تیراندازی ممتد از اطراف محل برگزاری مراسم و خیابان‌های شهر اراک شنیده می‌شود و معترضان در خیابان‌‎های اراک با خودروهایشان بوق اعتراضی می‌زنند و در اطراف منزل خانواده مهرشاد شهیدی‌نژاد ترافیک خودروها دیده می‌شود. نیروهای سرکوبگر به خانه‌های اطراف محل سکونت این خانواده هم حمله‌ بردند و با معترضان درگیر شدند.

در روز پنجشنبه، مراسم چهلم سارینا ساعدی هم در بهشت محمدی سنندج برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این مراسم با سر دادن شعار «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی»، «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» و «مرگ بر دیکتاتور» به خونخواهی این جوان کشته‌شده برخاستند. این مراسم تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. نیروهای سرکوبگر با ضرب‌ و جرح و برخورد با شرکت‌کنندگان در این مراسم از ورود آن‌ها به بهشت محمدی جلوگیری کردند. سارینا ساعدی، دختر ۱۶ ساله سنندجی، بر اثر ضربات باتوم سرکوبگران در این شهر کشته شد.

هومن‌ عبداللهی، جوان اهل سنندج، نیز که چهارشنبه شب در جریان خیزش انقلابی مردم در این شهر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی مجروح شده بود، در بیمارستان کوثر سنندج جان خود را از دست داد. مراسم خاکسپاری هومن عبداللهی بامداد پنجشنبه تحت فشار نهادهای امنیتی برگزار شد.

اعتصاب بازاریان و کسبه سنندج، نجف‌آباد و ‌روانسر نیز برای حمایت از هم‌صنفی‌هایشان ادامه یافت. بازاریان در این شهرها به علت پلمب مغازه همشهری‌هایشان بار دیگر دست از کار کشیدند و اعتصاب خود را ادامه دادند.

بازاریان شهرستان روانسر کرمانشاه در اعتراض به پلمب مغازه‌هایشان به علت شرکت در اعتصابات سه روزه آذرماه مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بازاریان سنندج نیز درخیابان‌های اطراف مغازه‌هایشان تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» دادند. اهالی سنندجی نیز با حضور در خیابان فردوسی و میدان انقلاب این شهر با سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی با بازاریان همراهی کردند. نیروهای ضدشورش در این محل به سمت مردم گاز اشک‌آور پرتاب کردند و معترضان را کتک زدند.